Hej,

Jag har en novis-fråga.
Jag har idag luft/vattenpump som värmer vattnet i en äldre vedpanna (ja, istället för veduppvärmning). Nu skulle jag gärna bli av med vedpannan och ersätta den med någon annan behållare för varmvattnet. Vad är det som gäller i min situation?

Ska jag se mig efter en ackumulatortank eller varmvattenberedare?

Luft/vattenpumpen har jag tänkt att behålla såklart samt även direktverkande el-patronen som jag anser vara ett måste för dom kallaste vinternätter när pumpen inte pallar själv.

Tack i förhand för alla tips.

Hur regleras värmen idag?
Styrs radiatorvärmen av en shunt på vedpannan eller styr L/V-pumpen detta?
Sitter varmvattenberedningen i vedpannan?

vad du behöver beror helt på vad det är du har idag. en luftvatten värmepump har oftast ingen ting, så det troliga är att din vedpanan idag matas med värme från värmepumpen o sen får den mata huset med värme.
många luft/vatten värmepumpar är byggda att dockas mot en elpanna med intererad varmvatten beredare av samma fabrikat som värmepumpen

Tack för era svar.

LV-Pumpen har en egen shunt som cirkulerar vattnet.
Det sitter även en manuell shunt i pannan, som bestämmer flödet till radiatorerna.
Meningen är väl att man ska kunna använda ved-eldning som komplement till LV-pumpen på vintertid, något som jag inte har några planer på att göra. Därför tänkte jag att det vore läge att dumpa det stora monstret och installera något mer lämpligt som varmvattenbehållare nere i källaren.

Luft/vatten värmepumpen kan inte ha endast en schunt, då den bara gör vatten ibland o då går på max värme.
Den värmer alltid nåt annat, du måste ta reda på vad du har (det borde stå namn & modell på alla dina olika aparater.)

CarMan det ska visst finnas någon VP som gör 60 gradigt vatten och sedan shuntar man ut det, fullständigt vansinne men det lär finnas.

Protte

Vad är det för L/V-pump som du har?

Hej,

Jag ska kolla upp namnen på alla maskiner i källaren åt er, dock är jag inte där just nu.
LV-pumpem heter IVT 700 någonting, den största i den serien från 2002 har jag för mig.

Jag kan ta lite bilder också, så kanske det klarnar för alla hjälpsamma spekulanter här på sidan.

Tack i förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.