Hejsan alla glada!

Jag tänkte skynda på torktiden litegrann o investera i en fläkt eller liknande. Frågan är ju bara vilken.
Tvättstugan är i det gamla pannrummet där det nu bara finns en värmepump o sånt, ingen eldning av något slag alltså, det är ett källarrum med källarlukt, men ingen direkt fukt vad vi märkt av hittills iaf, (flyttade hit i juli).

Har mina tankar på en woods ds15, men efter lite googlande så varnas det för hög ljudnivå och att de i första hand är gjorde för o torka krypgrunder? En modell 28 för massa tusen extra skulle vara bättre för just tvätt?
Det jag i första hand är ute efter är ju o torka min tvätt på bästa sätt, att det blir billigt o hjälper mitt hus är ju en fin bonus dock! :)

Så vad är det som gäller? Vilken maskin är bäst? Vad använder du? O till vad o varför?

Finns ju billiga avfuktare på Jula/Rusta osv. Det finns några som har avlopp som är möjligt att koppla till slang. Blir väldigt dyr tvätt annars ;)

Majgårdarna
Jag bytte ut mitt gamla element i tvättstugan till ett stort fläktelement.
Tvätten torkar fort och det har blivit ett bättre klimat i källaren.

Din värmepump tillverkar ju billigt varmvatten och då är det ju bättre att använda det än köra en luftavfuktare på dyr el

Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Jag bytte ut mitt gamla element i tvättstugan till ett stort fläktelement.
Tvätten torkar fort och det har blivit ett bättre klimat i källaren.
Typ ett sånt här?

• 411069_c.jpg
Har en Woods MDE 25 och en stor vanlig fläkt på golvstativ, diameter drygt 300 mm. Håller ca 20 grC i tvättstugan.

Avfuktaren har jag inställd på 35 % RF. Jag kan hänga en maskin tvätt på kvällen sätta fläkten på högsta och på morgonen är tvätten torr. RF pendlar mellan 35-70 % beroende på tvätt och dusch.

Kombinationen avfuktare och fläkt är oslagbar. Torkningen är snabb och energisnål. Avfuktaren ger ett energitillskott från vattenångan som den kondenserat till vatten (finns uppgift på hur mycket energi som tillförs rummet för varje liter kondenserat vatten som jag inte kommer ihåg). Fläkten drar lite ström (30-45 W) som värmer rummet.

Först hade vi en liten billig avfuktare som i och för sig fungerade mycket bra. När vi fick behov av att avfukta ytterliggare ett utrymme så köpte vi en storlek större (Woods MDE 25) till tvättstugan och satte den lilla i nya utrymmet.

Hade jag gjort om mina investeringar idag hade jag
- Köpt en avfuktare med ännu högre kapacitet än Woods MDE 25 för att få kortare torktider. Högre investering men energikostnaden blir den samma (högre effekt kortare tid).
- Inte lagt pengar på en elektronisk modell som MDE. Det var ju kul med en liten panel men de extra pengarna den kostade hade jag lagt på en större modell. Kompletterar med en termometer med RF-mätare på Classe för en dryg hundring.

Allmänt tips då du väljer avfuktare.
Ofta anger tillverkarna avfuktningskapacitet vid 90 % RF och 30 grC. Så varmt har du aldrig och troligen inte så fuktigt heller.
Kolla istället vilken kapacitet de har vid 20 grC och 60 % RF (saknas uppgift vid 20 grC skulle jag inte köpa maskinen).

Majgårdarna
Efter att vi satte in avfuktare så försvann källarlukten.
Källarlukt är lukt av mögel.
Mögel trivs då det är fuktigt.
Vi avfuktar till 35 % RF i tvättstuga/dusch och till 50 % RF i övriga källaren.
Funkar bra!

väljer man enbart värmefläkt för att torka tvätten så måste man också vädra ut fukten + den uppvärmda luften och det är inte specielt ekonomiskt att ventilera bort det luft man har värmt upp. Ventilerar man inte blir det rinnande kondens på fönster och alla andra kalla ytor och källarlukten hänger kvar.
Mest ekonomiskt är en enkel avfuktare som håller källaren torrt även utan uppvärmning. Tvätten brukar torka över natten och det är tillräckligt snabbt i en vanlig hushåll, tycker jag :). Håller man bara ca 15 plusgrader i källaren så brukar det fungera.
Min Woods larmar inte och är absolut inte enbart för krypgrunder. Man hör luften blåsa men inte så att det hörs när dörren är stängd, uppe i våningen hörs inget.
Köp en Woods 24 utan extra fineser så hela källare har nytta av den nu när pannan är borta. Nu vet jag inte hur mycket dom kostar nu ... köpte min på Elgiganten för ca 3000kr för ett par år sen, en plåtlåda utan fuktmätare - fortfarande nöjd!
gaia
gaia

• Gilla
Annelie 101
  • Laddar…
Majgårdarna
Test på luftavfuktare.
http://www.swedishenergyagency.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf

Var det inte woods som blev anmälda av råd o rön för att dom använde deras logga Bäst i test fast dom inte var det?

Jag är också ny och har inte en susning om vad man ska titta efter.
Vart ligger de maskinerna ni nämnt i för prisklass ungefär?

Hej
Ska dränera/isolera min källare på 79 kvm och även tänkt ha en avfuktare där också. Har badrum/tvätt/gillestuga samt 2 förrådsrum där nere.
Kan man räkna/jämföra en avfuktare som en frånluftsventil??? Har tilluft i alla rum utom gillestugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.