2
2an: En kompis har kört sedan förra sommaren med radiator returen direkt till golvvärmen eller rättare sagt returen från en större handdukstork, Det har fungerat hur fint som helst med enbart termostaten till handdukstorken på dessa 5 m2.. :)
12 svar · 3,3k läst
pellefant
pellefant: kniv +fast nyckel/skiftnyckel räcker väl. sätt gärna fördelaren högt så är det lättare att "böja" in slangen. glöm inte att provtrycka.
1 svar · 641 läst
pellefant
pellefant: jag tror att den går att stänga på tillopp åxå, man kan ju strypa in den där iaf...
3 svar · 1,3k läst
v-g
v-g: Ska man gjuta in så är nog PEX ett solklart val för min del iaf. Koppar kan tydligen reagera på betong så jag har prisol där koppar går igenom betongväggar och där det senare ska "putsas till". (Hålen ser lite sprängda ut på den sidan jag inte borrade från ;) ) Armeringen måste vara en bit från ytan eller vara av en korrosionsskyddad sort (typ galvad) detta förklarade en snubbe
15 svar · 10,1k läst
·
F
DIY_freak: Absolut inte, möjligtvis skulle du kunna installera central termostat med pulserande funktion.
1 svar · 1,7k läst
cage
cage: Jag har ett hus med en IVT Greenlie C7 med bergvärme som är installerad -01. För 3 veckor sen kom jag hem och hade bastu i huset. Värmen är inställd på 21grader och innegivaren (GT5) visade 26,5grader och pumpen gick för fullt. Pratade med lokala VVS-firman som trodde det var fel på en ventil som styr fördelningen mellan varmvatten och värme. Den ventilen var OK men det verkade som
0 svar · 1,3k läst
Snailman
Snailman: jo det står nog även i monteringsanvisningen, men eftersom de i den jag tittade i, inte ritat in själva slangen som ansluter mellan kaminen och röret (som de gjort i måttskisserna) så missade jag den infon...
6 svar · 2,1k läst
G
gnoll: tänk på att inte blanda bruk, har de använt kalkbruk eller c-bruk tidigare så ska man helst inte ha b-bruk eftersom de har olika hållfasthet och rör sig olika snabbt. då blir det sprickor.
2 svar · 2,0k läst
tdacke
tdacke: Hej Vi tittar på hus som är byggt under 1990 och har från början haft FLVP men denna gick sönder runt -99 och då har säljarna ersatt detta med en elpanna till det vattenburna värmen och en mekanisk ventilationssystem med viss värmeåtervinning. Fick reda på att den ungefärliga årsförbrukningen av el är ca 26000kw/h och detta måste förbättras känns det som. Idag finns det en
0 svar · 843 läst
S
spikers_corner: Jo, men det är för att ställa in tiden. På de jag sett så kan man fälla upp/ta bort den svarta delen med timstrecken runt visarna, ibland kan det vara hela fronten. Men går det inte, så går det inte. Jag skall se om jag kan hitta någon som visar vad jag menar ikväll. Den närmaste jag kom nu är denna shuntstyrning http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKLY107_100C_QG.pdf. Principen är
4 svar · 1,0k läst
J
Jenzza: Om du tappar ur systemet själv, Berättar på telefon vad det är för dim samt mtrl och om det finns nån bef gänga att använda så att han har rätt grejor med sig när han kommer så behöver det inte ta lång stund. Alternativet är att du helt sonika ringer rörisen o ber honom proppa ditt element. Han börjar ticka tid når han sätter sig i bilen. Han tittar på ditt problem, åker och
6 svar · 1,3k läst
2
2an: Det är inget problem med 10 meters höjd o som skrivits så är dom 10 metrarna från väg till anslutning så inget hindrar om du har längre men lägger ut egna rör/slang själv, 40 meter va då inga problem att blåsa då jag följde med en kompis som har bulkbil..
11 svar · 2,6k läst
M
mroing: C-C är bus enkelt att räkna ut. Mät upp den effektiva golvytan som skall värmas sedan är det bara att använda formel som du hittar här en PDF fil.
5 svar · 959 läst
M
Missionären: den funkar som en mutter, ta en liten skiftmejsel och skruva försiktigt ut den nått enstaka varv till vattnet "luften" kommer, vill varna för att denna modell "kan" vara svår att få tät ibland, så nästa ggn du gör nått jobb med värmen så byt ut den.
8 svar · 23,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Skruvdragare och gipsskruv går också bra.
11 svar · 10,7k läst
Snailman
Snailman: Någon som har räknat på ett ftx nyligen, eller kan klargöra hur man skall räkna på ventilationen idag? gärna även med ec motorer
9 svar · 5,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Flytta tråden till El-forumet eller om någon snäll moderator kan göra det. Du kommer förmodligen få mer svar där. //Patrik
1 svar · 827 läst
B
BAS: Holmertz. Visa oss andra "okunniga "här på forumet hur du har tänkt/räknat. Vilken effekt räknar du på? Vilken massa har magasinet? Vilken specifika värmekapacitet du anser att oljan har? Hur lång tid tar det i din beräkning att värma upp en oljefylld radiator?
9 svar · 5,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] Du kan va lyckligt lottad som får det utfört samtidigt. Så smidig är inte sotaren hos min pappa. Häromdagen fick han meddelande om att det skulle sotas den 29:e. Två dagar senare får han besked om att det ska göras brandskyddskontroll den 30:e, samma månad! :eek: Nog har vi rätt, att bli förbannade på sådana fasoner. :mad:
20 svar · 9,0k läst
MathiasS
MathiasS: Låter som att du gör samma resa vi är i slutet av här huset. Från den givna informationen är det svårt att förstå varför en push15 ska vara med, i synnerhet om scenariot är att alla radiatorer är borta. Skillnaden i värmeledning mellan ingjutna rör och rör i träbjälklag kan vara på gränsen till för stor för att bli bra (jag har glespanel + dubbelgips + klinker alternativt
3 svar · 980 läst
T
tnt: Funderar på om man kan ansluta en fläktkonvektor (skall sitta i garaget) till ett lågtempsystem? (värms upp av en frånluftvärmepump) Om detta är ok, hur ser jag om det finns plats att ansluta det i den befintliga fördelningen? /TNT
0 svar · 1,1k läst
M
mroing: Hej, Ja har du bra vattenburet system är det ett bra val att använda vattenburen golvvärme. Det behöver heller inte bli så dyrt, under 5000 SEK för ett komplett kit. http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33 Då krävs det dock att du gjuter in slingorna. Det finns lösningar med skivor för flytande förläggning då är priset det dubbla. För att verkligen få utt maximalt av
1 svar · 822 läst
G
gnoll: För c-bruk hade jag väntat i 24 timmar åtminstone men har man specialbruk så kanske det går snabbare
3 svar · 1,1k läst
M
Matss: Nej den ligger på ca 80% verkningsgrad jämfört med dom bästa som ligger över 90%. Det betyder att det går åt lite mer ved för att få ut samma energimängd.
1 svar · 1,7k läst
M
mlofqvist: Hej, jag har pratat om golvgjutning i en annan del av forumet men det hela börjar och slutar med vattenburen golvvärme så jag startar en tråd här med de frågor jag har. Huset, byggt 1960, ligger alltså på en oisolerad platta med bjälkar både i och på plattan har jag kommit fram till, bland annat med hjälp av bra folk här (stort tack). Jag undrar först och främst om det finns någon
0 svar · 1,2k läst
B
BAS: Det kommer alltid att rosta eftersom det kommer in syre i vattnet. De som värmer pool använder därför en värmeväxlare som tål aggresivt vatten.
1 svar · 1,0k läst
prototypen
prototypen: Det finns en gammal tråd om detta,sök. Enda problemet är väl luftningen av slingan. Protte
4 svar · 692 läst
prototypen
prototypen: Men Matss, det går att sätta garageshunten efter husshunten och ha garageshunten i huset, men jag skulle nog anstränga mig att sätta den direkt på accumulatorn. Protte
16 svar · 2,5k läst
T
torparnorpan: slingan för elementen går idag från samma acctank som resten av golvvärmen, fast de går ut i separata rör. Naturligtivs måste det till en separat pump och shunt som styr det...och det skall gå att montera på befintlig plats vid tanken. Skall fixa en ritning istället så fort jag kan på hur det ser ut. Problemet är att om jag skall göra det så måste jag riva upp nuvarande golv och
2 svar · 688 läst
imported_Benno
imported_Benno: Det brukar väl vara en gräns på sådär 35 mm trä ovanpå golvvärme för att inte isolera för mycket så du har lite marginal även med 14 mm.
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.