883 läst ·
3 svar
883 läst
3 svar
Vad ersätter man pannan med?
Jag blev intresserad av ett hus (byggt 1909) men när jag såg informationen om värmeanläggningen fick jag några frågor.
Huset har vattenburen värme. Anläggning: Äldre oljepanna i köket. Ålder eller skick är okänt, men just med tanke på att pannan är placerad i köket gör också att det blir vissa utrymmesmässiga begränsningar. Vad skulle passa att ersätta oljepannan med? Huset är på 78 km2 fördelat på 1 1/2 våning. Skulle en pelletskamin funka? Vad skulle det hela kunna gå lös på?
Ser framemot många kloka funderingar!
Huset har vattenburen värme. Anläggning: Äldre oljepanna i köket. Ålder eller skick är okänt, men just med tanke på att pannan är placerad i köket gör också att det blir vissa utrymmesmässiga begränsningar. Vad skulle passa att ersätta oljepannan med? Huset är på 78 km2 fördelat på 1 1/2 våning. Skulle en pelletskamin funka? Vad skulle det hela kunna gå lös på?
Ser framemot många kloka funderingar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Om du är orolig för placeringen och tänkt ersätta med pellets så är troligen pellets större risk att det tar eld. Pellets skräpar mer också och så ska det askas ur också.
Vore det jag skulle jag flytta ut pannan vad den nu än eldas med.
I köket skulle det gå att ha en värmepump av något slag, fast egentligen inte.
Protte
Vore det jag skulle jag flytta ut pannan vad den nu än eldas med.
I köket skulle det gå att ha en värmepump av något slag, fast egentligen inte.
Protte
Intressanta förslag! Det kan nämnas att huset har murad skorsten och självdrags ventilation.
Eller skulle man kunna satsa på nån form av kombipanna? Hur pass stora är sådana? Vad skulle ungefär en sån kosta med instalation o allt?
Eller skulle man kunna satsa på nån form av kombipanna? Hur pass stora är sådana? Vad skulle ungefär en sån kosta med instalation o allt?
Klicka här för att svara