Har bara tidigare haft en central varmluftsfläkt som värmt huset från -56. Värmen kom från ett vattenbatteri (element) av galvat järn som satt tillsammans med fläkten. Så de enda vattenledningsrören i värmesystemet var det två 28mm kopparrören som går mellan värmebatteriet och fjärrvärmecentralen.
Nu bygger jag om och till. Ska ha kvar fläktsystemet i halva huset och den andra blir vattenburen golvvärme indelad i 6 zoner. Jag byter ut det gamla batteriet till ett modernt byggt med kopparrör och en ny fläkt.
Jag skulle också gärna vilja byta ut de gamla kopparrören, men dom går under badrumsgolvet, så det är omöjligt.
Rörmokaren sa att det skulle gå bra att ha kvar rören, men att jag kunde spola ur dom med en hink vatten.
Jag gjorde nästan som han sa, men kopplade istället ihop ändarna vid batteriet med varandra och de två andra ändarna till varsin trädgårdsslang. Den ena kopplade jag in till en vattenkran och den andra änden ut till en hink.
Vid den första genomspolningen kom det till en början en massa bruna flagor som efter en stund försvann. Jag trodde att det var ok, och kopplade loss änden vid vattenkranen och spolade ur systemet med tryckluft.
Då kom det ännu med flagor. Därför spolade jag igen med vatten, luft, vatten, luft osv.
Efter ett tag tycks det komma allt mindre, men om man spolar åt andra hållet kommer det mer flagor igen. De verkar inte ta slut.
Flagorna är upp till 10mm stora, men de flesta förmodligen under 5mm. Om man trycker en flaga mot hinken smulas den lätt sönder till nåt rostliknande pulver.
Rören är ca 4m långa, dvs 8m fram och tillbaks.

Nu till mina frågor:
Eftersom jag ska koppla till en massa tunna golvvärmerör med små ventiler osv - borde jag inte försöka få bort avlagringarna i de gamla rören?
Finns det isåfall något bättre sätt än vad jag försökt göra?
/L-O

Ingen som vet?

Frågan är hur stort problem det är?

Vill du verkligen ha ren rören skulle man kunna koppla dom till en balja med lutvatten och låta en pump stå och cirkulera lutvattnet. Nån billig dränkbar pump skulle vara lämplig.

Matss skrev:
Frågan är hur stort problem det är?
Ja det är just det jag undrar...gör "smågruset" som kommer ut när jag spolar något för kommande golvvärmesystem om det blir kvar i rören?

Matss skrev:
Vill du verkligen ha ren rören skulle man kunna koppla dom till en balja med lutvatten och låta en pump stå och cirkulera lutvattnet. Nån billig dränkbar pump skulle vara lämplig.
Låter som en intressant idé...men tar inte lutet på själva kopparröret också?
Och så gäller det väl att hitta en billig pump som klarar lutet?

Jag har annars funderat över någon sorts mekanisk rensning, typ en stor "piprensare" i snöre. Men jag har inte kommit längre med funderingen än så ;)

Hej
Lut / typ kaustiksoda är samma som natriumhydroxid
Fräter eller äter på alla växter typ alger bommul ej på nylon , metaller
flager som kan komma av kemi avlagringar dessa äter eller löser inte lut upp.
Kemi avlagringar är inte lösbara med kemi.
de är redan nästan så lågt de kan komma av förbrukat ämne.

Alltså skulle jag inte tro att lut är någon lösning till dina rör.

Kanske tryckluft blandat med vatten kanske skulle vara en utväg? Sölig är denna metod.
Inte enkelt att lösa ditt problem.

Mvh
Ruben

Redigerat:
Man brukar då rengöra bilkylare (inte de av aluminium) med NaOH/kustiksoda/natriumhydroxid och det har väl fungerat i all evinnerlighet.
Är ingen större skillnad mot värmerör.

Protte

Faktum är att jag tror det lyckats med vatten/tryckluftsnötande. Jag hade tidigare bara kört in pipen på en blåspistol i änden på en inkopplad vattenslang och naturligtvis så läckte det ganska mycket luft trots att jag klämde åt slangen. Men nu byggde jag om ett däckpåfyllarmunstycke och bytte påfyllningsslangen mot adapter och slangkoppling för trädgårdsslang. Och nu fick jag upp trycket och hastigheten på vattnet avsevärt. Så förmodligen räckte kanske det. Det kom iaf inga synliga flagor med det sista vattnet. Jag ska låta det stå ett par dar och köra ett par svängar till innan jag ropar hej!

Redigerat:
Tur jag inte ropade hej :-\
Körde lite mer efter ett par dagars uppehåll och då kom flagor igen. Kom stötvis, ibland mindre ibland mer.
Verkar vara lönlöst att fortsätta.
En bekant föreslog ett smutsfilter. Kollade lite på nätet och det verkar finnas hundra olika modeller...olika filtergrad mm.
Isåfall skulle jag kunna koppla in det nygamla fläktelementet direkt till fjärrvärmecentralen via dom gamla rören och köra den kretsen genom smutsfiltret INNAN jag kopplar på golvvärmesystemen.
Kan det vara nåt?
Vilken typ av filter ska man isåfall välja?

rogge_vvs skrev:
tycker du borde fått det rent med allt ditt spolande. Om du kör med normalt värmeledningstryck/cirkulation kommer det något då? Jag tror du kan koppla ihop ditt system men för säkerhets skull så kan du sätta ett filter typ [länk]
Hur kan jag veta när jag spolar med normalt tryck och flöde när jag kopplat till en vattenkran?
Grejen är den att jag har blåst ur för att kunna koppla bort vattenslangarna utan att få vattenslask. Och det kanske är just det som är felet?? Det kommer ju inte att hända när det systemet blivit inkopplat.
Men det kommer iaf alltid lite flagor i början första gången jag ansluter till en vattenkran. Så inkopplat till systemet kommer det kanske att lossna flagor bara i början, vem vet...
En tanke kanske skulle vara att först spola ur med vatten och sedan ta det där med slasket och lossa slangarna, koppla in på riktigt med vatten fortfarande i rören, dvs utan att tömma rören helt?
Men ett filter verkar ju smart.
En fundering bara:
Vad står numren i typbeteckningen för (t.ex. G15-G50)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.