2 790 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Expansionskärl - Hur ställer man in?
Jag har ett expansionskärl på 500 liter kopplad till 2x1500 liter ack.tankar. Jag har 17 st element i ett vanligt 2 vån hus.
Värmesystemet är precis igångsatt, men jag tycker att exp. verkar i stort sett tomt (kan med lätthet ruckas, bör väl väga minst 500 kg?!) Drifttrycket ligger på 1 bar vid full eldning, då ligger trycket i exp.kärlet på 1,3 bar.
Är dom här värderna rimliga? nån som vet?
Värmesystemet är precis igångsatt, men jag tycker att exp. verkar i stort sett tomt (kan med lätthet ruckas, bör väl väga minst 500 kg?!) Drifttrycket ligger på 1 bar vid full eldning, då ligger trycket i exp.kärlet på 1,3 bar.
Är dom här värderna rimliga? nån som vet?
Om ditt önskade systemtryck ligger på 1 bar och trycket i kärlet ligger på 1,3 bar kan det ju inte komma in något vatten i kärlet alls. Nu på sommaren kanske de flesta elementen är kalla men tankarna är stora i förhållande till vad elementen rymmer.
Eldar du för fullt och tankarna är varma så borde tryckkärlet vara nästan fullt. Det är tryckkärlet som ska trycka tillbaka vatten i systemet när tankarna kallnar och volymen i tankarna minskar. En minskning av förtrycket i tryckkärlet är nog nödvändig.
Eldar du för fullt och tankarna är varma så borde tryckkärlet vara nästan fullt. Det är tryckkärlet som ska trycka tillbaka vatten i systemet när tankarna kallnar och volymen i tankarna minskar. En minskning av förtrycket i tryckkärlet är nog nödvändig.
Okej, tack för svaret! Men vad ska jag ha för tryck på exp.kärlet. Ska det ligga på samma tryck som i systemet, alltså 1 bar?holmertz skrev:Om ditt önskade systemtryck ligger på 1 bar och trycket i kärlet ligger på 1,3 bar kan det ju inte komma in något vatten i kärlet alls. Nu på sommaren kanske de flesta elementen är kalla men tankarna är stora i förhållande till vad elementen rymmer.
Ja det ska vara samma tryck, av den enkla anledning att det alltid är det så länge inte expansion är tom eller full av vatten.
Töm ur vatten så att systemtrycket går ner till 0, justera lufttrycket till statiskt tryck till högsta element + 0,1 bar. Dvs har du 6 m från expansion till högst beläget element ska trycket vara 0,7 bar. Därefter fyller du vatten.
Töm ur vatten så att systemtrycket går ner till 0, justera lufttrycket till statiskt tryck till högsta element + 0,1 bar. Dvs har du 6 m från expansion till högst beläget element ska trycket vara 0,7 bar. Därefter fyller du vatten.
Tack för all hjälp!Matss skrev:Ja det ska vara samma tryck, av den enkla anledning att det alltid är det så länge inte expansion är tom eller full av vatten.
Men spelar det nån roll om vattnet är varmt eller kallt när jag tappar ur?
Klicka här för att svara