Hej!

Jag har ett FTX aggregat som ska återvinna luften och bara tappa nån grad. Man kan ställa ventilationen från min-med-max och tempen från 16 till 23 grader.

Men jag förstår inte hur detta fungerar, kan någon vänlig insatt förklara hur allt går till, mest för jag är nyfiken och vill lära mig. :)

Sen undrar jag om man ska ställa den på 16 eller 23 grader för att få det så ekonomiskt som möjligt ihop med min vattenburna fjärrvärme, detta vill jag veta för att få över mer pengar :)

Mvh

Vi försöker igen!:)

Tempen jag kan justera mellan 16-23 grader, är det tempen på luften jag får ut ur ventildonen i rummen?

Och ju högre lufttemp jag begär ju mer måste elvärmeväxlarn i FTX aggregatet jobba?

Ska man då ställa FTXn på 18 grader om man har 21 grader i huset så värmeväxlarn får jobba så lite som möjligt och låta vattenburna golvärmen jobba hårdare eller ska man ställa in FTX på samma temp som man vill ha i huset för bästa ekonomi?

Hoppas på mer svar nu om ni förstår mina tankar?:)

Mvh

Hej igen!

Då kunskapen angående FTX-aggregat verkade bristfällig på forumet så svarar jag nu på min egen fråga efter att ha ringt leverantören ;).

Den temperaturen man ställer på aggregatet är den som kommer ut ur donen i rummen och ju kallare det är ute ju mer måste elbatteriet jobba för att hålla den tempen.

Sen får man då bilda sen egen uppfattning om det blir billigare att låta elbatteriet under vinterhalvåret eller man låte golvvärmen jobba mest. Om du ställer temepn lågt på aggregatet tänk då på att inte sätta givarna till golvvärmen så att kallluften kan blåsa på dem.

Jag tror personligen att man ska ställa in den på samma temp som man vill ha i rummet och som man ställer golvärmen eller strax under.

Tack och hej! :)

Mvh

Hej!
Jag tycker att du har förstått det hela.
Om du har en utetemperatur på 0°C, en innetemp på 20°C och ditt aggregat har en verkningsgrad på 0.8 så kommer uttemperaturen från aggregatet att bli 0.8*20 = 16°C. Om du då ställer in aggragatet på 16°C så behöver inte aggragatets utluft värmas. Om du ställer in aggregatet på mer än 16 °C så kommer ett el-elment (om du inte har kopplat någon annan värmekälla till aggregatet) att värma luften.

Direkt el är normalt dyrare än andra uppvärmningsformer var för det är bättre att värma med golvvärme från en värmepump t ex. Nu kan det upplevas som obehagligtmed alltför kall luft från ventilationsdonen varför det kan vara värt den extra kostnad det innebär att värma luften från aggregatet. Om det är -16 °C ute så blir luften som kommer in i huset 0°C om du inte värmer den vilket alldeles säkert upplevs som direkt otrevligt :)

Hej!

Tack för svaret!

Sen tänkte jag igen :) otroligt men sant! Men, det kan ju vara så att det blir dyrare att värma med golvvärmen om man kastar ut 16 grader i varje rum än att man värmer luften vid ett ställe(aggregatet) till alla rum några grader med elen, otroligt svårt att veta vad som är billigast. Men då kanske du bara värmer luften i en passage och det kräver mindre energi än att golvvärmen får jobba hårdare i alla rum.

Men nu vet jag hur det fungerar och kan prova mig fram lite, jag är nog mest nyfiken :)

Mvh

Hej igen, Bambi!

Det är nog en god ide att prova men som sagt det är dyrt att värma med el och billigare att väma med andra energikällor (möjligen olja undantagen). Jag vet inte vilken sorts värmekälla du har men eftersom att du distribuerar värmen via ggolvvärme så antar jag att det är någon sorts värmepump eller pellets/ved. Om så är fallet så ÄR det billigare att värma med golvvärmen än elelementet i FTX-aggregatet. Däremot så kan komforten bli lidande om det drar kallt från ventilationsdonen. Men klart är att ju mindre du använder elelementet i FTX-aggregatet, till förmån för golvvärmen, desto billigare blir det.

Frågan är då, vad handlar det om för summor?
Om vi antar följande:
Vi har ett hus på 100 m2 med 2.5 m i takhöjd så får vi en volym på 250 m3.
Volymen skall enligt vedertagna regler bytas ut till hälften på en timma => 125m3/tim => 0.0694 m3/s.
Vid rumstemperatur har luft värmekapacitiviteten 1kJ/kg/°C.
Densiteten för luft vid rumstemp är 1.2 kg/m3.
(vi antar i detta räkneexempel att såväl densitet som värmekapacitivitet är konstant kring rumstemp)

Effekten som krävs för att höja temperaturen från 19°C till 20 °C blir då:
Volym/dens * temp.differens
0.0694 * 1.2 * 1 = 8,33 W

Nå, priset för att höja temperaturen 1 °C under ett dygn är alltså:
Energin under ett dygn är effekt * tid: 0,00833 * 24 * 3600 = 0.72 kWh
Vi antar elpriset 1 kr/kWh vilket ger en kostnad på 72 öre per dygn.

Nu går det inte att säga att priset är 0.72 kr/°C och dygn av den anledningen att både densitet och värmekapacitivitet förändras med temperaturen. Dvs om temperaturen skall höjas från t ex 5 till 20 så blir priset 15 * 0.72 = 10.8 kr/dygn enligt ovanstående resonemang men det är alltså inte korrekt. Men man kan väl säga att det ligger i den häraden ca 11 kr/dygn.

Redigerat:
FTX-aggregatets stora arbetsuppgift är att återvinna energin i den utgående luften och tillföra den till den ingående. Inget aggregat lyckas med detta till 100%, det är alltid en verkningsgrad. Den kan variera mellan 50% upp till 85%. Blåser du ut 20° luft så blir den aldrig lika varm, den blir kanske 15°. (Beror naturligtvis på yttertemperatur etc).
Elvämebatteriets uppgift är vanligen inte att värma hela huset, utan det ska bara höja temperaturen på den ingående luften så den inte upplevs som kall. Vi vill inte ha drag eller kallras från friskluftsventilerna.
Så utan att räkna någonting på det så kan man gissa att du ska värma huset med din ordinarie uppvärmning, via golvvärmen. Om du tycker att det drar från friskluftsventilerna höjer du temperaturen från FTX.

Det gäller att ventilerna är rätt placerade. De hus som inte har FTX släpper ju in uteluften direkt, och det behöver inte leda till problem med kallras. Släpper man in luft i sovrummen + vardagsrummet och suger ut den ur toaletter, dusch, tvättstuga, kök etc så blir problemet minimalt. Man måste väl inte ha tilluft i alla rum för att man har FTX?

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.