En tanke som slått mig när kompisen bygger nytt hus är att man skulle gå mot strömen vad det gäller uppvärming.

Huset är så isolerat så det är löjligt. Att installera VP kostade 160 000. Sen drar den väll el för 5k/år. LCC 20 år = 260 000

En bättre begagnad oljepanna med brännare kostar typ 10-15kkr installerat och klart. Förbrukningen av olja i ett såpass välisloerat modernt hus borde ju inte bli mer än någon kubik per år.

Är jag bara dum om jag tror att man skulle komma undan billigare med olja?

Nu finns det ju ingen baktanke med något av detta utan bara ett rent filoosoferande från min egen lilla bubbla.

Oljepanna o sol paneler på sommar halvåret det skulle va nåt..:)

Ännu billigare att montera dit en elpanna. Då slipper du skorsten och sotare också.
Elen är nog inte dyrare än olja heller.
Bättre verkningsgrad i alla fall.

Jag skulle inte välja något av alternativen.... men hellre el än olja.

Mats

Mikael_L
Håller med mats757 100%.
Välj el ifall man är ute efter låga investeringskostnader men dyrare drift.

Men Beppo har iofs ändå en poäng.

För några år sedan var jag jättesäker på att det skulle bli bergvärmepump ifall man någon gång bygger hus.
Men dagens energikrav är max 55kWh/kvm*år.
Dvs en nybyggd 100kvm villa drar endast 5500 kWh /år. Svårt att tjäna in bergvärmeinst där.

En kompis satt in endast en elpatron för golvvärmeslingorna under bygget, bara för att snabbt få igång värmen. Han tänkte byta sen, till något bättre.
Nu har det gått några år och med en årlig elräkning på 12000 kWh (inkluderande värme, vv och hushållsel) så tycker han att det är svårmotiverat att investera flera tiotusentals kronor för att minska årsförbrukningen med 4000 - 7000 kWh, eller vad det nu skulle kunna bli.

Ja, en kubik olja går väl idag på ca 10500 men så sent som ifjol låg den på över 12000 större delen av året.
Med en förbrukning på 2 kubik och låt säga ett snittpris på 12000 framöver så blir det ju då 240000 på 10år och om elen kanske snittar på 7000 så blir det då 70000.
Olja 240000+10000=250000 på 10 år
VP 70000+160000=230000 på 10 år
Ej räknat skorsten,sotare osv så på 10 år är oljan dyrare men troligen håller VP:n ytterligare några år så jag har verkligen svårt att få ihop nån som helst kalkyl där olja skulle vara billigare.

Både el och olja kommer ju dra iväg i pris, frågan är vilket som stiger mest.
Jag gissar på olja, men om den är 3, 10 eller 100ggr så dyr om 10 år som idag går ju inte att säga.

Inte funderat på pellets istället? Med så låg förbrukning borde det ju inte krävas så många leveranser eller så många sotningar.

H
Grundresonemanget är jag med på. Dyra värmepumpar i superisolerade hus tar det lång tid att tjäna in.
Oljan ska ha en tank och där rusar pengarna iväg.
Pellets får nog billigare initialkostnader än olja för då kan man få till ett förråd gratis av en plåttunna eller ett par plyfa skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.