Värme allmänt
lillemor p: Förtydligande 127m2 vån 1 med takvärme förutom badrum där vattenburen golvvärme är indragen. 123m2 källare med vattenburen golvvärme indragen samt ansluten till en el patron, även badrummet vån 1 ansluten till den, gammal vänlig vv-beredare till v-vatten finns nu. Någon sa till oss att satsa på en vatten/luft pump till det vattenburna systemet/ny dubbelmantlad varmvatten beredare
mats401: Hej jag har en el kassett vid pannan som värmer vattnet till 70 grader men efter några timmar kan vattnet vara kallt även om vi inte har använt varmvattnet vad kan det vara för fel
Matss: Det finns många minus förutom att det är enklare att få in småtermosar. Dyrare, dyrare installation pga mer rördelar, tar mer plats, mer som kan läcka i framtiden, kräver balansering, fler termometrar osv...
bruschen: OK, ca 4000:- då. Jag gillar ditt resonemang med att satsa på kvalitet. Min style! Tackar!
hedde: Har idag en olje/el panna som enbart går på el, vilket i sin tur då naturligtvis leder till skyhöga kostnader, speciellt under vintern, då det vattenburna systemet slukar en hel del el. Jag funderar nu på att försöka byta till något mer ekonomiskt alternativ, me på grund av en del omständigheter så är plånboken minst sagt tom. Därför undrar jag hur ni hade resonerat? Huset är
S&A: Röken går ut i nederkant (samma nivå som där veden ligger) i högra sidan i en spalt på ca 4-5cm bredd. Sen rakt upp och sen ned för att sedan pipa iväg in i murstocken. Övre luckans framkant till bakre väggen i panna, du menar djupet? Pannan sväljer 50cm ved med några cm spel åt båda håll så ca 55cm skulle jag tippa. Vet ej vart oljebrännaren satt och det visste inte heller
Heyking: Ja, men det finns ingen luft i dem förutom högst upp när jag fyller upp systemet igen men det är ju inte konstigt! Jag fasar för att rörmokaren har ruskat runt i rören och det ligger och tjuv läcker i någon vägg.
mroing: hej, Varför skulle man vilja ha annan lösning än golvvärme undrar jag!? Men ni kanske inte skall lägga nytt golv... Jag vet bara en lösning och det skulle då vara att bygga in en liten varmluftsfläkt i sockeln på skåpet. Jag vet inget om de är bra eller ej. Vet bara att de finns. De heter Kickspace säljs av myson här i Sverige har jag för mig. sök på google på kickspace så hittr
redwinefan: Undrar om någon har erfarenhet av en lösning bestående av Nibe Figther 2025 + EVP500 ? Fungerar det tillfredsställande ? Att rekommendera ? Kostnad ?
prototypen: Cirkulationspumpen driver vattnet både uppåt och nedåt. Brukar inte vara något problem. Protte
tomas.n: Tack Hocke! Jag ska genast ner i källaren och provpumpa. Tomas
irover: ska man inte ha stålrör till radiatorer om det ska vara rätt gjort?
irover: Jag har en keddy och är inte speciellt imponerad av den, dålig verkningsgrad, ingen asklåda och ingen brinntid och dyra glas i luckorna.. Köp en jötul istället med clean burn teknik. Du kan få köpa min också om du vill för den ska ut.
Freddie.l: [citat] Hej, Är du snäll och förklarar lite mer om köldbäraren och hur den påverkar driftkostanden. /F
bax: Då kan man väl säga att du har ett reservrör redan. Vi lägger en hel del rör i jobbet, och av erfarenhet lägger vi alltid en tompipa, i vårt fall oftast 110mm, det är så billigt jämfört med att ta upp schakten en gång till.
Squirrel: [citat] Bumpar den här tråden lite försiktigt. Någon som har lite input till en novis?
prototypen: Japp, man får dra fram en ny matning men det är ju så ibland då det är 2-rörs också. Protte
RickeRacke: Hej! då borde ju N"#G vara ett bättre alernativ då den skall lagra mera värme.
Moltas: Onödigt kanhända men riskabelt? Men jag följer rådet och tar bort några plåtar.
thewolf: Eller gör som jag gjorde riv den... Jag tjänade in 1,5-2 kvm boyta per våning. Kan säga att jag gjorde det innan vi flyttade in och vi rev i samma veva 70% av alla väggar och byggde till 35kvm/våning så att det dammade lite gjorde inget. Fyllde en 12 tons traktorkärra 3ggr när jag rev skorstenen. :-)
Lars T: Tack för svaren! Blir till att fixa en slinga då:-)
Pasta: 13 x 1,2 x 75 = 1170 W (Effekt vid 13°C) 1,2 är specifikavärmen (1) x densiteten (1.2) Vill du räkna energin så kan du inte anta att det alltid är 13°C som behöver värmas, du måste räkna gradtimmar för perioden och gradtimmarna beror på årsmedeltemperaturen på orten. /Patrik
mexitegel: Hej! Nån som kan rekomendera seriösa värmeinstallatörer för konvertering till vattenburet och installation av bergvärme alt. luft/vatten i Stenungsund med omnejd?
falkeye: det var en bädd i botten på 4 cm under den gjutna keramiken med något som påminner om gips eller krita eller nått liknande, det är inget som kommit dit pga eldning med "alternativa" bränslen. Nä gips är nog inte farligt! men eftersom jag inte vet vad det är så får man väl utgå från att det inte är ofarligt.