716 läst ·
3 svar
716 läst
3 svar
Val uppvärmning timrat hus.
Hej håller på att göra en kalkyl på vad det kommer att kosta att uppgradera ett torp jag funderar på att köpa från sommarhus till åretrunt boende.
Det finns 2 kakelugnar och en vedspis.
Huset är på ca 70 kvadrat, timrat i två våningar och i dagsläget inte tilläggsisolerat.
Luftvärmepump, jordvärme, bergvärme? Vilket ska jag välja och varför?
Mvh Erik
Det finns 2 kakelugnar och en vedspis.
Huset är på ca 70 kvadrat, timrat i två våningar och i dagsläget inte tilläggsisolerat.
Luftvärmepump, jordvärme, bergvärme? Vilket ska jag välja och varför?
Mvh Erik
Luft/luft?
Ungefärlig kostnad för att tillägsisolera om man gör allt själv?
Ungefärlig kostnad för att tillägsisolera om man gör allt själv?
Det finns en hel del info här om timmerhus, har du provat att söka lite?
hurvidare det är "rätt" att tilläggsisolera eller inte verkar inte var helt avgjort, det primära är att huset är vindtätt (sen måste förstås ventilationen fungera).
Huset kommer troligen må bäst av att ni fortsätter elda i de eldstäder som finns, sedan komplettera men något enkelt underhållsfritt värmesystem.
Timmerhus brukar vara byggda i flera små rum och mycket dörrar - det är inte optimalt för vanliga luftvärmepumpar (luft/luft)
Samtidigt är det både besvärligt och ganska fult att dra vattenrör i hela huset för att kunna montera element som de flesta andra värmesystem kräver...
hurvidare det är "rätt" att tilläggsisolera eller inte verkar inte var helt avgjort, det primära är att huset är vindtätt (sen måste förstås ventilationen fungera).
Huset kommer troligen må bäst av att ni fortsätter elda i de eldstäder som finns, sedan komplettera men något enkelt underhållsfritt värmesystem.
Timmerhus brukar vara byggda i flera små rum och mycket dörrar - det är inte optimalt för vanliga luftvärmepumpar (luft/luft)
Samtidigt är det både besvärligt och ganska fult att dra vattenrör i hela huset för att kunna montera element som de flesta andra värmesystem kräver...
Klicka här för att svara