Hej.

Har ett 70-talshus med en gjuten betongplatta och under den finns 100 mm isolering (minerallull, undra hur tjock den är nu??).

Jag håller på att riva ut bastun och en toalett för att bygga en gadrobe och inser att vi har nästan 15 cm från golvnivå till betongplattan, man har gjutit något annat ovanpå betongplattan (typ någon lecamix) och sedan 1-2 cm med flytspackel eller något. Vilket fall som helst så slog iden mig att man skulle kunna lägga in vattenburen golvvärme, så här:

1. plattonmatta
2. 10 cm isolering med spår
3. fördelningsplåt
4. flyttspackel
5. klinker / trägolv.

Ovanstående borde fungera hyfsat, visst så kommer vi tappa en del värme neråt, men hoppas att de 10 cm isolering skall ta det mesta. Så till det viktiga.

- Hur gör jag i våtuttrymmena? Plattonmattan vill ju ha luft via en ventileradsockel, och jag vill ha kakel på väggarna så där kommer det ju inte komma in någon luft?

- Tanken är även att ta rum för rum, det blir ju en del att bila upp, och fixa och dona med. Kan man på någotvis fixa till det, eller måste man göra hela golvet samtidigt?

- Tyärr så kommer tanken att stå i ena hörnan av huset så det blir rätt så lång slangdragning till vissa rum, hur mycket värme tappar man på vägen? Huset är 15 meter långt.

Om jag struntar i själva värmen och bara lägger, mattan och isoleringen och sedan klinker på det, hur "kalla" blir golven, idag har vi klinkers direkt på plattan och de golven är svinkalla, inte att rekommendera.

Varför inte gjuta en kaka uppepå isoleringen, och där gjuta in GV?

Våtutrymmena borde kunna ventileras till angränsande rum?

Rum för rum borde inte va några problem förutom att man får ta dom i rätt ordning, och lägga flexslang för att skjuta i slang till "nästa rum"

Man tappar ingen värme på vägen om slangen ligger i flexslang men effektiv slinga blir kort om man redan använder 30 m till anslutning. Ett alternativ är att sätta fördelaren centralt, även om jag förespråkar att ha fördelaren i våtutrymme/pannrum.

Utan GV blir klinker kall oavsett isolering.

Matss skrev:
Våtutrymmena borde kunna ventileras till angränsande rum?
Hur menar du då? Att jag låter Platonmattan gå under reglen som håller upp innerväggen?

Matss skrev:
Man tappar ingen värme på vägen om slangen ligger i flexslang men effektiv slinga blir kort om man redan använder 30 m till anslutning. Ett alternativ är att sätta fördelaren centralt, även om jag förespråkar att ha fördelaren i våtutrymme/pannrum.
Nu kan jag inte ha fördelaren centralt, utan det måste bli där bastun låg innan. Hur lång slinga kan man har?

Det enda vansinniga jag ser är att riva ut bastun.

Den är redan utriven, så den punkten är redan avklarad :)

Helt rätt beslut... Bastu är bara varmt och jobbigt. Nästan det första vi gjorde i vårat nya hus var att riva ut en spa anläggning med bastu som var max ett år gammal. Kändes så där att slå sönder helt nytt kakel...

OT
jag har för mig att rekommenderad max slinga på 20 mm slang är ca 90m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.