Värme allmänt
BVP: Hejsan, vi har köpt ett hus som vi får tillträde till i Augusti-09. Det är ett souterränghus med ca 95 kvm i varje plan + vidbyggt garage. Huset har en låg driftskostnad idag. Nuvarande värmesystem består av en gammal oljepanna som ej körs på olja, men som har en elpatron. En tillkopplad luft/vatten-värmepump (CTC) står för merparten av värmeproduktionen under året. Separat
ollelarzon: Tack för svar!! Ringde till LK och svaret va ju ganska enkelt: Om jag tar vattnet direkt från tanken ska jag ha en för system utan huvudpump och om jag kopplar shunten efter radiatorpumpen ska jag ha en för system med huvudpump.
evasch: [citat] Vissa företag har så att du själv måste ta kontakt för att sänka årsförbrukningen, ett smart sätt att spara ihop lite räntepengar för bolagen....
Andreas E: Jag har ett hus från -52 med oisolerad platta på mark (ej källare). På nedre plan är jag på g att lägga golvvärme i relaxrum/bastu och tvättstuga. Min fråga är om det kan löna sig att bila ut 25 kvm golv, lyfta ut en massa sprängsten under, isolera 20 cm och sedan gjuta ny platta? Alternativet är ju att lägga ca 10 cm isolering ovanpå och leva med energiförlusten. Självklart är
jenfor: Ska du ha en öppen spis är det dock bra om du har en tilluftsventil (typ vanlig tallriksmodell) i samma rum som den öppna spisen istället för tilluft i plattan.
Gaardius: Jag tänkte på det mest grundläggande, som...typ.. vad det är. :) Men det är grejat nu. Jag hittade den information jag behövde. Tack ändå!
jeriko69: Verkar vara rimligt. Vi bor i ett hus från 47 och har vattenburen elvärme. Vi toppade vår elräkning med ca 9500 kr på två månader (dec-jan) ca 125 kWh/dygn. Det var droppen som fick oss att byta värmesystem.
Blumbern: skulle gissa att du fylla på kylmedium eller byta ut någon av pressostaterna om det nu är kompressordelen den larmar på, är det värme- eller kbsidan så är det dålig cirkulation pga luft i nån av kretsarna eller något retur-filter som satt igen... har du kollat dom grejerna?
BAS: Sätt en kulventil på en av vattenanslutningarna, samt elpatron som dras igång på sommaren. Om du ännu inte köpt fördelaren så kan du ju lägga ut pengar på en sån som svarten72 tipsar om.
prototypen: Vattenburen golvvärme skulle jag inte satsa på i en stuga som mest står oanvänd. Falerar värmen så riskerar man att plattan fryser sönder. L/L pump är väl OK men inte oljefylda element. sätt hellre dit vanliga med elektronisk termostat. Golvvärme ger väldigt sköna golv men inte sparar det någon energi. Alternativet till vattenburen golvvärme är direktverkande elgolvvärme som tål
Radonrekord: Överallt läser jag att den stora risken med inomhusradon uppstår när man vistas i radonet under en längre tid. Jag har inte kunnat hitta någonstans vad man menar med lång tid. Det känns som ett ganska relativt begrepp så handlar det om 5 år eller 35 år, någon som har en aning? Vi har bott i vårt hus med markradon i 3,5 år och har haft medelvärde på 4500Bq de första 3 åren. Vi
spikers_corner: [citat] http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=786 kanske?
Immobil: [citat] Ja det tror jag, eftersom jag har det så på nån av mina kanaler. Sotaren har aldrig sagt nåt om det. Kolla med din sotare är väl det bästa rådet. Nackdelen med renslucka vid anslutningen är väl att det finns risk för att det blir sotigt där. [citat] Behöver inte vara så märkvärdigt. En plåt stor som kanalen, fastsvetsad på en järnstång + ett snyggt vred därtill.
Abbendix: Har funderat lite och känner att det är lika bra att gjuta in ett friskluftsrör till kaminen från första början. Det känns dumt att "kall" luft ska passera i rummet om man sätter den på väggen. En annan lösning är att dra den i väggen bakom den rakt ut, men då måste den väggen iofs göras tjockare. De flesta tilluftsöppningarna i kaminerna är på 100 så då räcker väl det ut
ByggBert: Kallas forumspamming det där, man blir "bannad" på andra forum för sånt :)
Jabba77: Hej Håller på att dra helt nya värme och tappvattenrör i mitt hus Har en nyinstallerad jordvärmepump IVT greenline HT Plus E7 som ska driva det hela. Tidigare ägaren har kopplat på detta på det gamla systemet (grova gjutjärnsrör) men pga totalrenovering av huset så kommer allt att dras om. Just nu är det övervåningen som påbörjats. Har tänkt att gå upp med två stammar som sen
2an: Som ren backup funkar den utmärkt, Den gör ju inte vv men det ska i huvudsak pelletsen göra.. :)
Thomas59: Någon kanske undrar varför strypning i golvvärmefördelaren är bättre än reglering med rumstermostater som ju också stryper. Strypning som strypning. Med rumstermostater tvingas du ha värmepumpen inställd på en något för hög värmekurva (=kräver mer energi) för att få ett litet värmeöverskott som du sedan stryper bort med termostaten. Du eldar helt enkelt för kråkorna. Med
Alexandersson_1: Tack för alla tipps ! Jag ska framföra dessa till min bror. Mvh Alexandersson_1
Lambomannen: Jag har pratat med byggledaren, anledningen till att värmen är på är att det ska torka snabbare efter målningsarbete och tapetsering etc. Det finns en post i vår produktionskalkyl, byggel på 25000kr. Tack alla ni som svarat!
Rigor: och hur mycke ström tror du dom drar....
Patrik_Hed: Första gången ska det inte köras på väldigt hög effekt heller, utan börja på 15 grader kanske och sedan öka på. Men ska du inte lägga klinkers eller dyl. innan du startar golvvärmen? Och om du lagt flytspackel precis så är väl inte väggarna och elen klar ännu heller? Eller fattar jag fel? //Patrik
olle45: Hej heliac Din fundering angåense elektronisk dragbegränasre kommer inte att fungera bra ser du filmsnutten så kanske du förstår problemet.. det finns fler som funderat på en sådan lösning med motorstyrning.. Film : http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1 När det blåser ute utjämnar den undertrycks ökningen som uppstår. Mvh Ruben
yxet: hmm ibland så är kärlet kopplat till ett närliggande värmerör med en t koppling.kanske under skåpet? "skvallerröret"är troligen ett avloppsrör om det blir för stort tryck i tanken,så det borde du återfinna i källaren eller annat avlopp.
Hemmakatten: Vi har vattenmantlad pelletskamin med en tank för vv och golvvärme. Förra året stängde vi av kaminen och körde på elpatron. Vi tyckte elräkningarna var orimligt höga (inga större vetenskapliga undersökningar gjordes ;) ). I år tänker vi ha pelletskaminen på, eller snarare så att vi sätter på den ett par-tre timmar på kvällen, vilket räcker för varmvattnet mer än väl.