Behöver lite hjälp med att sikta in mig på rätt bana.

Håller på att bygga ut övervåningen och funderar kring detta med värmen. Ska man ordna ett fördelningsskåp nere i källaren eller ska man bara koppla på det det befintliga värmesystemet och förgrena i bjälklagret. Får man överhuvudtaget skarva i bjälklagret? Det befintliga systemet består järnrör och är tvårörssystem. Tanken är att använda combipexrör. Fördelen med att koppla på det befintliga systemet är att slippa rördragning ner genom huset. Antalet tillkopplade radiatorer kommer att bli 3 st.

värme får du skarva vart du vill och bygga in, det är en begränsad mängd vatten

Jag tänkte att det fanns nya normer för nya installationer. Det skulle då kunna fungera att koppla på ett befintligt system och bygga ut det. Men frågan är då om man ska helt enkelt använda sig av t-rör av mässing och halvkopplingar. Kan det vara så enkelt..

Ja, precis så enkelt är det :)

Visst får man, Men det är ju inte helt lämpligt för det.

Vad skulle vara det lämpligaste alternativet förutom då att dra ner slangarna till källaren. Skulle ett alternativ vara att dra upp slangarna i en garderob utan ett avlopp. Skulle det då bli ett läckage skulle man upptäcka det tidigare. Installationen gör man väl i ett skåp med en dränering i, eller..

De flesta värmesystem har dolda skarvar så jag tror det är lite obefogad oro. Dessutom så kommer du väl köra med lin och pasta och då lär det inte läcka på 100 år. Men visst, att göra förgreningen i en garderob som du kan inspektera är väl ett alternativ, eller en vanlig inspektionslucka i en vägg, men de är ju inte så snygga.

Lin och pasta, används det till combipexrör. Det är väl inte själva gängan som tätar utan konan. Jag har för mig att rörmokaren brukar lägga pasta till kopparrörens kopplingar. Men i detta fallet tänkte jag använda wirsbos plastslang. Men jag kan mycket väl tänkas använda tätningsmedel till slangkopplingarna om det skulle försäkra framtida läckage.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.