Köpte mitt hus i december månad förra året.. altså helt nyss
Huset är ca 160kvm + 100kvm oinredd källare
Huset har idag Direkt EL med oljefyllda element i varje rum. Plus kamin på entreplan + övervåning.
Den i källaren kastade jag ut vid inflytt då den såg mest farlig ut.. tyckte brand inpektionen också vid skorstenkontrollen.
Då jag har i planerna och bo där ett tag "Framtiden" så funderar jag seriöst och bygga om till vattenburen värmesystem då källaren fortsatt är oinredd "blir enkelt och dra slingorna i källaren..
Bergvärme eller vedpanna finns i tankarna.. Är uppväxt med vedpanna systemet och har inget emot och elda några gånger i veckan.. men detta kanske är för gammalt system?? för att instalera idag??
Blir det nån värdeökning på huset om man gör om från direkt el till vattenburen värme???
Bidraget i år på 30000kr är ju en bra hjälp på vägen.
Fick lite mer smak av hus renovering då jag bytte ut hela tapp vatten rör systemet förra helgen. pump,hydropress, instalerade ett vattenfilter, bytte alla blandare o.s.v..
Tror t.o.m att en instalation hade gått ganska smidigt själv men har hört att det måste vara ganska nogrant uträknat angående element storlekar o.s.v i alla rum. dimensioner på rör och allt.
Huset är byggt 1989.. bara som extra info
Har nog fler frågor men hoppas på lite svar på ovanstående först
(P.S vill inte ha tips angående luftvärmepump.. för det ska jag inte ha) det är för många brister på dessa.. och behöva ha nått back up system för kallare väder
Huset är ca 160kvm + 100kvm oinredd källare
Huset har idag Direkt EL med oljefyllda element i varje rum. Plus kamin på entreplan + övervåning.
Den i källaren kastade jag ut vid inflytt då den såg mest farlig ut.. tyckte brand inpektionen också vid skorstenkontrollen.
Då jag har i planerna och bo där ett tag "Framtiden" så funderar jag seriöst och bygga om till vattenburen värmesystem då källaren fortsatt är oinredd "blir enkelt och dra slingorna i källaren..
Bergvärme eller vedpanna finns i tankarna.. Är uppväxt med vedpanna systemet och har inget emot och elda några gånger i veckan.. men detta kanske är för gammalt system?? för att instalera idag??
Blir det nån värdeökning på huset om man gör om från direkt el till vattenburen värme???
Bidraget i år på 30000kr är ju en bra hjälp på vägen.
Fick lite mer smak av hus renovering då jag bytte ut hela tapp vatten rör systemet förra helgen. pump,hydropress, instalerade ett vattenfilter, bytte alla blandare o.s.v..
Tror t.o.m att en instalation hade gått ganska smidigt själv men har hört att det måste vara ganska nogrant uträknat angående element storlekar o.s.v i alla rum. dimensioner på rör och allt.
Huset är byggt 1989.. bara som extra info
Har nog fler frågor men hoppas på lite svar på ovanstående först
(P.S vill inte ha tips angående luftvärmepump.. för det ska jag inte ha) det är för många brister på dessa.. och behöva ha nått back up system för kallare väder
låter som du har dom kunskaper som krävs för att själv bygga ett radiatoreystem.
vist ska det räknas lite, men det går att höfta också, det gjorde jag o det funkar fint (då har jag ändå ett rätt kompliserat system eftersom mit hus har en minst sakg udda form)
du ska bygga 2 rör sryrtem.
andvänd 22 rör som stam.
gå ner på 15 rör när det är upp til 3 radiatorer som sak matas
gå ner på 12 rör om det bara är en radiator som ska matas.
dimensionera radiatorerna för lågtemp !!! räkna på att dom ska ge 60W/m2
vist ska det räknas lite, men det går att höfta också, det gjorde jag o det funkar fint (då har jag ändå ett rätt kompliserat system eftersom mit hus har en minst sakg udda form)
du ska bygga 2 rör sryrtem.
andvänd 22 rör som stam.
gå ner på 15 rör när det är upp til 3 radiatorer som sak matas
gå ner på 12 rör om det bara är en radiator som ska matas.
dimensionera radiatorerna för lågtemp !!! räkna på att dom ska ge 60W/m2
Det brukar vara svårt att räkna hem vinsten oftast. Det som investeringen kostar kan man köpa massor av el för.
Men eftersom Du verkar har rätt bra koll och förmodligen kan göra en del själv av jobbet så kanske det rent av lönar sej om Du bor tillräckligt länge.
Jag tror absolut att det höjer värdet vid en framtida försäljning och jag tror att det är värt det rent boendemässigt också även om det inte skulle gå med vinst på kort sikt.
Vattenburet kan ju på sikt värmas med "vad som helst" även om Du kör ved nu.
Vi värmde vårt förra hus med ved, installerade en kombipanna trots att det ger sämre verkningsgrad men vi visste att vi inte skulle bo kvar där för all framtid och räknade med att kombi var enklare att sälja än bara vedpanna.
Men eftersom Du verkar har rätt bra koll och förmodligen kan göra en del själv av jobbet så kanske det rent av lönar sej om Du bor tillräckligt länge.
Jag tror absolut att det höjer värdet vid en framtida försäljning och jag tror att det är värt det rent boendemässigt också även om det inte skulle gå med vinst på kort sikt.
Vi värmde vårt förra hus med ved, installerade en kombipanna trots att det ger sämre verkningsgrad men vi visste att vi inte skulle bo kvar där för all framtid och räknade med att kombi var enklare att sälja än bara vedpanna.
Tack för svaren..
Jo 2 rör system blir det.. Föräldrarna har en rör system och det är nått skit när man ska få bra värme..
Ok.. så det är så man ska räkna på det "dimensionera radiatorerna för lågtemp !!! räkna på att dom ska ge 60W/m2 " läste lite på nätet förut om radiatorer.. finns så många olika och välja på. men ditt svar hjälpte mig på vägen
Det som gör ved pannan så intressant är att verkningsgraden är ju över 90% på dom fina pannorna idag. Tror inte skorstenen får så varmt rökrör heller..
Sen har jag Vedbod som rymmer säkert 30 kubik hemma..
Plus att garage bygget som är ca 160kvm har förbered vattenburen slinga i plattan..
Det som jag har räknat på är en panna som ger 50-60kw och 3st 750 litern acc tankar.
Har så mycket tankar o ideer redan för huset så får bromsa mig lite.. man går runt på sin lediga tid o river lite här o där
"En fråga till - Ni som har vedpanna med acc. tankar eldar ni om somrarna också för att få varmvatten till dusch o.s.v... eller är det billigare och köra bypass till en större VVB som man använder sig av på sommar havåret??
Går denna bidrag 2010 på 30 000kr få även om man inte blandar in nån hantverkare/rörläggare??
När man väljer en värmekälla... t.ex som nu vedpanna.. kan denna bli för kraftig till systemet? för jag vill ju vara framtidssäkrad att den räcker till vid ev utbyggnation av huset
Jo 2 rör system blir det.. Föräldrarna har en rör system och det är nått skit när man ska få bra värme..
Ok.. så det är så man ska räkna på det "dimensionera radiatorerna för lågtemp !!! räkna på att dom ska ge 60W/m2 " läste lite på nätet förut om radiatorer.. finns så många olika och välja på. men ditt svar hjälpte mig på vägen
Det som gör ved pannan så intressant är att verkningsgraden är ju över 90% på dom fina pannorna idag. Tror inte skorstenen får så varmt rökrör heller..
Sen har jag Vedbod som rymmer säkert 30 kubik hemma..
Plus att garage bygget som är ca 160kvm har förbered vattenburen slinga i plattan..
Det som jag har räknat på är en panna som ger 50-60kw och 3st 750 litern acc tankar.
Har så mycket tankar o ideer redan för huset så får bromsa mig lite.. man går runt på sin lediga tid o river lite här o där
"En fråga till - Ni som har vedpanna med acc. tankar eldar ni om somrarna också för att få varmvatten till dusch o.s.v... eller är det billigare och köra bypass till en större VVB som man använder sig av på sommar havåret??
Går denna bidrag 2010 på 30 000kr få även om man inte blandar in nån hantverkare/rörläggare??
När man väljer en värmekälla... t.ex som nu vedpanna.. kan denna bli för kraftig till systemet? för jag vill ju vara framtidssäkrad att den räcker till vid ev utbyggnation av huset
jag kollade med bidraget 30 000 kr som går ut i höst 2010 och det gällert för visst matrial. det måste vara en automatisk anäggnig och ved räknas inte som ett automatiskt system. om man pratar bioenergi så räknas pellets flis och olika grödor. allt man kan skruva in allså, jord berg sol allt sånt räknas ochså som automatiskt. bidraget bidrar inte till uppvärmningsanläggningen som sådant utan till distrubutions systemet allså element rör och kulvert i huvudsak. en av anledningarna som jag kollar på flis är ju för att få bidraget då det är ju dyrare med ett automatisk sys. o det är nog just det som är meningen med bidraget att folk ska börja titta på autmatiska system. rotavdraget är ju sedan för ev arbetskostnad. stöden får kombineras. men antagligen innan allt är klart så blir det staten som är vinnare hur som helst men man får lite mer komfort hemma kanske.
Redigerat:
ja men ok så här tänker jag. om man investerar 200 000 kr i uppvärmningsystemet och sedan sänker sin uppvärmningskostnad med typ 70% då sparar man ju en jäkla massa pengar varje år o beroende på hur stor volym energi sitt hus behöver så går det då fortare att få igen sin investering. ganska skönt att slippa oroa sig för om man ska få hjärtatack när elräkning kommer. om man har egen ved eller tex flis så slipper man oroa sig. även om man köper 30m3 flis för 6000kr eller 20 m3 ved för 8000 så är det alltid billigare än elen som blir typ 20000kr i uppvärmning. sen ved marknaden är ju verkligen konkurrens på, jag tror veden kommer bli billigare iomed alla snabba vedmaskiner .inte som elmarknaden när det är i princip en aktör som sätter prisnivån för hela marknaden. o den aktören är lik en maffia. känner att jag blir upprörd ju mer jag tänker på det. jag vill tro att en konvertering från direktverkande el alltid är en vinstaffär även om den bara skulle gå jämt upp. då har man iallfall prissäkrat sin energiförbrukning. (kanske inte en luft/luftvärmepump :blushing
Redigerat:
50-60 kw panna med bara 3x750 liter blir för lite. Du ska ha tankvolym som är minst 18 gånger så stor som eldstadsvolymen, dvs minst 3-4 m3. Själv kör jag på en BAXI SI 50 kw med 5 m3 tankar. I mitt lilla hus på ca 110 m2 med ganska dålig isolering eldar jag var tredje dag när det är ca -10-15. Är det -25 så får det bli varannan dag, ca. Helt ok ur bekvämlighetssynpunkt tycker jag. Snåla inte på tankstorleken, det kommer du att ångra. Du kan alltid elda upp en stor tank till hälften, men inte tvärtom. Fattar jag det rätt ska du värma över 400 kvm inkl garage, så då kanske du ska kolla på en ännu större panna för att få bekväm eldning, särskilt om du har planer på att bygga ut...
Under sommaren eldar jag ca varannan vecka för varmvatten, då värmer jag ca 1500 liter, men till våren blir det förhoppningsvis solfångare. Tveksamt om det är ekonomiskt, men bekvämt.
Under sommaren eldar jag ca varannan vecka för varmvatten, då värmer jag ca 1500 liter, men till våren blir det förhoppningsvis solfångare. Tveksamt om det är ekonomiskt, men bekvämt.
Det där bidraget fungerade väldigt bra när jag konverterade en utbyggnad från el till vattenburet, pengarna blev insatta väldigt snabbt på bankkontot så det var inget man behövde vänta på särskilt länge.
Iofs gällde detta Örebro och det kanske skiljer sig från länsstyrelse till länsstyrelse.
Iofs gällde detta Örebro och det kanske skiljer sig från länsstyrelse till länsstyrelse.
Som dcdc skriver måste det vara en automatisk anläggning så vedeldning faller ifrån om du vill ha bidraget, det som gäller är flis, pellets, spannmål, halm, när det ska vara biobränslen. Har själv konverterat från direktel till spannmålseldning och är väldig nöjd att jag gjorde det.
Men kom ihåg att man får inte bidrag för pannan den automatiska inmatningen typ pelletsbrännare ej heller för autom. uraskning, men acktank skorsten element rördragning och arbete + styrning av temp men det brukar inte bli något problem att kommma upp till maxbelopp ändå .
Men konvertera för du kommer inte att ångra dig.
Men kom ihåg att man får inte bidrag för pannan den automatiska inmatningen typ pelletsbrännare ej heller för autom. uraskning, men acktank skorsten element rördragning och arbete + styrning av temp men det brukar inte bli något problem att kommma upp till maxbelopp ändå .
Men konvertera för du kommer inte att ångra dig.
Jag hävdar att du tjänar pengar på anläggningen fråndag 1 :wow:Jan-Å skrev:Det brukar vara svårt att räkna hem vinsten oftast. Det som investeringen kostar kan man köpa massor av el för.
Med dagens låga låneränta, kan du låna hela belppet & endå få en lägre månads kostnad från dag 1
sen oavsett när du säljer så har fastigheten ett högre värde & fler är intreserade, så den blir snabbare såld & till högre pris. (hur många hus med direkt el går att sälja på vintern?)
Allt beror på hur man räknar... Vi konverterade 315 m2 direktel till vattenburet, borrade och installerade VP för ett par år sedan. I mina kalkyler gav investeringen en återbetalningstid på sju år. Husets värde borde även ha ökat en del, svårt att sälja ett hus med en elförbrukning på 60 MWh som vi hade innan.Jan-Å skrev:
Jodå, så kan det vara. Det finns massor av kalkyler som visar att VP kommer att ge vinst på några få år men det finns massor med trådar och artiklar om VP som inte fungerar som det var sagt också. Kalkylerna bygger på att den nya installationen fungerar.Fredha skrev:Allt beror på hur man räknar... Vi konverterade 315 m2 direktel till vattenburet, borrade och installerade VP för ett par år sedan. I mina kalkyler gav investeringen en återbetalningstid på sju år. Husets värde borde även ha ökat en del, svårt att sälja ett hus med en elförbrukning på 60 MWh som vi hade innan.
Jag har värmt med ved eller fjärrvärme sen -95 så det har förstås hänt en hel del sen dess. Men när kostnader för rördragning, borrhål och övrigt diskuteras här så handlar det om flera 100000 kr, kan man verkligen tjäna in såna summor på 7 år? Eller är det mycket billigare än så kanske?
Att det ökar värdet på huset tror jag definitivt, vattenburet ökar valfriheten och direktverkande el går knappast att använda som försäljningsargument
jag tycker det är ointressant om investeringen betalarsig på 7 år eller 107 år.
om månadskostnaden blir lägre från dag 1 så är det värt det!
om månadskostnaden är den samma i 5-10 år & sen blir lägre så är det värt det.
Om månadskostnaden blir högre, för att om 10 år bli lägre, då är det inte säkert att det är värt att konvertera.
om månadskostnaden blir lägre från dag 1 så är det värt det!
om månadskostnaden är den samma i 5-10 år & sen blir lägre så är det värt det.
Om månadskostnaden blir högre, för att om 10 år bli lägre, då är det inte säkert att det är värt att konvertera.