aprilia-tobbe skrev:
Wow . Ju mindre jag amorterar ju mer tjänar jag på min investering. Eller.!;)
Som jag ser det behöver man nog ha med någon form av pay off tid för att veta om jobbet är värt besväret.
Nu tror jag att vi får backa ett par steg. Amortering är ingen kostnad men däremot en utgift :rolleyes:

Vi konverterade 315 m2 från direktel till vattenburet med VP vilket kostade 330 kkr (konv 140 kkr, VP 99 kkr, borrning 91 kkr). Tidigare hade vi en elförbrukning för värme (värme + vv) på ca 55000 kWh/år och nu efter två år med VP är motsvarande förbrukning ca 16000 kWh/år. Med ett elpris på 1,2 kr/kWh så ger det en återbetalning på sju år om jag inte tar hänsyn till räntan på investeringen.

Om jag räknar med en ränta på 3% (4,3% före skatteeffekt), en årlig elprishöjning på 3% per år och antar att jag amorterar av investeringen med de lägre driftkostnaderna (jämfört med direktel) så har jag istället en återbetalningtid på ca 7,5 år.

Visst, jag har ett relativt stort, gammalt hus vilket påverkar utfallet av kalkylen. Å andra sidan har jag inte räknat med underhåll vilket skulle ha varit större med de gamla elradiatorerna.

Jag tar en jämförelse som jag tycker är lik.

vissa bor i hyreslägenheter, då betalar man en hög hyra hela tiden o när man flytar så får man 0 :- (men om kylen panar så behöver man inte lägga ut 5-6000:- på en ny)

Andra bor i en Bostadsrätt Oj oj jo, det kan man ju inte göra, mass "dyra" lån & tänk på om kylen skulle paja, då får du betala en hel kylen aldeles själv.
Att man sen i 90% av falla gör en en vinst vid försäljning, räknas inte det? Lägg sendan på att man har haft en hyra som varit en tusing mindre i månan, det blir man inte ledsen för heller.

NEJ.

Radiatorsystemet i huset lär ha en livslängd på över 100 år så payoffen måste gå ihopsig innan dess
Borrhålet lär ha en livslängd på över 100 år , så även dena paypff måste gå ihopp innan dess
Värmapumpen som kostar ca 50.....
Just ja klart du har rätt, jag ska iallafall försöka betala av prylarna så fort som möjligt men samtidigt inte själpa mig helt ekonomiskt så en avbet.tid på 20 år kanske är ganska genomförbart. vet inte. kanske går snabbare eller långsammare.. får se.. det enda jag vet är att jag vill inte va i den där ständiga uppförsbacken. =)

Fredha skrev:
Nu tror jag att vi får backa ett par steg. Amortering är ingen kostnad men däremot en utgift :rolleyes:
Och jag skulle vilja säga att amortering är ett omvänt sparande... :)

Hocke skrev:

Jag håller med- Min bank vill att jag pensionsparar, men jag amorterar istället.

Hocke skrev:
Beror väl lite på förhållandet mellan ränta och inflation men generellt kan man nog säga att amortering av lån på boendet är ett sparande.
Lite enklare att sälja fonder när man blir gammal än bostaden kanske men annars fungerar det som ett sparande.

Jan-Å skrev:
Beror väl lite på förhållandet mellan ränta och inflation men generellt kan man nog säga att amortering av lån på boendet är ett sparande.
Lite enklare att sälja fonder när man blir gammal än bostaden kanske men annars fungerar det som ett sparande.

om du har lån kvar på huset måste du sälja fonderna för att ha råd att bo kvar.
Har du inga lån på huset behöver du inte det extra kapital du frår från fondera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.