Hej har en Sanyo Co2 4,5Kw som inte räcker till.
Ska koppla in våran gamla ved panna till radiatorena parallellt , så jag kan stöd elda vid kyla.

Någon som vet vettig styr anordning.
Minna krav
VP ska ha företräde om inte ved panna har ca 55grader.
När Ved pannan kommer upp i 55Grader ska innedelen till Vp kopplas bort ifrån radiatorena.
Så VP endast produserar Varmvatten.
Ved pannan ska nu prioriteras till radiatorena ,
Om veden brunint slut och tempen blir lägre än 55grader i ved pannan ska den kopplas ur
och Tanken till Vp ska kopplas tillbaks till radiatorena.

Någon som vet något somkan ge detta resultat.

Funderar på en 3-Vägsshunt med endast styrnnig på tanktemp i ved pannan.
Som kör fulla slag antingen Ved panna mot radiator eller Vp mot radiatorena.

Mvh
Daniel

Jag håller på att driftta just ett sånt system hemma, egenutvecklat. Problemet som man måste lösa är hur man säger till värmepumpen att sluta producera värme.
Jag kör med en shunt ut från ack-tanken, när den inte klarar att hålla rätt framledning så stänger den helt och låter vp ta över. Värmepumpen skall inte jobba mot ack-tankarna.
Vp bör vara kopplad på returen så att man inte riskerar att den får för hög temperatur på vattnet för då slår den ifrån.
Mitt system styr även över varmvattenproduktionen mellan ack och vp.

Har inte sett någon färdig produkt som löser det här problemet som kanske inte är så vanligt, de flesta slänger väl ut pannan när de installerar en värmepump i tro att den är lösningen för all framtid...

N_F skrev:
Jag håller på att driftta just ett sånt system hemma, egenutvecklat. Problemet som man måste lösa är hur man säger till värmepumpen att sluta producera värme.
Jag kör med en shunt ut från ack-tanken, när den inte klarar att hålla rätt framledning så stänger den helt och låter vp ta över. Värmepumpen skall inte jobba mot ack-tankarna.
Vp bör vara kopplad på returen så att man inte riskerar att den får för hög temperatur på vattnet för då slår den ifrån.
Mitt system styr även över varmvattenproduktionen mellan ack och vp.

Har inte sett någon färdig produkt som löser det här problemet som kanske inte är så vanligt, de flesta slänger väl ut pannan när de installerar en värmepump i tro att den är lösningen för all framtid...
Jag frågade på ett annat forum också.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29825.0

Pratade med en firma ang detta och fick även tipset att låta matningen av varmvattnet i Vptanken först passera varmvattenslingan i ved pannan.
Då förvärms det , och minskar värmeförlusten i Vp tanken.
Samt att vattnet ev även värmer nedre delen lite vid spolning.

Jag kommer låta Vp producera så mycket värme den vill tills Vp tanken är uppvärmd.
då stänger ju styrningen av den själv.
Eftersom jag utnyttjar den till varmvattenberedare , på det sättet slipper jag en massa olika shuntar , samt att systemet är färdigt för bruk direkt när ved eldningen är slut.

Sen vet jag inte hur det blir med bakterier i ved pannan varmvatten slinga när den är sval.

Jag har inga acc tankar ännu kommer att köra rakt mod radiatorerna, till början.

Börjat samla på mig lite matrial för att genom föra projektet, åter kommer med reuktat för dem nyfikna :P

Nu har jag kört några dar med kombinerad drift för värmen, varmvattnet kör jag enbart från acktankarna än så länge. Röris måste koppla om lite innan jag kan samköra varmvattnet.

Men värmedriften har fungerat bra, när tempen har sjunkit i tankarna så att dem inte klarar hålla framledningen så stänger shunten helt och värmepumpen får ta över. Så istället för att elpatronerna i tankarna ska få jobba så gör pumpen jobbet, är ju lite bättre energiutbyte ur den så det känns bra.

Om pumpen har gått in så står tankarna kvar på ungefär önskad framledningstemperatur så det går fort att elda upp dem så att pumpen kan kopplas bort samt att man får varmvatten ganska kvickt.

Återkom gärna med dina resultat, intressant att höra hur andra löser i stort sett samma problem.

Bivalent shunt är väl den vanliga lösningen när man har olika värmekällor...

Jo men med en bivalent shunt så kommer värmepumpen att jobba mot ackumulatortankarna. Här vill ju vi eller iaf jag att värmepumpen ska gå när pannan och tankarna har kallnat och då ska den gå med flytande kondensering. Ser ingen anledning att samköra pumpen och pannan tillsammans.

Det beror på hur du kopplar, anslut 1 till tank och 2 till VP så kommer VP att spetsa tankvattnet bara när det behövs

Ja det skulle man ju kunna göra den tid som tankens temp är under framledning men över returledningstemperaturen, då använder man tanken lite mer än vad jag gör idag. Men så fort tanken är lägre än returen måste man se till att ventilen har stängt av tanken (1:an).

En tanke som slog mig för att göra det ännu mer invecklat kan väl vara att när tanken har kylts och stängts av så kan den ju i mitt fall ha beroende på utetemperatur mellan 30 och 50 grader i toppen. Om man då växlade över och använde den energin till att förvärma inkommande köldbärare till VP några grader via en plattvärmeväxlare så höjer man ju COP-värdet den tid som den får jobba mellan eldningarna.
Har ingen aning om hur mycket man kan vinna på det men det skulle ju kunna vara ett sätt att utnyttja tankarna ända ner till 10-15 grader.

Jag är ganska ny inom det här med uppvärmning (men har bra koll på styrsystem inom industrin) så risken finns att jag strular till det och tänker i fel banor. Risken är ju ganska stor att man genar och tänker fel när man inte riktigt har 100 koll på hela bilden.

N_F skrev:
Ja det skulle man ju kunna göra den tid som tankens temp är under framledning men över returledningstemperaturen, då använder man tanken lite mer än vad jag gör idag. Men så fort tanken är lägre än returen måste man se till att ventilen har stängt av tanken (1:an).
Nja, det gör väl inget att det cirkulerar en del av returen genom tanken? Man ska inte krångla till saker...

Nu har jag kört mitt system i två dagar.
Har upptäckt en miss i min koppling som måste göras om tyvärr.
När min innetemp kommer upp i ved pannans styr reglering på ca 22,5-23grader .
Då sätter Vp delen det sommarstatus och stryper framledningen helt.
Och stänger även av cirlulationspumpen.
Jag missade att då suger ved pannan cirkulationspump vattnet baklänges i Innedelen till Vp. det är inte så om Vp pump går .
Det bästa i detta sommarstatus är att cirlalutionspumpen till ute delen iallfall går.

Måste sätta en backventil på returen till Vp tanken.

Vi har legat på ca 75-80Kw i förbrukning /dygn med inne temp på 19grader. ute temp ca - 3 -4 grader
Nu har Vp dragit ca 13kw / dygn.
Och vi eldar upp den olja som var i tanken när vi köpte huset.
Får hem ved i morgon.

Måste beställa en adapter sats till shunt motorn som väljer värmekälla.
Missade att den som följde med inte stödde den nya shunten ,konstigt när båda grejerna är av senare sort och samma fabrikat!

När allt är klart är det ett helt automatiskt system som baseras på ved pannan temperatur som referens för vilken källa som ska shuntas till raditatorena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.