Hej!
Behöver verkligen den hjälp jag kan få. Tankarna går upp/ned, fram och tillbaks 1000 gånger. Vad ska vi välja. Vi ska bygga hus 140 kvm bottenvåning +60 kvm loft. Ska ha vattenburen golvvärme, kamin som vi absolut vill ha och som vi kommer elda mycket i. Nu är frågan vad vi ska ha förutom detta. Bergvärme är ju bra men kostar. Kan kännas som det blir lite too much i huset då, med varme i golv, kamin och bergvärmekostnad? Comfortzone har vi tänkt på men då känns det som om priset inte skiljer så otroligt mycket ändå. Ge mig gärna förslag på vad ni tycker och andra alternativ i detta kravstyrda land......

Mvh Lin

Kör bergvärme med frikyla för sommaren. Pengarna glömer man efter ett tag :) Själv har jag en Comfortzone, med planer att docka den mot en vattenmantlad kamin. Om du väljer FLVP, så finns inga andra alternativ än Comfortzone pga av pumpeffekten.
/Erik

Bergvärme är helt enkelt bäst. Välj en maskin utan elektronik, det blir billigast och strular i stort sett aldrig. Du ska givetvis tänka på att installera frikyla.
Visst kostar bergvärme mer vid investeringstillfället men du kommer inte ångra det då den gått i 20 år och grannen som valde frånluftvärmepump har haft reparatören där 3-4 gånger innan han byter ut den efter 12-15 år för att den är helt slutkörd.

Jag skulle i ditt fall ha satsat på en vattenmantlad vedkamin och en ackumulatortank på kanske 1500liter samt solfångare. Båda dessa saker betalar sig själva på under 10år jämfört mot dagens elpriser. Och om du ändå tänker elda så...

Men bergvärme på detta? 150 000:- i investering för kanske 10 000kWh som du inte täcker med sol och ved. Det betalar inte sig själv på de närmaste 20åren och då är det garanterat dags för en ny pump...

Bygg liknande som Passivhus-standarden, grundvärme ifrån elpatorn som redan finns i FTX-aggragatet som tar hand om din ventilation.

Och en vattenmantlad kamin mot panna för att elda under kallaste Januari-dagarna, varmvatten & för "mysfaktorn".

* Inget vattenburet uppvärmningssytem: -50.000:-
* ingen värmepump: -150.000:-
* Extra isolering: +100.000:-
* Vattenmantlad kamin: +50.000:-

=50.000:- billigare & ~samma eller lägre el-räkning än med bergvärme!

PS. Passivhus byggs exakt som vilket annat modern hus som helst, bara noggrannare och med ökad isoleringstjocklek. (Isolering är i billig..).
-På köpet får du en bättre värmekomfort än med en frånluftsvärmepump som "alla" hustillverkare snikar in i sina hus...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.