Hej,

Idag har jag luft/vatten en Sanyo CO2 vilket är på bara 4.5 kW.
Jag är inte nöjd med eländet och tänker byta, men till vad?
Eftersom jag bor på en vattentäckt så får jag inte lägga jordvärme eller bergvärme.
Kvar finns då alternativen:
Pellets (Måste köpa panna, skruv osv)
Ved (Måste köpa panna, finns skorsten)
Fjärrvärme
Ny lyftvärmepump (Törs man ge sig på det igen)

Kåken jag har är en gammal tilläggsisolerad villa med två plan + källare. ca 155 kvm uppvärmd yta.

Tacksam för alla förslag.

Just nu ligger rösten på fjärrvärmen, men är väldigt osäker...

Tack på förhand!

Fjärrvärme e ju geschwint, har haft det sen 2002 och det har aldrig krånglat utan alltid gett både värme och varmvatten. Den egna arbetsinsatsen är att läsa av mätaren ibland när Vattenfall säger till men i övrigt vrider jag bara på nån ventil till golvvärmen ibland.
Mot talar väl kostnaden som dels är hög (tycker jag alla fall) och svår att påverka i nån större grad. Man får trösta sej med bekvämligheten istället.

Har eldat med ved i ett hus tidigare, har man tid att kapa och klyva själv så är det ett prisvärt alternativ och motion fick jag på köpet samt en skräpig tomt, vill till att man har plats för travar och allt spån/bark å sånt. Men billigare har vi aldrig värmt huset och vattnet.

C
Det är inget fel på luft/vatten, bara för att puckot som installerade din maskin inte kunde dimensionera den ordentligt.

Fjärrvärme är väl nästan dyrare än pellets om man räknar med årsavgifter och grejer, dessutom rent korkat med de förluster det blir i överföringen. Väldigt bekvämt förstås dock.

cheetah1 skrev:
Fjärrvärme är väl nästan dyrare än pellets om man räknar med årsavgifter och grejer, dessutom rent korkat med de förluster det blir i överföringen. Väldigt bekvämt förstås dock.
Förmodligen, billigt är det inte, men till skillnad från pellets så fungerar det utan driftstörningar vilket ingen pelletsanläggning gjort som jag kommit i kontakt med så det skulle jag personligen aldrig välja.
Och jo jag vet att det finns de som fungerar men som sagt, när de som jobbarkompisar, släktingar provar inte gör det får det vara för min del.

Har du kollat med din kommun att du inte får anlägga bergvärme/jordvärme? Bara för att du bor inom ett vattenskyddsområde betyder det inte automatiskt att du inte får, det är hårdare regler men det måste inte vara omöjligt. Men det har du säkert redan kollat upp ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.