Hej vi står i begrepp att totalrenovera vår övervåning. I samband med detta har vi bestämt att vi vill ha golvvärme på övre plan, istället för radiatorer som vi har idag.

Nu har jag lite funderingar på vår jag bäst kopplar in framledningen till shuntgruppen för golvvärmen, från befintligt radiatorsystem.

Fakta:
Idag har vi radiatorer på båda plan. Värmesystem är en luft/vatten värmepump (CTC) som jobbar med flytande kondensering direkt i serie med radiatorsystemet. Styrningen jobbar med värmekurva för utomhustemp, samt 1st inomhusgivare på nedreplan som kan kompensera/justera kurvan utifrån temp inomhus (Se även bifogad bild som visar hur det fungerar idag.

Framtid: Golvvärme på övreplan med egen shunt för att reglera temp, samt radiatorer på nedreplan som kommer styras som tidigare.

Fråga: Idag sitter det en växelventil vid Y9 på bifogad ritning. Denna stänger av slingan över radiatorerna vid sommardrift, och då produceras enbart VV. Detta skapar problem i och med att vi vill ha golvvärmen igång på övreplan även på sommarn (i badrummet). För att lösa detta har jag en ide om att ta framledningen till shunten för golvvärmen som ett avstick på returen, ex vid Y15 på ritningen. (I och med att golvvärmen jobbar med så pass låg framledningen borde det fungera utmärkt att jobba med dett "kallare" returvattnet även på vintern.9

Vad tror ni om detta?

• System.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bump

Ingen expert som har kommentar på detta förslag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.