v-g
v-g: Tex jag kan få elda fullt i ett par timmar och allt vatten som produceras går enbart till att värma kåken. Jag har uttaget för cirkulationsvatten en ½meter ner på tanken och det går liksom inte att trycka dit hetvatten nog för att autoshunten ska stänga (framledningsbegränsningen) trots 40kW panna fullt laddande. Med grova radiatorrör som jag har kan man överföra oerhörda effekter.
18 svar · 8,9k läst
Taxen
Taxen: Vad skulle det kosta att leja in en med värmekamera?
5 svar · 980 läst
D
ddaniel2: Hejsan.. Jag har precis skaffat mej en begagnad diom keramikpanna som jag tänkte koppla in men då är frågan hur jag ska koppla in den på systemet och mot tankar osv. Det finns lite anslutningar här och där på annan med bokstäverna R, S, E, E och H... Om jag förstår någonting rätt av det så är E till expansions kärl, R till radiatorer/ tankar.. Sen då? *Ler* Tacksam för tipps.
0 svar · 700 läst
I
injonil: Jag tog bort allt som gick att ta bort på min så att det bara var den stora gjutjärnsklumpen kvar. Därefter pirra och 2 man, fick hjälp av min granne som är en stark jäkel! Kvalitetspirra, ej ÖB eller Biltema, ändå var det på gränsen, men det gick! Tror det stod något kring 350kg på min också.
2 svar · 815 läst
D
drakhenke: de är som vilken rad somhelst
4 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Frågan är "är det en ny betonggjutning eller en läggning av elgolvvärme på befintlig betong?" Är det en nygjutning så lägger man värmekabeln i betongen, är det en renovering så har man inget val, flytspackel. Protte
7 svar · 4,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hej, snigeln. En tia på att din svåger har för liten eller ingen acktank. Staffan
11 svar · 6,9k läst
·
T
texastaz: Tack för svaren
4 svar · 7,4k läst
G
gaia: [citat] hur långt tid pratar vi om? Är det kallt i rummet så tar det ju tid att få temp upp oavsett vad man eldar i. Är din gjutjärnskamin tätt inbyggd i en öppen spis eller står den fritt i rummet? Är den inbyggd så kan du kanske göra ett hål och montera en fläkt i kopan ? Står den fritt i rummet så värms luften som strömar runt järnet och cirkulerar av sej själv. Den bör ju
8 svar · 13,0k läst
K
kick3n: Hej jag har en ctc 2200 (Länk nedan) http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/CTC_2200_061124.pdf] Som jag ska installera här. och till den måste jag ha en ny skorsten.. jag har tänkt mig en stålskorsten.,. (Länk nedan) http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=222&menu=63 Min fråga är om den skorstenen håller måttet till pannan ? Skorstenen klarar 1200C vilket
0 svar · 1,1k läst
P
plm: Tack för ett snabbt svar ! / Peter
2 svar · 568 läst
v-g
v-g: Jag tycker det låter helt rimligt.
1 svar · 691 läst
C
CarMan: har man system med utegivare, så ska anläggningen klarasig utan termostater. har man nån form av värmepum så är det et stort fel att ha termostater men i båda fallen så är uppvärmd källare ett stort problem, så den ofta har dåligt isollerade väggar & ett helt annat klimat än övriga huset
7 svar · 1,7k läst
M
-MH-: Hur ser elementet/ventil ut? Är det nytt eller gammalt? BIld?
1 svar · 1,3k läst
S
skogstäppan: Hej! Helt ny användare av denna sight! Men som svar på sealbys fråga om man kan reklamera så är svaret JA! Du kan reklamera din IVT anläggning direkt till IVT! Det har jag precis gjort med vår anläggning! Vi har en IVT Optima 700 med tillhörande Combi Compact panna. Den installerades 18/4 2002 och sedan dess har vi bytt båda cirkulationspupmparna 3 ggr var! Så nu har vi tröttnat och
12 svar · 9,6k läst
F
forcelite: Precis det svar jag ville ha:D Tack för hjälpen.
2 svar · 1,0k läst
F
feffe6804: Efter Gudrun skaffade jag ett reservkraftverk och kan nu förse de viktigaste funktionerna i huset med ström. Kyl och frys är viktiga. Vattenpumpen är utbytt från trefas till enfas så att även den kan köras via elverket. Värmepannan (ved) och cirkulationspump kör också på elverket så jag kan vara utan ström utan att det påverkar oss så jättemycket. Enda problemet är väl
17 svar · 7,1k läst
·
M
mroing: Det är riktigt den ena är med isolering och den andra inte. Personligen tycker jag dock floore använder för tun plåt i värmespridningsplåtarna.
1 svar · 2,3k läst
Stew
Stew: Tack så mycket! Blir till att ta fram spegel och ficklampa när jag kommer hem! :) Mvh Stefan
2 svar · 6,9k läst
mexitegel
mexitegel: Kan bara hålla med föregående talare, kan man lägga markvärme är det oslagbart snabbast återbetalade pengar när det gäller värmepumpar.
4 svar · 1,1k läst
S
cheetah1: Kan ju vara fel på expansionskärlet också, men då borde du ha kopiösa mängder luft i elementen tycker jag..
2 svar · 1,7k läst
·
Q
qrz: Är nyfiken på hur comfortzones frånluftvärmepumpar står sig i rejäl kyla, såsom denna vinter. Är det enbart elpatronen som gäller då? Någon med egen erfarenhet?
0 svar · 665 läst
S
SirBuildAlot: Såg längre upp att någon rekommenderade Ariterm med KMP Drag. Innan du investerar i skorstensfri Aritermkamin läs denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/77164-kmp-mysinge-och-solhaga-erfarenheter-nagon.html Jag känner till 8 st stillastående KMP Drag, varav 3 i min hemstad. Kör på skorsten - det finns inga genvägar.
12 svar · 2,2k läst
G
göstaberling: Hej! Vi har vattenbura värme och tillräklig med element. De flesta är dessutom nya. Problemet är att huset hade bara 100 qm innan .Vi renoverade vinden när vi köpte huset och fick 100 qm till. Kökspannan fick räcka till för hälften att värma upp tidigare. Vi har tillsammanlagt 15 element . De blir varma men värmen räcker inte långt ändu när det är so kallt över en så lång
4 svar · 615 läst
J
Jan-Å: Vattnet är ju varmast i början av slingan, därför lägger man slingan utefter ytterväggar först och sen in mot rummet. Har Du kalla fläckar i golvet är det troligen ingen slinga där utan för långt emellan slingorna. Luft kan man få problem med men då borde Du få kallt från luften och hela vägen efter, inte på en avgränsad yta med varmt före och efter. Under toastolen ligger det
4 svar · 3,9k läst
M
Matsboda: Har precis gått en runda i huset med en trasa och en polygrip . Man är lite nojjig att ge sig på vatten men det är busenkelt d^_^b. Skruva den termostatet och använda polygripen, som ger bra tag på piggen och stöd mot radioatorkanten. och dra piggen fram och tillbaka tills den gliiiider fint :p. Jag skall börja göra detta inför varje vinter nu...hoppas jag...så man inte glömmer hur
5 svar · 26,6k läst
L
Lars K: Jo, det borde man väl kunna. Jag skulle nog kontakta en murare för diskussion.
7 svar · 7,4k läst
J
Jan-Å: [citat] Skönt Du har en smart sambo d^_^b så har jag löst det också :D
18 svar · 2,6k läst
J
Jan-Å: http://www.byggahus.se/forum/golv/135257-armera-innan-flyttspackling.html Här kan Du läsa lite om flytspackel på träbjälklag, iofs våtrum men då funkar det ju i en hall också :)
2 svar · 593 läst
Immobil
Immobil: Om pannan är frusen ska du inte börja elda i den. Har den inte varit trasig innan, så blir den p.g.a. kraftiga temperaturskiftningar. Försök hellre att tina upp den med hjälp av en varmluftsfläkt. När den väl är upptinad kan du fylla den med vatten. Plugga samtliga ledningar förutom påfyllnadsröret. Sätt en manometer på pannan, då kan du hålla koll på trycket. Låt trycket gå
7 svar · 644 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.