Y
Jag har som mål att få så många skåp som möjligt längst golv och vägg i köksdelen. Tanken var föst att sätta stomme även där radiatorn är och göra en öppning i bänkskivan så värmen stiger ut mot fönstret...

Men så kanske jag ska flytta det fönstret osv... Så då börja jag klura på om jag kanske bara ska göra kopplingar och dra golvvärme.. Den rödmarkerade zonen på bilden... Dvs bara köksdelen som radiatorn hade försökt värma...

Men så är frågan, mitt golv kanske läcker ut all värme så det blir dyrt att driva...

Sen är jag nyfiken hur mycket vattenburen golvvärme bygger upp golvet på höjden?

thumb-8C79_4B77BDE3.jpg
Obs, klicka på bilden för se fullstorlek.

Torpabjälklag
220mm bjälkar med 22mm imp. spånskiva.
150mm min.ull kv A
70mm min.ull kantis.

Läckage behöver du nog inte oroa dig för om du har 220 mm isolering i bjälklaget.
Höjden är svårare att bedömma.
Skall du riva ut så kan du ju kortla mellan bjälkar för ny nerfälld golvvärme då bygger det ingenting på höjden, skall du lägga ovanpå befintligt, räkna golvärmeslang 15- 18mm. flytande golv eller flytspackel 14 respektive 30mm (om du skall ha klinker behöver du flyspackal 30 mm med armeringsnät, annar spricker klinkern) så 32- 48 mm beroende på ditt val.

Men jag skulle rekomendera golvvärme i matplatsen mer än i köket. trevligare att sitta till bords och njuta av ljumna/varma golv mot att stå i köket med svala golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.