K
koppar01: mulpac, STORT STORT TACK! ! ! Det räckte med dra runt axeln några gånger ( fanns spår för en mejsel) så gick den igång. Nu rullar den och värmen är igång igen. Är oerhört tacksam för hjälpen!!! och fascinerad över denna eminenta sida där en egentligen usel människa kan lösa det mest konstiga problem :-)
16 svar · 11,6k läst
·
D
Derlandser: Hejsan,har en kamin med 25mm tjock täljsten runt om men den håller bara värmen runt 5-6 timmar så funderar på att lägga på ca 60mm till men har hört att man kan smälta kaminen om man har för mycket sten på,stämmer det? Om inte,hur fäster man täljstenen på sidorna? Tacksam för svar.
0 svar · 1,4k läst
P
pr95: http://www.systecoreinc.com/microbubble.html Blir lite av MOMENT 22 både för och emot --alla känner till att syre kommer in --gäller bara att skapa en högsta punkt där man kan samla luft/släppa ut luft. :S Tydligen stöder sig föreningen på just detta att syre skapar korrosion i ferritiska delar av systemet :O
10 svar · 4,0k läst
prototypen
prototypen: På radiatorsidan finns väl ingen anledning att byta bara för att byta, järn rostar inte i radiatorkretsen. Protte
2 svar · 2,1k läst
L
LaT: Hasse, det blir lätt fel/missuppfattat när man skriver på såna här ställen. Jag "svarade" på Axel's kommentar om att det blev dyrare. Du har helt rätt i resonemanget om slinglängder, det är väldigt viktigt att inte överskrida rekommendationerna. Personligen så har jag en väldigt öppen planlösning hemma vilket innebar att i vardagsrummet så har jag 3 slingor för att inte
6 svar · 9,1k läst
E
emigrating: Hmm, problem. Mina rör har en utvändig diameter på 27 samt 34 mm - standarden jag hittar på f.ex. rinkaby och sigro verkar vara 28 och 35 mm vilket jag går ut ifrån inte kommer passa. Missar jag något här eller har jag helt enkelt för gamla rör? Kåken är från 20-talet med gud vet hur gammal VVS installation :)
3 svar · 3,3k läst
L
Lancer: Hej, Har liknande upplägg, tre slingor, 60m2. Och en VE4 som väntar på att kopplas in. Jag antar att du har haft den inkopplad en vinter nu (en rejäl sådan). Hur har den fungerat? Lätt att justera in? Ekonomisk? Mvh Lancer
22 svar · 9,9k läst
O
OlaF: Vi ska sätta in en LLVP på övervåningen, mycket för kylans skull på sommaren, och den skulle nog klara hela värmebehovet också utan problem. Vi har också förberedda rör för vattenradiatorer från vår FLVP. Är det värt att sätta in radiatorer eller är det bättre att strunta i radiatorer och bara köra på LLVP. Vår FLVP går sällan på elpatron så den har mer kraft att ge och
0 svar · 844 läst
mhg_3
mhg_3: Ni som köpt kaminer/murspisar eller dylikt, har ni lyckats pressa priserna något när ni handlat eller måste man gå med på det ursprungliga priset? Har redan frågat en firma men de har inte återkommit så jag blev nyfiken att fråga er :) Någon som köpt och installerat Nordpeis Estoril?
0 svar · 1,3k läst
C
creatinet: Okej! Tackar för svaren! Hur är det med armering vid fiberflytspackling, behövs det? Det blir 22 mm spackel.
6 svar · 1,3k läst
L
LaT: Fyll dem inte med nåt. Ställ dem med anslutningarna lägst så att ev. vatten rinner ut. Har de varit monterade så har det troligtvis redan bildats ett typ "magnetit" skikt i dem (svart blankt), om inte så spelar det ingen roll. Materialet är 2-3 mm tjockt så att det ska rosta hål i det är mer än osannolikt. Innan du monterar så kan du skölja ur dem ett par ggr.
2 svar · 2,0k läst
Z
zingo: Bra svar. Tack :D
2 svar · 1,9k läst
Z
2 svar · 1,9k läst
V
Valorn: Hejsan! Kollade över mitt värmesystem lite idag. Har en "Nibe EVC 13" och såg att min vattentemperatur bara står på 38 grader fast det är ställd att den ska vara 80 grader. Skulle vara tacksam för svar på vad man ska göra åt det eller varför det nu kan vara så här?! Har bott i huset i 4 år och inte lagt märke till detta tidigare :S Tacksam för svar //Mvh Håkan
0 svar · 1,4k läst
S
skolan66: Nu har vi köpt en blandning mellan propylen & etylenglykol från en bilskrot för att ha i vårt radiatorsystem inför kallställningen. Mycket olika uppgifter florerar om det eventuellt kan vara en fara att blanda båda dessa glykolsorter. Rykten som florerar: • Kan klumpa sig • Fräta på packningar • Försämra fryspunkt (eller svårt att beräkna) Vi tutar och kör såvida det inte dyker
0 svar · 1,4k läst
D
daniel76: Hej! Tänkte renovera mitt badrum och införskaffa mig ett värmegolv. Funderar nu på vilket system som passa mina behov bäst. I badrummet kommer jag att gjuta nytt golv och tänkte bygga in värmegolvet. I samma veva tänkte jag även dra ut det i hallen som ligger angränsat. Här hamnar det mest troligt under under spånskivorna. Är det ok att dra samma slinga för båda rummen?
0 svar · 630 läst
P
PX-21: Murstock eller i alla fall fundering vart kaminen skall stå i framtiden;),,Framtiden=om du väljer f-värme=Alla f-värme producenter godtar inte massa andra alt bredvid f-värmen...Alltså om du väljer f-värme så dundrar du in en kamin SEN, när du fått beviljat..för en kamin har du nytta av både värme mässigt och mysa mässigt:P....Väljer du bergvärme så är kaminen ett x-tra pluss
6 svar · 956 läst
H
Hanshammar: Hej Jag ska bygga pannrummet och anlägga vattenburen värme i mitt gammalt torp. Finns någon pålitlig rörmokare i Strömstad Tanumshede trakten? :)
0 svar · 647 läst
S
sepe: Jo det går nog att demontera den om man får tag på en skicklig murare eller en av dom auktiriserade montörerna. Ring till någon av dom svenska återförsäljarna. Har du den kvar så kan jag vara intreserad av att köpa om du kan få ner den hel! Mvh Stefan
5 svar · 1,9k läst
D
Danne031: Faktum är att det inte kostar mer, flera tillverkare har det som standard nu. Och visst kanske det tar en timme (t.ex.) att värma upp en oisolerad platta, men det är ju inte så att den, när uppvärmd, hade dragit 0w den timman. Så dygnet runt eller 4-8 timmar gör tveklöst stor skillnad.
7 svar · 6,9k läst
A
Avemo: Jag har ingen egen erfarenhet, men det finns dem som skrivit förr här. Prova att söka på KMP drag. Detta var de första tre trådar som dök upp: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/112175-erfarenhet-av-ariterms-mysinge-kmp-drag.html http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/77164-kmp-mysinge-och-solhaga-erfarenheter-nagon.html
8 svar · 7,4k läst
M
Miljarder: okidoki.. tack för hjälpen allesammans!
7 svar · 1,5k läst
H
hall112: Räcker verkligen 375W för att värma 20kvm vintertid?? Fick offert från en rörmokare och dom ville sätta in en elpanna på 4kw, med det måste väl vara skapligt överdimensionerat?? Kostnad på detta skulle vara 13-15000kr med ca 5h arbete inräknat.. Jag har begärt in offert från en annnan firma för att ha något att jämföra med, men har själv ingen aning om dessa saker så vad
2 svar · 1,2k läst
P
Pumptekniker: Försök att fylla den med lite vatten. Om det är en "våt pump" så sitter det vätskesmorda glidlager som kan bli skadade.
5 svar · 4,3k läst
L
Lemon 2010: Stort tack för alla svar! Vi skruvar ner shunten mer och skaffar innetermometrar. Var på bröllop igår och satt bredvid en trevlig ingenjör, (min bordsdam var hemma med sjuk barn). Vet inte om jag fattade honom precis rätt men han tyckte att vi skulle kolla på ventilationen i huset också. Han trodde inte självdraget hade kommit igång riktigt vid dessa relativt höga ute temperaturer...
6 svar · 5,3k läst
D
Danne031: Mycket skärolja och tålamod på låga varv lär det få bli...
3 svar · 823 läst
B
Bambi: Tack Mulpac! Låter rimligt, jag testar de!
4 svar · 2,6k läst
T
TOBBE E: Det sitter en ventil likadan som på ett däck.Förtrycket kollas med samma klocka som du kollar trycket i däck.
3 svar · 4,4k läst
D
Danne031: [citat] Dom geggar inte igen som du tänker dig för oljan i fråga har ungefär samma konsistens som utspädd filmjölk, även som kall.
7 svar · 1,4k läst
P
PST: Runda är billigast.. Fyrkantiga måttbeställda kan du tex köpa av extuna i Falun. Men vill du ha bra isolering så strunta i de dyra färdigisolerade, köp en oisolerad , regla upp runt den och fyll med minst 20-40 cm isolering (mest på toppen)..Det blir både billigare och bättre.. Fundera också på om det faktiskt inte är bättre med extern värmeväxling + tappvattenautomat (Lite mer
4 svar · 1,1k läst
H
holmertz: Varför installera ett museiföremål och sedan köpa till dyra delar. Finns säkert privatannonser med moderna brännare som både har automatisk uraskning och termostat för tankstyrning. Ska du gå museivägen så behöver du en termostat från www.ekontroll.com/ Överhettningsskydd i pannan som bryter strömmen till pannan är det lag på. Dessutom är Janfire flex A specificerad för
1 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.