5 952 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Varmt slutet expansionskärl, normalt?
Börjar komma upp i riktigt bra temperaturer i ackarna nu
, men det slutna expansionskärlet börjar bli varmt också:@. Detta är väl ganska vanligt men när tankarna är 90 uppe och nere är exp,kärlet 70gr, på kärlet står det att max temp är 120 grader men gummi blåsan tål bara70. Fråga :hur mycket vågar man ladda i ackarna utan att gummiblåsan tar stryk?:x
Svar: Jag har överdimensionerat och anslutet i botten på acktank.Kopplat enl laddomat 3x ackar men satt exp kärl på retursidan.Nu är det så att tryckexp.kärlet blir bara väldigt varmt i topp men efter rundningen på kärlet altså toppen är det inte varmt alls. Frågan är hur långt ner gummiblåsan ligger?
Tryckexpkärl: 300 liter volym på system 2400 liter
Tryckexpkärl: 300 liter volym på system 2400 liter
Pratade med en kille på Flamco han räknade ut att det va ca 100 liter vatten i mitt tryckexpansionskärl, så det var inget att oroa sig för eftersom det blir bara varmt i toppen av kärlet.
han räknade på systemtryck:1.2 bar 2400 liter i systemet säkerhets ventil 1.5? 300 liters exp kärl fråga mig inte hur han gjorde men från de här siffrorna fick han fram det.
han räknade på systemtryck:1.2 bar 2400 liter i systemet säkerhets ventil 1.5? 300 liters exp kärl fråga mig inte hur han gjorde men från de här siffrorna fick han fram det.
silversmeden skrev:Pratade med en kille på Flamco han räknade ut att det va ca 100 liter vatten i mitt tryckexpansionskärl, så det var inget att oroa sig för eftersom det blir bara varmt i toppen av kärlet.
Det är en olösbar ekvation
Utgående från dessa data är ditt förtryck 0,47 bar
silversmeden skrev:Pratade med en kille på Flamco han räknade ut att det va ca 100 liter vatten i mitt tryckexpansionskärl, så det var inget att oroa sig för eftersom det blir bara varmt i toppen av kärlet.
Vadå inget att oroa sig för? Vattnet ligger ju an mot blåsan varesig det är 100lit eller 300liter vatten i kärlet.
Står det verkligen att blåsan bara tål 70grader eller fattade jag fel där?
Helt otroligt hur kunde du räkna ut det, jag trodde att jag låg på 0,50.d^_^bMatss skrev:
Altså: förtryck 0,47 systemtryck max 1,2 expansionskärl 300 liter.
Hur räknar du kan du förklara eller dela med dig av ekvationen?
Ska man verkligen avslöja sådana yrkeshemligheter?
P1 x V1 = P2 x V2, där P1 är trycket i blåsan vid blåsans volym V1 (300 liter), P2 är trycket i blåsan vid blåsans volym V2 (200 liter, dvs när kärlet innehåller 100 liter vatten). Absolut tryck.
P1 = 2,2x200/300 = 1,47 => 0,47 bar övertryck.
P1 x V1 = P2 x V2, där P1 är trycket i blåsan vid blåsans volym V1 (300 liter), P2 är trycket i blåsan vid blåsans volym V2 (200 liter, dvs när kärlet innehåller 100 liter vatten). Absolut tryck.
P1 = 2,2x200/300 = 1,47 => 0,47 bar övertryck.
Klicka här för att svara