3 310 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Placering av golvv. fördelare & schunt?
Jag skall ha golvvärme i hela mitt hus, som jag håller på att bygga ut/renovera. Skulle det funka och göra som enligt "skissen" jag bifogar?
Jag har tänkt att sätta in ventiler enligt:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/63016-golvaermeroerens-dragning.html
/Ulf
Jag har tänkt att sätta in ventiler enligt:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/63016-golvaermeroerens-dragning.html
/Ulf
Ja det funkar, men varför dubbla cirkpumpar? Varför inte koppla direkt på befintlig shunt med lämplig styrning?
Sen kan man fråga sig om det är mest praktiskt med tre olika fördelare? Kanske det passar bra att låta den i källaren även betjäna bottenvåningen?
Eller ansluta dom 2 slingorna på ovanvåningen till bottenvåningen?
Sen kan man fråga sig om det är mest praktiskt med tre olika fördelare? Kanske det passar bra att låta den i källaren även betjäna bottenvåningen?
Eller ansluta dom 2 slingorna på ovanvåningen till bottenvåningen?
Redigerat:
Ok, lämplig styrning e det shunten på pannan & termostat/blandningsvetil eller dyl nån som har en lämplig länk?
Räcker cirkpumpen för 150m2
Finns det någon nackdel med fördelare på varje våningsplan? luftning eller så?
Räcker cirkpumpen för 150m2
Finns det någon nackdel med fördelare på varje våningsplan? luftning eller så?
har en schuntmotor SQK33 med reglercentral ( http://www.veab.se/docs/Doc196.pdf ) med framledningsgivare QAD21 liggande, skulle jag kunna använda den?
Cirkpumpen räcker säkert.
Nackdelen med flera fördelare är fler skåp (som jag tycker ska vara vattensäkra).
Reglercentralen funkar, men då är det lämpligt att ha en utegivare. Om du inte är säker på att grejerna är ok så köp en ny. Tex Termomatik combi
Nackdelen med flera fördelare är fler skåp (som jag tycker ska vara vattensäkra).
Reglercentralen funkar, men då är det lämpligt att ha en utegivare. Om du inte är säker på att grejerna är ok så köp en ny. Tex Termomatik combi
Ok,
kan detta vara ett väg att gå?
steg1.
använda schunten på pannan (manuellt) och ställa in den så att max.tem till fördelarna (max 35grader)
steg2
strypa slingorna så det blir samma flöde i alla!
steg3
eventuellt "schunta ner" manuellt eller använda rumsternmostater!
kan detta vara ett väg att gå?
steg1.
använda schunten på pannan (manuellt) och ställa in den så att max.tem till fördelarna (max 35grader)
steg2
strypa slingorna så det blir samma flöde i alla!
steg3
eventuellt "schunta ner" manuellt eller använda rumsternmostater!
Det funkar det du säger men 35 grader som max låter lite. Shunta manuellt är nog inte så lyckat, bättre att köra utetempstyrt eller en bra innetempstyrd reg. med maxbegränsning, typ CBJ
Rumstermostater blir dyrare och funktionen sämre än en CBJ. Det kan man komplettera med för nåt rum (tex sovrum) som blir för varmt, om det inte räcker att strypa den slingan.
Samma flöde fixar du med att strypa enligt "förenklat instrypningsschema" utgående från slanglängd.
Golvvärme är inte rocket-sience, det är bara att pumpa ut lagomt varmt vatten, vilket man fixar med en shunt och en vanlig cirkpump...
Rumstermostater blir dyrare och funktionen sämre än en CBJ. Det kan man komplettera med för nåt rum (tex sovrum) som blir för varmt, om det inte räcker att strypa den slingan.
Samma flöde fixar du med att strypa enligt "förenklat instrypningsschema" utgående från slanglängd.
Golvvärme är inte rocket-sience, det är bara att pumpa ut lagomt varmt vatten, vilket man fixar med en shunt och en vanlig cirkpump...
Klicka här för att svara