Har lästa alla kloka tips jag kunnat hitta här om hur man får värmen att komma tillbaka till ett iskallt element men fixar det inte i alla fall :(
Den lilla piggen innanför termostaten hoppar glatt ut och in som den ska. Luftar jag elementet händer absolut ingenting. Inget vatten i sikte om det så står öppet hela dagen. Stänger jag termostaterna på samtliga andra element i huset kan man höra att det börjar porla lite smått i det tjuriga elementet och det blir varmt i rören samt precis i den allra närmsta biten vid termostaten.
Finns det något mer man kan göra??????

Har du testat och fylla på mera vatten i systemet?

Har du provat att knacka försiktigt på piggen rakt framifrån med en hammare?

Låter som att du har dåligt tryck i systemet iom att det inte kommer varken luft eller vatten ur luftningsnippeln. Öppet eller trycksatt exp.kärl?

Piggen verkar ju som sagt fungera... men jag har inte gått lös på den med hammare..
Jo, det där med att fylla på vatten låter klokt, verkar ju som det inte räcker till riktigt. Nu är det tyvärr så illa att jag inte har en aning om var man gör det.... Tips?
Expansionskärlet antar jag är den vita plastbehållaren som sitter i taket i källaren. Oval med någon typ av vred upptill. Den är fylld till 2/3. Har bergvärme men inte en susning om hur det hela fungerar.. :S

fylld till 2/3 låter ok, någonstans finns det en påfyllningsratt/knapp... läsa manualen kanske?

Tro det eller ej men jag har faktiskt letat fram manualen och där står att expansionskärlet ska vara fyllt till minst 1/3 :)

Skulle tro att den vita plastbehållaren är till för brine-nivån om det är bergvärme du har. Expansionskärlet för själva värmesystemet bör vara en röd ganska stor rund tank kopplad mot värmesystemet i närheten av värmepumpen/accumulatortanken nånstans. Där bör du även ha en liten manometer som ska visa ett tryck över ett bar, exakt hur mycket beror lite på hur högt upp i meter mätt värmesystemet går i huset.
Påfyllning av värmesystemet har jag iaf som ett påstick direkt på en ledning med en koppling för att koppla på en slang och sedan en avstängningsventil till påsticket.

Fil:Bild_051.jpg

Har varit på ny utflykt i de dunkla källarvrårna och hittat den här makapären. Kan det vara expansionskärlet?

• Bild 051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför sitter denna lilla mätaren:

• Bild 055.jpg
    Skapa konto
Den ser ju ut att vara på nollan och då undrar jag slutligen om detta har något med påfyllningen att göra eller hur "påsticket" kan se ut??

• Bild 056.jpg
    Skapa konto
Där har du ju felet! inget tryck.

Bilden under är en säkerhetsventil och inget du skall bry dig i.

Leta efter en kran som går mellan färskvattenledningen och värmesystemet.

Följ inkommande kallvattenledning och någonstans på denna skall du hitta en kulventil eller vridkran som fyller systemet.

Fyll upp tryck till ca 0,2bar över högsta elementet, dvs 0,1bar för varje meter du i lodrät riktning har från expansionkärlet till högsta elementet +0,2bar extra

Sen skall det nog gå bra att få ur luften!

Lycka till...

Helt lost skrev:
Har varit på ny utflykt i de dunkla källarvrårna och hittat den här makapären. Kan det vara expansionskärlet?
japp!

Hmmmm....det är en djungel av rör där nere...omöjligt att utröna var de kommer ifrån och vart de är på väg.....Sitter lite röda saker här och var som jag antar är kranar... Får väl testa lite och se vad som händer.. Hoppas man inte kan ställa till någon större skada?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.