Hej!

Kan någon hjälpa mig att reda ut lite funderingar kring uppvärmningen av vårt hus?

Huset är byggt 1973 och uppvärmingen bestod vid inflyttningen förra året av direktverkande elradiatorer styrda i tre zoner av en Billman/Landis&Gyr elvärmeregulator EAV-AR3.11 från 1982.

Jag har inte velat göra några ingrepp i systemet men har gjort vissa förändringar av förutsättningarna. En luft/luftpump installerades omgående på entreplanet och samtidigt monterade jag bort samtliga radiatorer på detta plan (zon 1 & 2). Värmespridning från pumpen har kompletterats med några tystgående fläktar för att få cirkulation på luften. Funkar jättebra!

På sutterängplanet (zon 3) har jag tänkt byta ut de gamla radiatorerna i två rum mot modernare oljefyllda med elektronisk termostat där tanken är att låta dessa jobba själva. I o m detta vore det ju naturligtvis skönt att slippa ha det fula termostathuset kvar där på väggen. Det kommer ju inte fylla någon funktion längre och jag vill ha full matning ut till radiatorerna.

Jag vet inte hur termostathuset fungerar och frågan är då om jag tar bort detta, ska kretsen till centralenheten slutas eller lämnas öppen för att få ström till de nya radiatorerna? Eller bör man göra det på något annat sätt?

Tacksam för svar
Ola

Ta ett foto på prylarna och posta det under el istället så får du nog mer svar.
Det är svårt att avgöra men med en bild kan det nog lösas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.