11 486 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
värmereflektor-funkar de eller en myt?
Vi har ett hus byggt -68 som inte är tilläggsisolerat. Har läst här inne att det inte funkar att sätta värmereflektor bakom elementen för att spara att värmen går ut genom väggen bakom på hus som är isolerade. Men hur är det då på ex vårt hus som inte är isolerat, sparar vi några pengar eller ej att sätta sådan bakom elementen på ex entreplan som är kallast?
Minskar energiförlusterna, ökar värmeeffekten dit man vill ha den och sparar pengar. En hel del värme försvinner in i ytterväggen till ingen nytta annars. Estetiskt kan det förstås diskuteras på vissa ställen som syns tydligt.
Jag har inget att luta mig mot, men jag skulle säga att nyttan med att ha reflektorerna generellt är mycket begränsad. Dock gör det större nytta ju sämre isolerat huset är. Strålningsvärme från elementet värmer väggen bakom elementet så att förlusterna lokalt blir större där. Det borde kunna minskas med en reflektor. Å andra sidan är det en försvinnande liten del av husets väggar som sitter bakom ett element. Det finns en teoretisk nytta som jag starkt betvivlar att den har praktisk betydelse.
Erik
Erik
Viss nytta gör det säkert, fast i hur hög grad är osäkert. Känns marginellt. Alternativ är att ha fläkt under elementen fast jag har inte provat själv.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Huset var byggt -68... Inte lite isolering i väggarna då. Visst det är inga jättepengar man sparar men jag har själv upplevt skillnaden i rumsvärme med masonitskiva täckt av folie bakom källarelement i hus byggt samma årtal. Det gjorde klar skillnad för upplevd temperatur i hobbyrummet. Innan jag satte alu-plåt bakom stora elradiatorn i egna garaget var väggytan bakom rejält varm, på gränsen till het, när det var flera minus ute. Blir betydande transmissionsförluster genom väggen vid liten isolering och "skortenseffekten" man vill ha bakom radiatorn fungerar ganska dåligt järmfört med om folie eller plåt där. Konvektorelement är lämpligt i många fall och har ju detta "inbyggt". Fläktar på rad kan också vara intressant i vissa fall. Transmissionsförluster genom väggen en sak, ökad värmeeffekt/spridning en annan sak i det hela.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden