D
Danne031: Är elektriker till yrket så jag har tappat räkningen för länge sedan vad gäller hur många golv jag lagt ;) Det är inte vanligt att man lägger i fixet men ett par gånger har jag gjort det, och sedan sett på när plattsättarn lagt klinkers, så visst funkar det.
4 svar · 1,3k läst
J
Josth: Sätt snabbt in en bra kondensavfuktare innan källaren blir fuktskadad! Sedan fläktkonvektorer/radiatorer eller kamin för att få upp värmen lite ytterligare när det behövs.
8 svar · 2,3k läst
H
Hasse C: Jag ska ta upp det på telefon i morgon. Har inte fått någon sån. Huset ligger i soligt läge men också utsatt för vind. Tror det är nödvändigt med en rumsgivare och inte bara köra på utetemperatur för att få bra inneklimat.
11 svar · 12,0k läst
J
Josth: Var också rädd för att det skulle kunna gå hål i plastmattan och pannan stå ostadigt och snett för tryckspåren var djupa under fötterna på Nibe Fighter 310P. Sågade till små plattor av tunnare plexiglas ca 8x8 cm sköt in under med visst trixande. Bäst är säkert att alla röranslutningar görs med flexslangar och pannan ställs på rejäla vibrationsdämpande plattor som de nämnda
5 svar · 2,0k läst
M
mackeoanna: Tack för snabba svar! Ska testa era tips!
3 svar · 1,2k läst
B
Berra Brumm: Bra! Så ska jag ju självklart försöka göra! Tack.
7 svar · 1,3k läst
T
TOBBE E: Jag luftar alltid med pumpen i gång och det funkar utmärkt hemma hos mig.
10 svar · 4,1k läst
T
TOBBE E: Tror jag med.
2 svar · 1,2k läst
E
eestere: Vill rådgöra med er gällande kompabilitet och val av VVS komponenter. Värmesystemet i mitt hus byts från radiatorer till golvvärme. Den uppvärmda golvytan blir ca 150m2 (kan vid behov fördelas på två likvärdiga kretsar). Nuvarande värmesystem baserar sig på fjärrvärme och styrs av följande komponenter: Danfoss ECL Comfort 100M Danfoss ECA 60 Danfoss AMV 100 Grundfos UPS 24-40 180
0 svar · 1,0k läst
I
Indus: Det beror på, men troligtvis kan du göra det. Öppna och ta en bild på kontakterna som sitter på tiduret´.
3 svar · 5,7k läst
·
R
richmoijn: Hej, Nu är det dags att överge vedeldning för att gå över till Bergvärme, installationen kommer ske om ca 1 månad. I samband med detta tänkte vi lösa uppvärmningen i hall och tvättstuga som idag mer eller mindre saknar värme (för små radiatorer). Vad jag förstått kan man koppla in någon form av Push 12(?) för att shunta ut värme i golvet samtidigt som man använder
0 svar · 1,2k läst
D
deepdish: ja självklart...inget annat.??
4 svar · 972 läst
M
Miljarder: Jag har sett att de beräknar livslängden på en stål till 20-25 år. Min skorsten kommer att sitta i förrådet i garaget. De prisuppgifter jag har fått så skiljer det sig så mycket ja.. har frågat runt hos många.
2 svar · 2,7k läst
2
2an: Jag har inte hört nått om haveri på växellådan iaf, En kompis har bränt 80-85 ton genom sin Biomatic 20+ sedan april -06 o nu innan sommaren så byte han till nya kedjedriften o slussen vilket blev mycket bra.. Han har sänkt elförbrukningen med ca 70000 kWh/år (lantbruksfastighet) så pannan värmer både hus på 144 + 50 m2 o gårdsverkstad på 135 m2 samt vv o viss värme till
22 svar · 5,6k läst
H
HJFF1969: Ok, kanske lika bra då att gå med CU hela vägen, så här är förutsättningarna iaf:
20 svar · 3,7k läst
·
H
högbergarn: Tack fastmoving! 2 lätta knackningar på nålen sedan så släppte den. Knackade förut på ventilhuset men det gav inget resultat.
3 svar · 660 läst
M
myrstack: En snabb googling gav: 1/2": Diameter: 21,3 3/4": 26,9 1": 33,7 1-1/4": 42,4 1-1/2": 48,3 Värmepumpsforum verkade ha en del info (och kunnigt folk) och jag gjorde som sagt bara en 3-sekunders sökning på google så det kan vara lönt att bekräfta dessa mått
1 svar · 2,7k läst
_ap_
_ap_: fråga rörmockaren som gjort installationen hur han tänkte, att källare som inte används blir kall begriper väl alla. att slänga in ett "direktel" element låter korkat.
5 svar · 2,2k läst
v-g
v-g: Frånluftmodul ger ju värmen till bergvärmen. Lönsamhet högst tveksam i de flesta fallen ;)
2 svar · 865 läst
G
Gabbe1: Rören är ok att bygga in, men elkablarna kan vara vettigt att dra i rör/slang innan du bygger in dem.
3 svar · 10,2k läst
·
J
Josth: 60kvm garage i Skåne med oisolerad betongplatta 10-15cm isolering i tak och väggar kommer att dra kring 6500 kWh per år att hålla vid +10C med vanlig takhöjd ca 2,40m. Pga den isolerade betongplattan stiger energibehovet snabbt för varje grad ytterligare så då är det bra att dra på med byggfläkt just bara när man är där och arbetar. Läge för luftvärmepump om man ska vara där och
7 svar · 7,1k läst
B
bece: Ska jag dra den dit den ska anslutas så måste jag dra upp kulverten på källarväggen.... jag tänkte att det kunde vara billigare/snyggare med isolerade kopparrör där istället. =)
3 svar · 2,0k läst
M
Matss: http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Manifolds/BLD_UFH_5032_032009%20WGF%20Fordelare.ashx
16 svar · 8,6k läst
·
clain
clain: Spinner vidare på tråden då jag är i snarlik situation. Skall snart till att byta 4st radiatorer till annan storlek & modell och tänkte under väntan på leverans förbereda med att beställa nödvändiga kopplingar inför installation. Har gamla stammar av järnrör i större delen av mitt system, med dimensionerna 26mm, 21mm & 17mm. Tänkte beställa klämringskoppling och superblue
22 svar · 12,1k läst
·
M
Matss: Anledningen till att du inte har plats är ju just cylindriska kärl :) Läs tråden om övertrycksfritt så får du svaren där. Det kräver ett kunnande som medelröris inte har.
8 svar · 2,3k läst
Tegheim
Tegheim: Dom städade 5ggr i veckan ungefär :) Och välgjorda renoveringar... Så jag är nöjd, för nu slipper jag ett tag :)
14 svar · 1,2k läst
Apprentice
Apprentice: Avrådde aldrig från klinkers.
5 svar · 3,0k läst
S
schmidt: Hej I Februari i år så slutade värmen i halva huset fungera. Det visade sig vara kretskortet i styrdonet sk den som alla rören går upp till för att styra värmen. Övriga huset helt okej. Jag fick detta bytat trots att det gått över 2 år så Uponor tog detta på goodwill. Nu har den gått i sönder igen och det ca 8 mån senare. Är det någon som har tips hur jag skall gå tillväga?
0 svar · 725 läst
GK100
GK100: Nej, det blir inte bra att sätta detta i ett tvårörsystem, oberoende var i slingan lika fel. Du kommer kortsluta en andel av flödet förbi radiatorn, det höjer returen och det är för det mesta inte önskvärt. Undantag kan vara vid rena el eller oljepannor men det kör du förhoppningsvis inte med. Skaffa själva kopplingsdelen av FA-typ istället så kan du behålla övriga delar som
2 svar · 1,6k läst
·
P
PST: "pinnen" sitter troligtvis på en adapter som är till för att anpassa radiatorns ventil till termostaten. Det som brukar kärva är ju den pinne som sitter "innanför" adaptern på radiatorns ventil. För att säkra funktionen,skruva av adaptern och spraya "5-56" på radiatorventilens "pinne" och dra den fram och tillbaka några ggr.(Återmontera sedan adaptern)..
3 svar · 6,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.