2
2an: Helt klart lönar des sej med L/L för TS förutsatt att han har fungerande termostater på radiatorern, Dessa kan ställas ner typ till 10-15° bara som backup om det skulle hända nått med pumpen.. I Uppsala bör man få bra com på L/L o med öppen planlösning kommer största delen av huset att värmas istort hela året.. Köp en bra/effektiv pump typ IVT För 11 månader sedan installerade
17 svar · 12,6k läst
P
Pearlanders: Med utegivare blir visst systemet snabbare att uppdatera!
2 svar · 1,4k läst
T
Tovelainen: Väggutrymmet i friggeboden är viktigt att behålla så intakt som möjligt men jag vill minnas att det finns ganska smala el-element som jag kan sätta långt ner på väggen. Det borde funka. Dessutom behövs kanske inte så många. 2 kanske räcker? Nån som vet nån säljare som har billiga el-element? /Tove
4 svar · 2,9k läst
E
exerg: Jo visst.Se bara till att du inte hugger dig in i en använd kanal som vanligtvis går 15 cm vid sidan om den kanal du vill använda.Sen är det bara att se till att det går att rensa ut sotet genom det krökta.
1 svar · 1,9k läst
P
pysen78: Aha, termostatventiler! Att jag inte tänkte på det. :) Jag har bara tänkt på att det är enklare att reglera shunten manuellt, än att reglera radiatorerna manuellt... De gamla ventilerna på elementen är riktigt kärva och någon läcker litet grann. De bör man kanske då byta ut och köra på någorlunda fasta shuntlägen, så funkar det ändå vad gäller mindre variationer i utetemp och
6 svar · 8,3k läst
·
K
kick3n: Hej, Jag har skaffat en Norka kökspanna som jag ska installera till helgen, De 2tum röret som sitter på idag kommer jag sätta på en övergång ner till 1tum,. Men hur är det med cirkulationen på vattnet ? på en norah kökspanna ? Ska man sätta på en cirkulationspump på den eller är det inbyggt i kökspannan ?
0 svar · 2,0k läst
D
danielr112: Njo visserligen. Våra pannor hemma och runtonkring är antingen ombyggda eller egenbyggda. och alla har fått godkänt av sotarmästaren ivf :D
12 svar · 9,6k läst
A
Arisaevar: det finns dock ett problem där av frågan om badrumms fläck, jag har ingen dörr från vardags rummet till verandan. den ligger på andra sidan vägen och då behöver jag något som drar in värmen där ifrån
4 svar · 1,5k läst
K
kallemannen: Någon som har denna panna? Intresserad att höra åsikter om den. Har planer att koppla den till min nuvarande tank 1900 liter, är lite fundersam om två ilägg räcker när det blir vinter för att ladda den, och hur länge vara ett ilägg? ca förståss beroende på vedsort o kvalite. Samt om ni är belåten med skötslen av den. Vilken rökgastemp har ni om den är nysotad ungefär? Tacksam
0 svar · 1,8k läst
E
el_richard: siemens har låga..
4 svar · 2,9k läst
J
Josth: I t.ex. vardagsrummet har jag två ventiler och jag stryper/stänger den vid soffan där det lätt blir kalldrag på vintern. Ventilen över entrédörren stryper jag då också till ca 1/3, termiskt läckage ökar ändå på vintern. I allrummet på ÖV stryper jag något för att balansera att tillräckligt med luft sugs genom sovrummen eftersom denna luft måste passera två dörrar på vägen
10 svar · 3,4k läst
M
Matss: För att du ska märka nån skillnad måste det vara ett riktigt stort system eller väldigt klena dimensioner på rören. Dvs sätt du vinklar.
1 svar · 878 läst
F
Fredd74: Hej! Hur ser formeln ut för att beräkna k-värde på en halvstens håltegel innervägg? På andra sidan tegel väggen är det ouppvärmt men dock är det ingen yttervägg. Där är mellan 5-10 grader kallare i normalfallet på vinterhalvåret. Tack på förhand, Mvh Fredrik
0 svar · 3,2k läst
T
Tomppis: Är inte bra på matematik men ska försöka. 1 kWh värmer 860 liter vatten 1 grad C. Om man då räknar med en acc tank på 750 liter + kakelungspannan på 650 blir det totalt 1400 liter. Så om man har ska vi säga 15 gradigt vatten i panna och acc.tanken och vill värma upp detta till 70 grader C alltså 55grader så då krävs det 90 kWh och räknat i ved så blir det ca 30 kg. Effekten på
5 svar · 2,8k läst
Bezt
Bezt: Kalldraget från fönster om den är utfräst men blommorna torkar ut snabbare är min erfarenhet då jag har både och.
1 svar · 1,6k läst
Styrman
Styrman: Jag undrar också lite om denna "platta" är den främst för oisolerade betonggolv?
1 svar · 1,3k läst
R
Räv3n: Denna kanske borde ligga under "Värmepumpar" istället....
1 svar · 4,2k läst
·
D
danielr112: Jag har 2250 liter. (3*750) Snittar mellan 400-700 watt i förlust. Ska se om jag kan ta fram lite grafer när jag hinner.
12 svar · 981 läst
M
Matss: I urkokat vatten kan du blanda hur som helst. Att man inte skulle kunna skarva mässing mot galv är bara nys. Så ser det ut på många ställen där man kompletterat tappvatteninstallationen
3 svar · 5,8k läst
Gruvanna
Gruvanna: [citat] Det blir nog problem med att få ut röken.
2 svar · 1,9k läst
S
steppen7: Jag frågade husleverantören (Myresjöhus) om att ha både och, men han fick svar om att golvet blev högre och att det fanns risk för kortslutning (!). Vattenburen handdukstork var tanken först, men nu har vi ju dimensionerat ett lågtempsystem så den skulle bli max 35C varm när det är som allra kallast ute. Det känns som att man inte skulle få ut särskilt mycket värme ur den heller
5 svar · 2,3k läst
S
Segge: Har nu läst och begrundat en hel del. Undrar just nu om jag ens ska lägga golvvärme pga lite golvisolering. Har platta på mark som är helt oisolerad vad jag kan få fram av ritningarna och förra ägaren. På plattan står det 2"×4" bjälkar och antar att det ligger isolering mellan bjälkarna. Har läst att det rekommenderas 250mm isolering under plattan men varför för inte lägga
1 svar · 2,6k läst
·
S
surfarn: Om du går in på Nibes hemsida ser du att modellen 750 inte är dockningsbar mot något annat. Om du vill docka så är det pumpar ur lägre serienummer du får köpa. Varför det är så framgår dock inte vad jag vet
6 svar · 6,3k läst
S
simon.s: Man brukar räkna att det skiljer 1 grad per dörr luften ska ta sig igenom. Så om du har 20 i hallen skulle du ha 18 i sovrum längst bort och kanske 19 i kök. Det finns även luftpumpar med en utomhusdel och två innerdelar. En del placerar innerdelen i trappen men det skulle jag inte rekommendera. Jag har min luftpump i källaren med riktning mot korridor och trappen upp. Har kanske 2
6 svar · 4,8k läst
B
Buttox: [citat] Jepp.
3 svar · 1,9k läst
P
PST: Kompletterar gör det, men frågan är om det är så lönsamt jämfört med en el-vattenberedare på sommaren och vedeldning på vintern... Rent ekonomiskt ger solen mest då man kan få den att ersätta eller komplettera dyr elvärme eller liknande (Mars ,April, kanske maj & september,,) Har man stort varmvatten behov den varma årstiden (Tonåringar och/eller pool) kan det nog vara värt att
1 svar · 1,1k läst
A
aic: Hänger inte riktigt med på frågan. Utveckla lite.
1 svar · 884 läst
W
warpi: Hej, Jag funderar på att bygga följande system 1. Använda solceller för att generera elektricitet 2. Elektriciteten används för att driva en luft-vattenvärmepump 3. Värmepumpen värmer vattnet i ackumelator (till 40-60C) 4. Ur ackumelatorn genereras sedan varmluft (max 39C) som sprids via ventilationen i huset Så nu undrar jag, vart får man tag på prylen som behövs i punkt 4? Det
0 svar · 562 läst
gadeberg
gadeberg: Blir det dumt om jag matar födelaren men R15 rör och har 20mm rör i slingorna. Kan det bli "för lite vatten"?
12 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.