S
Vad säger ni om följande.
Koppla en liten varmvattenberedare för eldrift i serie efter v.v. från pannan.
Tanken är att på sommaren kommer vattnet från elen. Med pannan igång så passerar varmvattnet genom elvärmaren men den kan vara påslagen ändå,om man vill, om termostaten ställs högre än vattentempen från pannan.
Fördelar, det blir automatiskt och inga kranar behöver ställas om.
Nackdelar?

I vilket syfte?

Att seriekoppla en liten VVB med annan källa för varmvattenberedning är inte ovanligt, men då görs det oftast för att minimera spoltider vid (för lång) kulvert.

Jag uppfattar dig som att du vill förvärma VV genom att föra 'radiatorvatten' genom en laddningsslinga, eller vad menar du egentligen?

S
Så här menar jag. När pannan är igång så finns det där en slinga som fixar tappvarmvatten till dusch mm.
När pannan är avstängd så får jag varmvatten via en elektrisk v.v. beredare. Då måste jag stänga en kran resp öppna en annansamt slå på strömbrytaren för elvärmaren. Omvända när pannan kommit igång.
För att slippa detta tänkte jag lägga elvärmaren i serie efter pannans slinga. Dvs utgående varmvattenrör från pannans v.v.beredareslinga går till kallvattenintaget på den elektriska och vidare ut den vägen till de olika tappställena. Då slipper jag öppna/stänga kranar. det blir automatisk.
Frågan är bara omd et finns någon dold nackdel med detta som jag missat. El beredaren torde tåla att det kommer in 60 gradigt vatten istf kalltvatten.
Så nackdelar då? Vad säger ni?

Ok då förstår jag nog. Det är nog bara bra det, så länge som elberedaren är påslagen. Är den avstängd lär du ju få en utblandningseffekt i den lilla beredaren, som sedan ska mata din VV tappning, dvs du får ut kallt till ljummet vatten i kranarna.

Hur ofta växlar du mellan systemen?

S
Vattnet i den lilla elberedaren kyls inte av mera mellan tappningarna än normalt så det har ingen betydelse.
Jag använder med avsikt inga blandare för utgående tappvarmvatten, sk skållningsskyd.Det är raka rör direkt.Så det blir ingen avkylning. Lilla beredaren är bara på 10 liter.

Höst å vår när pannan går lite hur som växlar jag nästan dagligen. Vinter aldrig förståss.
Nackdelar? Någon som ser några?

S
Hittade detta här på forumet.
/www.byggahus.se/forum/biobraensle/154968-fiffigt-eller-dumt.html

Ända nackdelen är väl att det drar lite ström. Men det är ju rätt skönt att alltid ha tillgång till varmvatten.
Jag kör själv med el beredare i serie efter acktank.

Ett problem kan uppkomma ,mest sommartid när du inte använder pannan,då pannan hålls nerkyld och luften i pannutrymmet kondenserar i förbränningsutrymmet.

Jag har gjort exakt som du beskriver så vi ska få mer vv så kan vi fylla vårt stora badkar utan problem.

exerg skrev:
Ett problem kan uppkomma ,mest sommartid när du inte använder pannan,då pannan hålls nerkyld och luften i pannutrymmet kondenserar i förbränningsutrymmet.

Man får väl peta in en pinne i bland.:D

S
Hej exerg
Visst kan det bli kondens på sommaren i själva panna. Men vad har det att göra med v.v.b i serie efter pannan?
Har jag missat något?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.