1 543 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad bör ingå i en energibesiktning?
Vi Har precis fått energibesiktningspapprena och hade väl inga höga förväntningar men något bör de väl göra för att förtjäna sina pengar. Huset vi köpt är byggt 43 och har tyvärr elvärme men de hade ändå som enda rekomendation att skaffa luftvärmepump vilket jag berättade för honom att vi redan beställt. Nu är det ju säljarna som betalat dem 5000kr men man blir ju fundersam på vad de tar betalt för. De har heller inte kommenterat att huset stått tomt en tid (dödsbo) under det året de baserar sina förbrukningsuppgifter på.
Jaja, igentligen så bryr jag mig inte om vad det står i den men är alla energibesiktningar så här dåliga så borde de avskaffas.
Jaja, igentligen så bryr jag mig inte om vad det står i den men är alla energibesiktningar så här dåliga så borde de avskaffas.
Jag tror att det är svårt att få till en bra besiktning.
Först och främst måste den baseras på en tidsperiod då huset används. Det ska även framgå om det används någon form av tillsatsvärme, vedspis etc. Huset har kanske hållts frostfritt och ventilationen varit i avslagen?
Själv tror jag att en energideklaration kan vara kul på vårt hus, 190 kvm och 4 personer i hushållet. i har köpt 27 m3 ved för 5500 kronor de senaste 5 åren. Utöver detta har vi tagit egna träd och även fått en hel del ved. Skulle det då stå i vår energideklaration 7000 kronor? (Värme och varmvatten för 1000 kronor plus hushålls el 6000 kWh).
Nä, jag ger inte mycket för energideklarationerna. Men dom är bra att göra, 5000 spänn för ett par timmars jobb skulle jag också vilja ha.
Först och främst måste den baseras på en tidsperiod då huset används. Det ska även framgå om det används någon form av tillsatsvärme, vedspis etc. Huset har kanske hållts frostfritt och ventilationen varit i avslagen?
Själv tror jag att en energideklaration kan vara kul på vårt hus, 190 kvm och 4 personer i hushållet. i har köpt 27 m3 ved för 5500 kronor de senaste 5 åren. Utöver detta har vi tagit egna träd och även fått en hel del ved. Skulle det då stå i vår energideklaration 7000 kronor? (Värme och varmvatten för 1000 kronor plus hushålls el 6000 kWh).
Nä, jag ger inte mycket för energideklarationerna. Men dom är bra att göra, 5000 spänn för ett par timmars jobb skulle jag också vilja ha.
Det ända som känns vettigt är ju om det fanns ideer och förslag på hur man kan förändra huset för att göra det mer energisnålt samt hur mycket det kan förväntas förändra energiåtgången men det verkar vara att hoppas på för mycket.
Funderar också på om man ska byta branch :-\
Funderar också på om man ska byta branch :-\
Ska inte en energibesiktning visa hur mycket energi huset läcker baserat på husets konstruktion? Dvs man tar reda på exakt hur huset är isolerat, bedömer hur tätt det är, mäter ventilation etc etc. Låter helt galet att basera beräkningen på några elräkningar eller så...
Det har varit en del kritik mot energideklarationerna. Jag tycker att det vore självklart att man besöker huset. Likaså att det ingår förslag på åtgärder för att få ner förbrukningen. Kolla vad som ingår före beställning!
För snart 2 år sedan energideklarerades vår Brf. Visst, mycket kunde man ha räknat ut själv men ändå tycker jag det var värt pengarna. Även om dekalen som hamnade i trapphuset visade på bra resultat så gick det att se att det fanns ännu mer att göra och konkreta förslag på det. Dessutom en uppskattning vad de olika åtgärderna förväntades ge i resultat och vad det kunde kosta. Skapligt lätt att få en uppfattning om lönsamheten.
Vi har genomfört några saker och det har gett resultat direkt. Bra underlag att ha på styrelsemöte för att motivera
investeringar. Vill minnas att det kostade ca 15 papp+ moms för 24 lgh i två hus. Betalade sig så gott som omedelbart.
För snart 2 år sedan energideklarerades vår Brf. Visst, mycket kunde man ha räknat ut själv men ändå tycker jag det var värt pengarna. Även om dekalen som hamnade i trapphuset visade på bra resultat så gick det att se att det fanns ännu mer att göra och konkreta förslag på det. Dessutom en uppskattning vad de olika åtgärderna förväntades ge i resultat och vad det kunde kosta. Skapligt lätt att få en uppfattning om lönsamheten.
Vi har genomfört några saker och det har gett resultat direkt. Bra underlag att ha på styrelsemöte för att motivera
investeringar. Vill minnas att det kostade ca 15 papp+ moms för 24 lgh i två hus. Betalade sig så gott som omedelbart.
Klicka här för att svara