Hejsan
I samband med att jag bytte pelletsleverantör gjordes en injustering av min pelletsbrännare. Det visade sig att jag hade en rökgastemperatur på nånstans mellan 330-350 grader. Får att få ner temperaturen satte jag dit en tigex 50 dragbegränsare samt att en baffelplåt sattes in i eldstaden. Nu ligger rökgastemperaturen på mellan 200 -220 grader. När sotaren häromveckan kom på besök visade jag vilka åtgärder jag hade gjort. Han menade då att det kanske var dumt att sänka rökgastemperaturen så mycket pga att rökkanalen är 20x25 cm i diameter, vilket i sin tur kan leda till att risken för kondens i skorsten kan öka.
Min fråga är därför om jag ska öka rökgastemperaturen för att få varmare i murstocken, eller ska jag köra på som jag gör nu och ha en bättre verkningsgrad.
Tacksam för svar.

PANNA: Euronom exonom från -94.
PELLETSBRÄNNARE: Janfire flex-a från -06
SKORSTEN: ca 8 m hög med rökkanal 20x25 cm i diameter.

Det som avgör om det kan bli kondens,är vad det är för temperatur uppe i skorstenen.Mät med en termometer 1 meter ner och du skall ha 60 grader.Då skall det klara sig.Du får mäta när du har som varmast nere vid rökröret.

Tack för tipset. Ska prova det.

En annan fråga när jag ändå håller på. Med en sån stor rökkanal som jag har, skulle det vara någon fördel med att sätta i ett rör i skorstenen för att få en mindre rökkanal. Den stora kanalen som är nu kanske mer anpassad för vedeldning än pelletseldning ? Tänker bl a på verkningsgrad i pannan. Kan inte mycket om sånt här så tips tages emot med tacksamhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.