Hallå på er!!!
Har nu varit nere i huset över helgen.Då jag åker därifrån på söndageftermiddagarna har jag för vana att dra ner shunten lite manuellt, då jag har elpatron.Och då jag gjorde det förra helgen innan vi åkte så ratta jag ner den från 4 (som ger 20 grader i rumstemperatur då jag har termostaterna på elementen på 5),till 3 på shuntvredet på pannan (blir ca 17 grader). Gjort så några gånger förut,det har funkat bra.......
Men den här gången då jag kom till huset och shunten stod på 3:an så hade rumstemperaturen visserligen sjunkit en aning som sej bör, men då jag stod ett tag framför pannan lade jag märke till att det hördes som 1 st VÅGSVALL/per med 2 minuters mellanrum?
Vad kan detta fenomen bero på?
Behöver jag vara orolig eller?
provade att stänga av cirkpumpen och då upphörde detta rätt omgående......
Satte på den igen och ett vågsvall hördes med samma tidsintervall ungefär
Är det för lite vatten i systemet? jag har ju i alla fall mellan 1,1-1,0 bahr, och avståndet till högsta element är ca 2 meter, samt att elementen är också avluftade...
SNÄLLA!!! någon som har erfarenhet och kan ge mej ett svar?:S
Har nu varit nere i huset över helgen.Då jag åker därifrån på söndageftermiddagarna har jag för vana att dra ner shunten lite manuellt, då jag har elpatron.Och då jag gjorde det förra helgen innan vi åkte så ratta jag ner den från 4 (som ger 20 grader i rumstemperatur då jag har termostaterna på elementen på 5),till 3 på shuntvredet på pannan (blir ca 17 grader). Gjort så några gånger förut,det har funkat bra.......
Men den här gången då jag kom till huset och shunten stod på 3:an så hade rumstemperaturen visserligen sjunkit en aning som sej bör, men då jag stod ett tag framför pannan lade jag märke till att det hördes som 1 st VÅGSVALL/per med 2 minuters mellanrum?
Vad kan detta fenomen bero på?
Behöver jag vara orolig eller?
provade att stänga av cirkpumpen och då upphörde detta rätt omgående......
Satte på den igen och ett vågsvall hördes med samma tidsintervall ungefär
Är det för lite vatten i systemet? jag har ju i alla fall mellan 1,1-1,0 bahr, och avståndet till högsta element är ca 2 meter, samt att elementen är också avluftade...
SNÄLLA!!! någon som har erfarenhet och kan ge mej ett svar?:S
Redigerat:
Har en GRUNDFORS,hur luftar man den?
Skall systemet eller pumpen vara avstängd? (har cirkpump på returvattnet intill pannan,samt en precis före el patronen)
Hur länge innan luftningen o s v?
Skvalet, har det inget med att göra att vattencirkulationen går för fort i rören eller något annat beroende på varmt eller kallare vatten från shunten?
......lite funderingar bara:blushing:
Skall systemet eller pumpen vara avstängd? (har cirkpump på returvattnet intill pannan,samt en precis före el patronen)
Hur länge innan luftningen o s v?
Skvalet, har det inget med att göra att vattencirkulationen går för fort i rören eller något annat beroende på varmt eller kallare vatten från shunten?
......lite funderingar bara:blushing:
Redigerat:
Just det, har ju sett en större plant skruvhatt med spår i......
är det något särskilt jag behöver tänka på då pumpen som sagt sitter på returvattenledningen strax innan den går in i pannan?
Skall pumpen vara på eller av?
hur mycket skall man öppna skruven?
Är det hårt tryck på vattnet som kommer ur detta skruvhål?
är det något särskilt jag behöver tänka på då pumpen som sagt sitter på returvattenledningen strax innan den går in i pannan?
Skall pumpen vara på eller av?
hur mycket skall man öppna skruven?
Är det hårt tryck på vattnet som kommer ur detta skruvhål?
Njae, borde inte spela någon roll. Tror jag i alla fall. En fördel är ju att vattnet inte är så hemskt hett där.ölk skrev:
Tja, är väl inte så dumt att testa med stängd pump först.ölk skrev:
Man kan skruva ut den helt om man vill. Fast det kan ju räcka med lite också.ölk skrev:
Oftast inte över 1.5 bar eftersom säkerhetsventilen i värmesystem brukar öppna vid detta tryck.ölk skrev:
aha
Får prova detta då jag kommer ner till helgen....
om det nu inte skulle bero på luft i pumpen,finns det någon annan vettig förklaring till att detta annars?
Skall jag kanske för säkerhets skull hetta upp shuntvattnet till 70 grader, har hört att man liksom kan koka ur syret ur elementvattnet så.....och sedan lufta av igen?
det är inte så att jag kan ha för lite vatten i systemet då? att det är därför det låter?
det ligger på 1,0-1,1 bahr som sagt...
Får prova detta då jag kommer ner till helgen....
om det nu inte skulle bero på luft i pumpen,finns det någon annan vettig förklaring till att detta annars?
Skall jag kanske för säkerhets skull hetta upp shuntvattnet till 70 grader, har hört att man liksom kan koka ur syret ur elementvattnet så.....och sedan lufta av igen?
det är inte så att jag kan ha för lite vatten i systemet då? att det är därför det låter?
det ligger på 1,0-1,1 bahr som sagt...
Om du nu har pumpen på returledningen, var sitter då expansionskärlet? Om expansionskärlet inte sitter före pumpen på returledningen kanske tryckfallet genom radiatorslingan gör att det blir lågt tryck på pumpens sugsida, vilket blir värre när du sänker temperaturen eftersom trycket i systemet sjunker då. Det skulle kunna ge missljud eftersom pumpen inte gillar det.ölk skrev:
mulpac!
bifogar en (kanske lite dålig) förklaring hur utvattnet till elementslingan går. Där den långa pilen börjar (i detta rör) går utvattnet från en elpatron som ej syns i bild,upp till exp. kärlet som (förmodar jag) trycker tillbaka vattnet i (utröret,det grå vadderade) ner i pannan och vidare upp i utvattnet(röda långa pilen) ovanför pannan.Returvattnet går ju som sagt i ett annat rör tillbaka till pannan (den lilla svarta pilen) till vänster i bilden där också returpumpen sitter.....
Hoppas att du förstår:blushing:
bifogar en (kanske lite dålig) förklaring hur utvattnet till elementslingan går. Där den långa pilen börjar (i detta rör) går utvattnet från en elpatron som ej syns i bild,upp till exp. kärlet som (förmodar jag) trycker tillbaka vattnet i (utröret,det grå vadderade) ner i pannan och vidare upp i utvattnet(röda långa pilen) ovanför pannan.Returvattnet går ju som sagt i ett annat rör tillbaka till pannan (den lilla svarta pilen) till vänster i bilden där också returpumpen sitter.....
Hoppas att du förstår:blushing:
Redigerat:
var nere i huset nu i helgen som var mulpac. Började med att fylla på ca 0,1-02 med vatten i elementsystemet,det återkommande vågsvallet försvan genast!!
Slutsats, det var nog lite för lite vatten/tryck i systemet!!
Kan nog sedan behöva att luftas lite på elementen.....
SUPER, problemet nu löst. Tack för all respons
Slutsats, det var nog lite för lite vatten/tryck i systemet!!
Kan nog sedan behöva att luftas lite på elementen.....
SUPER, problemet nu löst. Tack för all respons
En annan sak: Om du nu värmer med el, varför öht hålla på med en shunt ????
Bästa sättet att ju att direktreglera eleffekten !
(Det finns ingen anledning att kombinera radiatorkretsen & vv på samma patron, har man el, så är det en separat elberedare för vv som gäller)
Bästa sättet att ju att direktreglera eleffekten !
(Det finns ingen anledning att kombinera radiatorkretsen & vv på samma patron, har man el, så är det en separat elberedare för vv som gäller)
hallå PST!!
fick denna elpatron påsatt på min gamla exonom -63, kombipanna, då jag inte varit så insatt i hur det funkade med elpatron så godtog jag just denna lösning......känns väl inte så här i efterhand heller att det är mödan värt att göra så mycket mer nu, då vi precis här i veckorna väntar på att få ett bergvärmesystem installerat istället
)
Men tackar så hjärtligt för ditt tips
)
fick denna elpatron påsatt på min gamla exonom -63, kombipanna, då jag inte varit så insatt i hur det funkade med elpatron så godtog jag just denna lösning......känns väl inte så här i efterhand heller att det är mödan värt att göra så mycket mer nu, då vi precis här i veckorna väntar på att få ett bergvärmesystem installerat istället
Men tackar så hjärtligt för ditt tips
Klicka här för att svara