Jag har termostater installerade men vi har kopplat bort dom efter rekomendationer från flera håll, bla rörmokare och elektriker samt att vi fick HP larm då termostaterna tydligen ströp flödet så värmen kom tillbaka in i pannan.
Allting fungerar egentligen bra, det är bara det att jag skulle önskat att klinkergolven blev lite varmare...
Jag får ta och mäta tempen på golven och se vad jag har.
Men om man nu skulle öka kurvan samtidigt som man stryper dom flesta slingorna, Blir inte detta dyrt eller återvinns bara värmen igen, hur funkar det?

Swahnen skrev:
Jag har termostater installerade men vi har kopplat bort dom efter rekomendationer från flera håll, bla rörmokare och elektriker samt att vi fick HP larm då termostaterna tydligen ströp flödet så värmen kom tillbaka in i pannan.
Allting fungerar egentligen bra, det är bara det att jag skulle önskat att klinkergolven blev lite varmare...
Jag får ta och mäta tempen på golven och se vad jag har.
Men om man nu skulle öka kurvan samtidigt som man stryper dom flesta slingorna, Blir inte detta dyrt eller återvinns bara värmen igen, hur funkar det?
Ok. Det ska finnas en "bypass" på minst en fördelare där värmen kan cirkulera om alla slingorna är stängda. Får man ändå problem med HP-larm så är det ngt annat som är fel. Kan vara bland annat luft i systemet eller för hög värmekurva. Är slingorna rätt injusterade ?

Dom ska vara injusterade. Min "röris" fixade detta vid installationen. Jag har dock ställt ner flödet i vissa rum.
Min kurva står nu på standard (nivå 5)

Hur är det med returtempen. Är det normalt att den ligger max 1 grad under framledningstempen??

Jag kan tänka mig att temperaturskillnaden mellan stigare och retur beror på en mängd faktorer, som temperatur (lättare att tappa några grader om man har en hög temperatur), slinglängd, isolering under golvet, golvmaterial osv. I mitt eget fall har jag en inkommande temperatur på ca 32 grader och en retur på ca 30, Det ger varma sköna golv. Jag har tre slingor ingjutna i betong; en på 33 m och två på vardera ca 55-60 meter.

Har du då några sköna golv som är klinker eller är det trägolv??

Våra golv är också 'svala', kalla på sommaren/hösten. Som sagt förut köp en IR termometer (http://www.jula.se/ir-termometer-med-lasersikte-50-til-550-c-127853), en sån köpte jag. Mät sedan på matning respektive retur på varje slinga så ser du tempdifferensen på vattnet som cirkulerar genom de slingorna... Om det är svårt att mäta så montera en tape på slangen. Om du går på framledning/retur tempen i värmepumpen så blir det inte riktigt samma sak som att mäta på slingorna. Mest troligt kommer du har en större tempdiff än 0,2-1 grad över slingorna. Tror jag ställde in runt 8-10 grader tempdiff på våra slingor. Inga termostater utan bara utomhusgivare + strypningar i fördelarna.

Swahnen skrev:
Har du då några sköna golv som är klinker eller är det trägolv??
Det är klinker, på en ca 10 cm tjock betongplatta där golvvärmeslangarna (17 mm) är ingjutna ganska långt ner.

Hej igen. Tror att jag löst problemet genom att ställa upp flödet på returledningen ett halvt varv. Nu är det skönare på klinkergolven. Hoppas bara att det inte blir kallt någon annanstans om värmen väljer en annan väg....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.