En nybörjarfråga när det gäller termostater på elementen...
Jag vet att termostaten på ett av mina element är bytt för några år sedan. Jag är dock lite fundersam på om det är olika modeller beroende på vattentemp eller om det behöver göras någon justering på dem.
Problemet jag har är att jag knappt kan justera det alls. Termostaten fungerar så jag tror inte det är fråga om att det behöver motioneras, men minsta lilla justering gör att det kan bli antingen på tok för varmt eller kallt. Jag kan knappt öppna den alls innan det börjar värma på för fullt, och det verkar vara en ganska hög temperatur på vattnet i det systemet jag har.

Tips och idéer mottages gärna. Är inte rädd för att skruva, men sysslar mest med elektroniska saker annars...

termostaten gör ju inte vattnet varmare eller kallare utan
öppnar bara tillflödet.
du har säkert väldigt varmt radiatorvatten.
märks det inte att den stänger när det blivit varmt i rummet?

jo, jag är med på att det bara reglerar flödet.
Den fungerar som sagt, men med ett mycket snävt justerområde. Minns inte om skalan går från 1-9 eller vad det är, men jag kan knappt gå upp till 1 innan det blir riktigt varmt. dock fungerar den och öppnar/stänger, men det är svårt att justera in den temperatur jag vill ha.

Det är ett trögt system. Du får mäta under ett ca. dygn och se vad temperaturen i rummet egentligen ligger på. Bäst är att mäta på morgonen.

Är temperaturen för låg ökar du ett snäpp och mäter ytterligare ett dygn, osv.

Du kanske kan minska temperaturen ut på radiator-kretsen om du ändå tycker att det blir på tok för varmt?

har du tex 60grader på vattnet(vilket känns väldigt varmt)
kommer du att få 60 grader på radiatorn så fort termostaten öppnar det minsta lila.
gör som eviljava rekomenderar ,kolla under ett dygn.
sen om du redan har typ 25 grader inne ska termostaten inte öppna på läge 1.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.