Hej. Har ett litet problem med värmen i mitt hus.
Vi har en nybyggt fiskarhedenvilla på platta med golvvärme. Problemet är att klinkergolven inte blir varma vilket också betyder att det ibland blir kallt i badrummen.
Trägolven är inte kalla men heller inte varma.
Vi får värme i huset så det är inga problem, vi har ca 21-23 grader beroende på sol mm. Framledningstempen brukar ligga på 27-30 nånting när det har varit från 0 till plus 10.
Vad jag också tycker är konstigt är att returen nästan är lika varm som framledningen, ofta skiljer det bara 0,2 till max 1 grad.
Har även tagit bort termostaterna och nästan alla slingor är helöppna förutom i sovrummen.
Någon som har någon bra idé om detta?

Glömde skriva att jag har en nibe F750 frånluftvärmepanna

23 gr och även 27 gr kommer att upplevas som kyla för dina fötter.

Det är såhär med golvvärme, att om man känner att det är riktigt varmt och gott om fötterna, då kör man ut alldeles för mycket värme på golven. Det som är intressant är hur varmt man har i rummet, inte hur varmt golvet är. Vill du ha varmare än 21-23 grader i huset, får du öka värmekurvan, men då börjar det kosta rejält med energi.

Ok. Men det blir ju kallt i badrummet om jag låter dörren vara stängd över natten och så ska det väl inte vara?

Swahnen skrev:
Ok. Men det blir ju kallt i badrummet om jag låter dörren vara stängd över natten och så ska det väl inte vara?
Du har väll en separat termostat till badrummet?

Jo visst har jag det men dom är ju fullt öppna

Swahnen skrev:
Jo visst har jag det men dom är ju fullt öppna
DOM? Den kan ha hängt sig eller ha stopp i röret! Skaffa IR termometer och mät mot golvet. Där slingorna går ska du ha lite högre temp.

Alt 2. Höj framledningstemp och stryp alla termostater utom den till badrummet.

p.s. Har du en termostat (avkännare) inne i badrummet?

Jag har två badrum, det var det jag menade med dom. Jag tror inte det är stopp någonstans då detta gällar alla platser med klinkergolv ink hall och tvätt.
Jag har också funderat på om man skulle dra upp framledningen och reglera flödet ut i slingorna på golvvärmefördelaren. Är detta oekonomiskt??
Jag har inte någon avkännare i badrummen.
Hur mycket kan man ställa framledningen till innan det är dåligt för golven?

Swahnen
Jag har inte någon avkännare i badrummen.

Hur ska du justera värmen då? Troligen går badrumsvärmen på ett rumstermostat.
Kolla vilken temp dina trägolv klarar av och öka till detta. Sen stryper du allt utom badrum.
Vem har du köpt installationen av???

Hej igen.
Jag har inga termostater. Jag reglerar flödet manuelt med vred på fördelaren.
Har för mig att jag läst att man inte ska ha mer än 27 grader ut på golven men med vilken framledningstemp får man det?
Jag har själv gjort allting förutom inkoppling till panna och golvvärmefördelaren.

Max 27 gr på massiva trägolv. Eller den temp som tillverkaren av golvet godkänner. Mät!
Beroende på isolering i golvet, väggar och tak kan denna temperatur uppnås med en framledning på allt mellan 27+ 50 grader!
Hur ska du kunna ställa det om du inte vet golvets temp? Själva temperaturen i golvvärmen justeras med strypning av flödet. Men det viktigaste är att pumpen klarar av flödet! Är allt rätt kopplat?

Swahnen skrev:
Hej igen.
Har för mig att jag läst att man inte ska ha mer än 27 grader ut på golven men med vilken framledningstemp får man det?
Så har vi det också, tar ett tag att hamna rätt i temp när allt ska göras manuellt.
Jag kör ibland ut varmare vatten än 27 grader, drygt 40 grader när det behövs, man får strypa vissa slingor med vreden då nästan till noll. Vi har för dålig ytterdörr (nästa sommars projekt) :P och behöver därför har hög temp till hallen.
Jag/vi gillar att ha klinkersgolven i badrummen så pass varma att det känns varmt när man är går barfota också :wow:

Justera för hand...
Stackars era familjer den dagen ni reser bort och det blir kallt.

Swahnen skrev:
Hej igen.
Jag har själv gjort allting förutom inkoppling till panna och golvvärmefördelaren.
Ok, jag skulle starkt rekommendera att montera termostater till varje slinga. Att köra golvvärme utan termostater är som att ha radiatorer utan termostater, oekonomiskt och svårt att få en jämn temperatur. Samt att man kanske vill ha lite varmare i badrum än i sovrum, tex.
Det finns smidiga trådlösa system att montera om man inte har trådar framdragna till varje rum.
I vissa fall, beroende på hur planlösningen ser ut, så kan man köra med en centralt monterad rumsgivare till panna/värmepump, samt ev köra badrummen utan styrning. Men personligen så tycker jag att det är lite av en lågbudgetlösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.