Värme allmänt
steppen7: Jag har lagt golvvärmeslingor och kulvertrör till garaget som jag tänkte koppla in på husets VP. Man kan koppla in en flödesmätare och logga temp och flöde så kan man räkna ut energin som går till garage resp. hus separat.
pa.albinsson: Jo, det är också ett alternativ. Då måste jag göra samma distans på alla tre radiatorerna (en innervägg mellan första och de två andra) eller böja till kopparrören mellan första och andra radiatorn. Hmm... ja, kanske får det bli så.
PeterNacka: svårt att tro att någon som inte är lagen kan bestämma lagen. Borde finnas ett regelverk som de måste följa i alla lägen. Mer den infon jag är ute efter. tack för inputen!
Nybyggarn: Ok, kanske bäst att sätta en vanlig ventil längst upp för avluftningen, det lär ju bli mycket luft med ett nyfyllt system, och säkerhetsventilen på sidan av tanken, tror det finns ett ledigt uttag ganska högt (strömsnäspannan 500l utan slingor).
PX-21: Bara för sakens skull vad är det för märke" ventiler/termostater ni har?.. Du har alltså tagit bort termostaten och motionerat stiftet" Obs! ordentligt kan ta ett tag ibland...Kan prova och ta en baksida av en skruvmejsel och knacka lite försiktigt också! Och kolla trycket en gång till !
petersson79: Behåll elementet eller byt ut det mot en vattenburen handdukstork, det ger ju lite värme samt att det är väldigt skönt med ljumna handdukar på vintern... Edit// Läste visst för fort, det var ju ingen dusch... Behåll det om du tror att golvvärmen inte räcker till.
benox: Hej Tänkte slänga in golvvärme och har räknat fram vilket material jag behöver mha uponors program. Har direktverkande el idag, så vad jag undrar är hur man ska dra fram vatten till respektive zon? Lägger man dom rören i golven oxå eller hur brukar man lösa det? Jag tänkte använda mej av spårade spånskivor vid förläggningen om det spelar nån roll.
Bror: Hej! Jag har en automix 10 på mitt värmesystem. Under sommarhalvåret så stänger jag av den i nolläge. Nu när jag har startat den så öppnar den inte, den stänger hela tiden trots att jag har ändrat kurvan till max. Normalt så står den på 2,5. I manuellt läge går det bra att öppna. Kan det vara utegivaren som pajat? Eller?
Snailman: combiPEX Q&E heter wirsbos rör som är avsedda både för tappvatten och golvvärmerör pePEX Q&E heter wirsbos rör för golvvärmerör wirsbo pex heter de rör som bara är avsedda för tappvatten, de tål inte så hög värme att de kan användas till golvvärmeslingor evalPex heter de rör som är avsedda att mata en golvvärmefördelare (alltså mellan pannan och golvvärmefördelaren) 12mm
Blindnit: Finns egentligen ingen anledning att spänna dom mer än med handkraft när du väl fått bort dom och ska sätta tebaks dom igen. Blir så mycket enklare nästa gång då :)
HJFF1969: :) Jag uppdaterar i självcirkulationstråden när det händer nåt
stickans: Stort tack drakhenke för tydliga svar! Nu vet jag. :)
drakhenke: [citat] byt allt när du ändå tappat ned systemet då håller det i 10 - 20 år till !
mikkola: Nu börjar det bli dags att sätta klinker. Har installerat vattenburen golvvärme på entreplan och ska ha klinkers på större delen av den ytan. Har kört igång systemet och det fungerar bra. Problemet är att jag vill ha värmen igång när jag sätter plattorna. Börjar bli lite kyligt ute. Har läst att man kan ha värmen igång här på forumet, samt frågat plattsättaren vi handlade
pr95: När jag köpte min Kedddy fanns fläkt som tillbehör ,den monterades som tryckande nere i hörnet i en låda , i lådan finns ett spjäll för inne/ute luft att tänka på är om insats /rökrör läcker kan du med en sugfläkt få ut gaser i lokalen/rummen Använd en tryckande fläkt ...mycket säkrare!
2an: Ska huset byggas vid vatten kanske sjövärme skulle vara en ide, Skillnaden mot att man stoppar markslangen i ett hål är att man då fäster vikter på slangen o lägger ut den i sjön vilket gör det billigare än berg/jordvärme då man slipper borrning/grävning.. Visst går det ha pellets oxå, När tempen är nerställd så blir det inte så mycket aska pga låg förbrukning men å andra
Hempularn: Man ska i varje fall inte gjuta in skarvar, de måste gå att komma åt för kontroll av läckage. Beträffande vecken så är det nog tillverkaren som har koll. Det finns i regel bockningsstöd i metall eller som spiralfjäder som läggs runt rören vid skarpa böjar. Använd sådana för att undvika att få veck. Huruvida det är OK att använda en redan veckad slang kan jag inte svara på.
BobbaFett: Så... då var 7st termostater av den traditionella typen beställt från Rinkabyrör
aklimamba: Jag har tagit bort ett vattenburet element i badrummet, där infästning mot vägg består av två konsoler. Vattenrören kommer upp från golvet och fästes i nederkant element. Passningen har varit exakt. Nu till min fråga. Jag ska kakla väggen bakom elementet, således kommer väggen att bygga ut cirka 10 mm (fix + kakel). Hur gör jag då för att sätta dit det gamla elementet, rören
Åskar: Som det är nu så är ju en luft/vatten vp på tok för dyr men om priset närmar sig en luft/luft så borde den vara ett minst lika bra val som ett komplement av solvärmepaneler och allt vad det kostar och innebär.. Och en vp funkar även under de molniga dagarna.
regent8: Hej, Jag behöver flytta köket och iom det kommer köksbänkarna att täcka det enda värmeelementet i rummet. Vi funderar då på att istället installera golvvärme, men golvbrädorna är tjocka (30 mm). Hur gör man ? Fungerar det att ha vattenburen golvvärme under dessa plank, eller kommer de att torka o knarra? Hur installerar man dem? Går det att bryta upp planken och sedan lägga
Magnus_Andersson: Jo, sotarn skulle nog få krupp om man korkade igen kanalen med en värmeväxlare. Tänkte inte så långt. Känns bara synd att en massa go värme åker ut i atmosfären... Det är en murad skorsten, så vattenvärmare för skorstensrör tror jag blir svårt att applicera.
Yrrol: men min tanke att ta bort de gamla rören och fylla slitsen med isoleringen borde väl inte vara en dum tanke.. istället för låta dom ligga kvar... så när de borrar så är risken väldigt stor att de borrar genom de gamla rören..
AKO-Västvik: tackar för alla kommentarer kan inte låta att dra lite på smilbanden, kan det vara lördags groggen, men vi fortsätter att hålla öppethus i frågan. allt är tänk värt, som sagt pengar är inte allt och Thailand finns ju kvar, och vem vet man kanske får 1.50 snart för bira burken.. hörs K
blizzet: Vi ska bygga med Trivselhus inom kort och FTX kommer kosta mig 30 000 extra utöver bergvärmen som är standard. Summan för detta blir därmed ungefär runt 200 000 tror jag. Fjärrvärme kostar 50 000 installerat och klart + kostnad för FTX:en. Så i runda slängar kan man säga att vi skulle spara runt 100 000 kr direkt initialt på att välja fjärrvärme istället. Inklusive avgifter
MariaHa: Tack noa! Ja, det är ju så jag tänkt.... men känns bra att få synpunkter; jag kan inte det här med värme så bra!
JohanEO: (läste inte riktigt i ditt inläg #5) Det borde finnas ett "dockningsläge" precis som du beskriver. Det borde inte vara så svårt för Nibe. För min del vill jag att den ska ha kompressorn igång så mycket som möjligt då vi bara har 500L tank och liten kamin som ej räcker till riktigt.
HJFF1969: Hur gör man egentligen? Anslutningen på radiatorn är DN15 och anslutningen på ventilen är DN20 och då behövs en förstoring mellan, går det med en vanlig och lin eller finns det speciella med oring som tätning? I inloppet till ventilen kan man väl sätta en vanlig halvkoppling med klämhylsa för 22mm rör?
Maden: Det är inga problem, jag har golvvärme på övervåningen och fördelaren i källaren alltså ca 3 meter att köra upp vattnet. Jag fyllde slingorna med vattenslang i från kranen och monterad på fördelaren. Jag har en luftning där uppe, men jag hade aldrig behövt det.