3 855 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Vedpanna med acktank ska inhandlas...TIPS?
Kanske en Fröling 15 med 145 L eldstad o inte så ruskigt stora acktank istället då den ger 15 kW o brinner 10 tim varje gång du startar brasan, 2500 L tank fylls på en brasa utan uttag av värme/vv..
Pannan finns även med eltändning så den tänder själv då tanken kommer ner till tex 50° i toppen på tanken.. På 150 m2 bör en 2500 L tank räcka ca 1 dygn kallaste dagen då man brukar räkna på 50W/m2 i äldre hus vilket gör max 7,5 kW på 150 m2, Kallaste dagen kan du tända en Fröling 15 på kvällen kallaste dagen o sen ladda fullt morgonen efter så kommer den ha laddat 2500 L tanken full kvällen efter.. Behöver aldrig eltändningen/tända om då
Länk http://www.biovarmesystem.se/images/pdf/Prospekt_S4_Ved.pdf
100 mm pipa klara 15 kW effekt oxå..
Huvudsaken att tanken kan svälja de en full panna ger samt att pannan har stor eldstad o täcker husets effektbehov, En kompis skulle vilja ha en panna med 300 L eldstad o ge 12 kW då han har maxbehov på strax över 10 kW för att inte behöva extremt stor tank utan istället inte lägga i fullt vår/sommar/höst
Har själv ett behov på 9,3 kW då det är -30° med hus byggt -73 men ska tilläggsisolera så snart som möjligt då väggarna bara har 125 mm isolering samt oisolerade siporex källarväggar
Pannan finns även med eltändning så den tänder själv då tanken kommer ner till tex 50° i toppen på tanken.. På 150 m2 bör en 2500 L tank räcka ca 1 dygn kallaste dagen då man brukar räkna på 50W/m2 i äldre hus vilket gör max 7,5 kW på 150 m2, Kallaste dagen kan du tända en Fröling 15 på kvällen kallaste dagen o sen ladda fullt morgonen efter så kommer den ha laddat 2500 L tanken full kvällen efter.. Behöver aldrig eltändningen/tända om då
Länk http://www.biovarmesystem.se/images/pdf/Prospekt_S4_Ved.pdf
Huvudsaken att tanken kan svälja de en full panna ger samt att pannan har stor eldstad o täcker husets effektbehov, En kompis skulle vilja ha en panna med 300 L eldstad o ge 12 kW då han har maxbehov på strax över 10 kW för att inte behöva extremt stor tank utan istället inte lägga i fullt vår/sommar/höst
Har själv ett behov på 9,3 kW då det är -30° med hus byggt -73 men ska tilläggsisolera så snart som möjligt då väggarna bara har 125 mm isolering samt oisolerade siporex källarväggar
Redigerat:
Kan bara hålla med!2an skrev:Kanske en Fröling 15 med 145 L eldstad o inte så ruskigt stora acktank istället då den ger 15 kW o brinner 10 tim varje gång du startar brasan, 2500 L tank fylls på en brasa utan uttag av värme/vv..
Länk [länk]
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
nån som vet priset på Fröling 15, mistänker det är rätt dyra grejor det där. Men jag tycker det är rätt tänkt med låg effekt, stort vedutrymme (even om jag tycker det kunde vare ännu större), och lång bränntid. Jag har ju länge sakt att jag vill ha en Baxi 20 fast en 1/2 meter
högre dvs. dubbla vedutrymme. Det tycker jag skulle vare bra
.
Henrik
högre dvs. dubbla vedutrymme. Det tycker jag skulle vare bra
Henrik
Fröling S4 15kW är nog inget att fundera på, dom ligger på runt 80.000kr..
Men Fröling S3 18kW med 140L ved med Spaksotning kan du nog få för mellan 45-50.000,
den har väl det mesta som S4an har...
Men Fröling S3 18kW med 140L ved med Spaksotning kan du nog få för mellan 45-50.000,
den har väl det mesta som S4an har...
Klicka här för att svara