Jag tänkte lägga frigolit direkt på mitt befintliga trägolv och lägga golvvärmeslingorna på frigoliten. Flytspackling skall göras direkt på frigoliten. På det viset får man lite tätare mellan slingorna vilket ökar vattenmängden, då borde man få ett snabbare system än färdiga spårade skivor?! Tänker jag fel? Det borde ju även bli mer isolering med vanlig frigolit än med skivor där det är väldigt tunnt med isolering just där slingan ligger.
Tacksam för svar!
Mvh. John

Tyresö
Rent teoretiskt har du rätt, men skillnaden är knappt mätbar - då finns det mycket större "energislukare" i en huskonstruktion som är mer viktig - alltså mätbar skillnad.

Bor i ett gammalt hus, la spårade frigolitskivor och 20 mm pex på undervåningen,på övervåningen ingen frigolit bara reglar 21x95 och pex i mellan. Över detta 14 mm parkett funkar bra.

För att få så snabbt system som möjligt ska det vara minst möjliga material ovan slingorna så TS kan spika glespanelen direkt på befintligt golv men även gamla bjälklaget måste vara bra isolerat oavsett friggoliten el ej..

Så vad är då era tips? Funkar det med att lägga frigolit på detta sätt annars?

Ja det funkar helt klart men det blir dyrare att göra som du tänkt ;)

Färdiga skivor är inte direkt billiga och 50 mm frigolit isolerar bättre, du slipper plåtar vid ingjutning. Gjuter du med finbetong blir inte det så dyrt heller.

Allt beror på vilken bygghöjd man kan tänka sig.

Hur mycket isolering det finns i golvet från början.

Man kan lägga vanlig cellplast för att sedan avsluta med spårade skivor överst.

Tyresö skrev:
Rent teoretiskt har du rätt, men skillnaden är knappt mätbar - då finns det mycket större "energislukare" i en huskonstruktion som är mer viktig - alltså mätbar skillnad.
Vad tänker du på nu? Taket?

MVH

Tyresö
Tiger79 skrev:
Vad tänker du på nu? Taket?

MVH

Tak, väggar, fönster/dörrtätningar etc.

Ok, det var det jag trodde.

Men blir inte den värsta boven med golvvärme, dålig isolering i golvet eftersom man värmer upp marken under huset?

MVH

Tyresö
Man får anpassa isoleringen efter hur mycket värmeförlust man tycker det är värt, och det gäller allt som kan läcka värme i ett hus. Ett dåligt isolerat golv är oekonomiskt oavsett vilken värmekälla man har.

Tyresö skrev:
Man får anpassa isoleringen efter hur mycket värmeförlust man tycker det är värt, och det gäller allt som kan läcka värme i ett hus. Ett dåligt isolerat golv är oekonomiskt oavsett vilken värmekälla man har.
Självklart är allt som läcker värme oekonomiskt.

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.