A
AKO-Västvik: Jag ställde en liknade fråga för ett tag sedan och jag fick detta svar av en hjälpsam kille, hoppas att det kan var till någon hjälp. Hej, Vi installerade sverigekassetten i vår öppna spis när vi flyttade in. Den finns i två storlekar och vi har den största eftersom vi tänkte att det skulle se konstigt ut med en liten kassett i det stora hålet i spisen. Rent praktiskt och
1 svar · 3,6k läst
I
ichgary: Bosch EHP och Toshiba RAS är nog dom bästa pumparna för dom kallare norra regionerna.. Värt att titta lite extra på någon av dom..
2 svar · 1,3k läst
GK100
GK100: Du får ju välja att ta ditt nya system helt före eller helt efter det befintliga, annars blir det inte mycket nytta med att försöka dela. Ska du ha det kvar sen när du fortsätter renovering och omkopplingar är det nog bäst att du redan nu försöker hålla det skilt åt.
14 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag hade nog minimerat investeringarna om det nu inte är så att ni är beredda att satsa mkt pengar som ni kanske inte får igen för att ni tex skall spendera mer tid där vintertid framöver... Jag hade nog personligen gjort följande: - Vanlig eldriven VVB säg på ca 80-120 l - finns för ca 4000-6000kr + installation då. - Ev gräva brunnen lite djupare - Frigolitplattor/isoleringsplattor
1 svar · 1,3k läst
A
Avemo: Man kan göra det enkelt för sig genom att anta att det alltid blir lite dyrare att värma med golvvärme än med element. Det är inte hela sanningen, men ganska nära. En kamin ger mycket värme när man eldar och ingenting när det brunnit ut. Golvvärmen kommer inte att hinna kompensera snabbt nog för kaminens växlande värme. Visst kan ni ha vattenburen golvvärme i kombination med en
6 svar · 1,7k läst
T
TOBBE E: [citat] Det var nog den jag köpte.
18 svar · 1,7k läst
B
bmx: ja nu är det varmt och fint.
5 svar · 905 läst
B
Bambi: Det är inte så att ni har ett rum med lägre temp och att termostaterna sitter fel så den styr badrummet? OM det är rätt termostater på rätt ställe, kan man ju testa genom att dra på en fullt i taget, så kanske den får vär värme från annat håll, vår termostat i tvättstugan sitter precis ovanför golvvärmefördelarna så där får man höja termostaten lite för att få varma
3 svar · 2,1k läst
M
mikaelbe: [citat] Låter som att tankarna var seriekopplade innan och de är nu parallellkopplade. Jag förstår inte varför det skulle bli nån skillnad i värmeåtgång av den anledningen. Hos mig kan jag välja mellan serie- eller parallellkopplat och jag har inte upplevt nån skillnad. Kanske du fick så bra skiktning med seriekopplat att värmen räckte längre, det blir lite som att ställa tankarna
12 svar · 2,5k läst
·
M
Matss: Det är även nästan omöjligt att få frigolit eller annan hård isolering att sluta tätt mot tanken utan att lägga tex Gullfiber närmast tanken. Lämnar man en luftspalt försämras isoleringen markant.
6 svar · 4,7k läst
K
karlsson013: Hej bor i ett gammal hus med kökspanna med vattenburet värmesystem (2-rörs) I början var man tvungen att elda för att få varmvatten men nu är det borttaget och nu sitter det en el-bredare. Grejen är den att jag skulle vilja ha lite hjälp med att identifera lite rör nu när varmvattenbredaren är borta ( var borta när vi flyttade in) Bild: [bild] 1: kommer från expansionskärlet. Retur
0 svar · 1,6k läst
S
steppen7: Har hört att man ska ha minst 20-25 liter/kW vilket blir runt 200 liter för en 8:a. Är min volym då ok om pumpen är lite för stor? Eller måste man uppåt 400-500 liter för att vara safe om pumpen är lite för stor?
12 svar · 3,4k läst
C
cutlasssupreme66: Hej! Jag skall installera en pelletskamin i min utbyggnad på ca 110kvm. Jag funderar på att bygga ett värmeflyttarsystem med kanalfläkt så jag kan sprida värmen till 3 sovrum och en toalett på ovanvånigen. Räcker det med en 100mm fläkt eller man ska satsa på en större? var kan man hitta en rumstermostat för vettiga pengar som man kan ställa in en start temp och en stopp temp till
0 svar · 524 läst
K
kallemannen: Undrar om någon prövat koppla inn en solpanel, till pannans kylslinga på typ en Vedolux 37?? Givetvis är den inte innkopplad som kylslinga, utan står helt oanvänd. Skulle det funka som tillskott vissa tider?
0 svar · 647 läst
J
jesus1: Ok, höjer frameldningstemp och har sänkt flödet genom att vrida ner "inloppsvredet" till de radiatorer som har detta. Övriga radiatorer har termostater. Det är lite blandat som som sagt, vissa med termostat och andra med enkelt vred. På dom med termostat får jag sätta strypning? Har villaregulator och det tycker inte jag är förkastligt som någon påstod tidigare, tycker att detta
22 svar · 10,4k läst
J
Jeben: Ganska exakt vad jag betalade för exakt samma grejer - dock borra jag 10 m mindre...
2 svar · 939 läst
Nimajneb
Nimajneb: Säkert några kloka grabbar som har köpt en avskriven "glödlampemaskin" av osram för 1 Euro och nu kör så det ryker, dom tjänar minst 1,5€ per lampa.. sorry värmeboll.
5 svar · 2,6k läst
Bricco
Bricco: [citat] Ett rum som lagring av viner (vill helst hålla det rummet runt 10 grader vintertid. Resten enbart förvaring som inte behöver mer än 5 grader. Plattan är isolerad betong. Dock plastmatta på spånskiva i två a fyra rum och ren betong i rummet för bilen.
2 svar · 894 läst
Mikael_L
Mikael_L: Är sotaren en kommunal verksamhet, ett kommunalt bolag eller ett privat företag? Är det ett monopol? Jag tror att vad man lagligen kan kräva beror en del på dessa frågor.
8 svar · 12,5k läst
M
Matss: I praktiken finns redan "min lösning" att köpa så man ska nog inte ta det så allvarligt. Om "min lösning" skulle råka koppla in hela 300 W på nätet räcker mitt eget hus gott för att "kortsluta" omformaren så att den stänger av sig.
14 svar · 8,5k läst
N
Niklas_1: Jag skulle kolla på en VP (oavsett värmekälla) som jobbar mot fristående ackumulatortank som är förberedd för solvärme, då är det enkelt att koppla på solvärme. På det viset finns mycket att tjäna, speciellt om elpriset skulle stiga. Med solvärme finns marginela rörliga kostnader, det är bara investeringskostnaden som sätter priset under hela anläggningens livslängd (plana
29 svar · 6,9k läst
G
Gabriel B: Efter att ha läst denna artikel och sökt lite i forumen har jag en fråga. Grunden/plattan på huset jag bor i ser ut enligt nedanstående bild med tillägget laminat (skall ersättas av parkett) på spånskivan. Jag har för avsikt att installera vattenburen golvvärme men önskar inte höja golvet mer än befintligt. Skulle det fungera att ta bort 16mm spånskiva och gjuta in
0 svar · 1,2k läst
L
lina_85_se: Har en äldre nyinköpt gjutjärnsspis som är tänkt att installeras i det nya köket. Vad bör jag tänka på? Fungerar det med bara en plåt som underlag eller det måste muras upp? Tips?
0 svar · 731 läst
S
studio1004: Tog två bilder igår, funderade på om pannan behöver fyllas på? Men vart gör man det?? Bilderna är tyvärr upp och ner. [bild] Bild under pannan, vilken av alla dessa kranar fyller man på med (bilden är upp och ner vänd [bild]
5 svar · 853 läst
P
Patrik79: ja undrar ja om ja måste byta panna till en viadrus så svärmor går in.. :)
11 svar · 2,3k läst
M
MatsTyresö: Jag antar att du åsyftar vattenburen golvvärme? När jag renoverade kök + matrum för 15 år sedan (ungefär samma golvyta som du har) så tog jag bort det befintliga golvspånet och ersatte detta med golvspån som hade spår för slangen. Det var ett stort jobb eftersom bef spån naturligtvis var skruvlimmat i golvbalkarna (jag fick byta även dessa) men resultatet blev utmärkt, och man
2 svar · 1,6k läst
giantvalley
giantvalley: då var det klart! det blev 35mm tubloit över 22mm rören och sen fyllde jag tubloiten med byggskum. Helt skarvfritt och känns som att det kommer att räcka rätt bra!
6 svar · 2,8k läst
M
Matss: [citat] Detta är en dålig lösning som innebär att golven aldrig kan få varmare vatten än elementen. Det blir även svårare att balansera systemen mot varandra. Om det inte är "omöjligt" så anslut innan befintlig shunt
1 svar · 774 läst
A
adam fors: gjuter du med betong får du inte lägga klinker förrän minst 3 månader pga krympningar i betongen... om du spacklar med ex weber 4320 så får du lägga inom ett par dagar tom lägga tätskikt efter 3 dagar om du skulle villja ha det.. det blir nog billigare med betong, fast det är inte ofta du får ett så plant golv genom gjutning så du slipper flyta lite på det ändå.
12 svar · 10,0k läst
H
hrSvensson: Tack för tipset! Testade 1,1 som koefficient inatt och det verkar bättre. Om jag tolkat det rätt så ju högre koefficient ju större svängingar i tilloppstempen? Eller har jag fattat fel? Manualen har ett bra digram på detta men i beskrivningen talas det om "Den dimensionerade ute tempereturen för din ort". Vad hittar man info om detta? För övrigt klagar många på manualen till ECL
2 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.