903 läst ·
6 svar
903 läst
6 svar
Golvvärme
Hallå
Skall påbörja stegvis renovering av bottenvåningen (har även källare) och kommer då att i rum för rum lägga ner golvvärme och stegvis ersätta min direktverkande el.
Nu till frågan, om jag skall dra, låt säga 5 slingor, hur skall de dras? Jag tänker på att om jag lägger fördelaren i hallen och samtidigt renoverar den och köket så vill jag ju inte riva upp allting när jag skall koppla på en ny slinga i framtiden, exempelvis badrummet.
Det finns varken tid eller möjlighet att göra allt samtidigt. :*(
Vad rekommenderas?
Man kan ju eventuellt dra via vinden och ner innanför väggarna, men då blir det ju en rätt så stor höjdskillnad i systemet?
Skall påbörja stegvis renovering av bottenvåningen (har även källare) och kommer då att i rum för rum lägga ner golvvärme och stegvis ersätta min direktverkande el.
Nu till frågan, om jag skall dra, låt säga 5 slingor, hur skall de dras? Jag tänker på att om jag lägger fördelaren i hallen och samtidigt renoverar den och köket så vill jag ju inte riva upp allting när jag skall koppla på en ny slinga i framtiden, exempelvis badrummet.
Det finns varken tid eller möjlighet att göra allt samtidigt. :*(
Vad rekommenderas?
Man kan ju eventuellt dra via vinden och ner innanför väggarna, men då blir det ju en rätt så stor höjdskillnad i systemet?
Jag tänkte först på att dra det från källaren, men. Jag vill i framtiden också renovera källaren (Bottenvåning först, sen utsida, sen källare är planen) och då vill jag ju ha så lite befintlig vattendragning som möjligt..
Är det någon som har exempel på hur man skall dra rören när man t.ex. utgår från hallen till flera olika rum?
Det kommer ju i praktiken innebära att hallen värms av flertalet olika slingor eller tänker jag fel?
Men att dra det upp om kallvinden var inte en helt lysande ide från min sida?
Är det någon som har exempel på hur man skall dra rören när man t.ex. utgår från hallen till flera olika rum?
Det kommer ju i praktiken innebära att hallen värms av flertalet olika slingor eller tänker jag fel?
Men att dra det upp om kallvinden var inte en helt lysande ide från min sida?
Spontant skulle jag sätta fördelaren i källaren (fast det svaret vill Du ju inte ha
) alternativet annars är att dra den delen av slingorna som ska till övriga rum innan Du lägger golvet i hallen så att Du kan gå på de slingorna i respektive rum när det är dags att renovera. Då får Du plugga slingorna där dom slutar helt enkelt.
Men som sagt, källaren är mycket enklare så har vi gjort från fördelaren i pannrummet drar vi nya slingor i källartaket till det rum som är aktuell och borrar 2 hål genom källartaket upp i rummet (eller ja, vi borrar förstås från ovansidan genom golvet ner i källaren
)
Men som sagt, källaren är mycket enklare så har vi gjort från fördelaren i pannrummet drar vi nya slingor i källartaket till det rum som är aktuell och borrar 2 hål genom källartaket upp i rummet (eller ja, vi borrar förstås från ovansidan genom golvet ner i källaren
Håller med förutom att man bara lägger skyddsrör i hallgolvet som man sen kan skarva på när man ger sig på nästa rum. När det är dags att lägga slang i ett visst rum är det bara att trä slangen genom skyddsrören fram till fördelaren.
Att gå på vinden funkar det också men blir väl lite längre slang, mycket lämpligt med skyddsrör ifall du spikar upp en tavla genom slangen...
Att gå på vinden funkar det också men blir väl lite längre slang, mycket lämpligt med skyddsrör ifall du spikar upp en tavla genom slangen...
Har tänkt till lite och det lutar åt att jag kommer göra det i källaren. Skall ändå renovera den sen och då kan jag ju ordna källartaket då. Det är inte den största kostnaden om man säger så..
Då kan jag ju också om jag lägger golvvärme i källaren, köra det på samma krets
Då kan jag ju också om jag lägger golvvärme i källaren, köra det på samma krets
Klicka här för att svara