S
Funderar på att flytta ner öppna exp.kärlet från vinden och placera en ny "specialsydd" i taket på översta våningen. (Avrinning samt luftning via en numera ej använd 4" avluftningsrör för ett gammalt avloppsrör som jag tänker ta hål i.)

Nämnde det i förbigående för en röris och han sade att det är okej om det ligger 2 meter ovanom högsta elementet. Annars blir det syre* nånting, syresättning, syrevandring, vet ej vad han sa för ord.
Vad menas?
Aldrig hört något sådant. Dessutom, skall man mäta från elementets högsta punkt till exxp kärlets botten eller? Varför just 2 meter?
Nyfiken på era åsikter.

En väldigt intressant fråga som skulle vara intressant att diskutera och klargöra. Jag själv fick höra 1 meter av diverse rörisar när jag gjorde min anläggning. Mitt expansionskärl (ca 1,5 m ovan element) satt jag i en liknande position som du avser att göra. Fick också tipset att hälla i en skvätt parafinolja i expansionkärlet som lägger sig som ett lock på vattenytan. Oljan ska också försvåra för vattnet att syresättas.

S
Öppet system och järnrör, klart man inte vill vattnet skall dra åt sig syre från luften i exp.kärlet. Men Herre Je..det vattnet i toppen åker väl aldrig ner i rören och i pannan. Det cirkulerar inte direkt där uppe.
Så varifrån kommer måttet 2 meter, eller 1 meter enl. Åskar.

Undrar hur jag skall kunna få in paraffinolja genom paraplykrycka röret på taket? Eller pressa upp det genom skvallerröret i källaren. Skulle vilja veta hur den röris tänkte, även om tanken för övrigt verkar god.
Frågan är dunstar inte olja av värmen?

Skrev fel om det oanvända avluftningsröret. Det är 3". Både överfyllnadsrörets motsvarighet, paraplykryckan på taket, på den tilltänkta nya exp.kärlet uppe i taket inomhus samt skvallerröret tänkte jag dra in i avluftningsröret. Vanlig trädgårdsslang duger. Nere i källaren har jag strax över golvet en renslucka och genom den kan jag dra ut slangarna. Avluftningsröret går spikrat ner i källaren. Tanken tänkte jag svetsa ihopa själv och anpassa efter väggarna/taket.

Föredelen är att värmen blir kvar i huset och inte värmer för fladdermössen. Full kontroll på nivån och tankens kondition. Ett vattenståndsglasrör eller tittfönster underlättar åsså. Om vattnet i exp skulle syresättas måste den luften komma genom slangen ner i källaren. Det är gott å väl mer än rörisens 2 meter.
;-)
Vad säger ni gott folk?

Redigerat:
Utan att vilja vara elak så har du fel i det mesta ;)

Syre strävar efter att lösa sig i vatten tills jämvikt inträffar, hur stor syrehalten i vattnet är vid jämvikt beror av bla vattnets temp. Även i en vätska blir det jämvikt dvs det syrerika vattnet kommer inte att ligga still på ytan.

Sen så kommer vatten att pumpas fram och tillbaka mellan expansion och övriga systemet så att syrerikt vatten kommer ner i systemet.

F.ö. hör inte trädgårdsslang hemma i en fast installation....

S
Okej Matss.......det gör inget att jag har fel i det mesta;)
...men tala om vad felen är så jag lär mig. :)

Strunta i trädgårdslangen tills vidare..... men resten?

Som jag fattar det så kommer syret från luften via "paraplykrycka" röret utanpå taket samt genom skvallerröret från källargolvet och upp.
Å vad har då avståndet 2 meter mellan exp kärlet och högsta elementet att göra med saken. Det var min ursprungsfråga och är det fortfarande.Hur påverkar det syresättningen av vattnet?

Tror inte höjden har något med syresättningen via expansion att göra och 2 m låter onödigt mycket, det räcker med att expansion ligger högre än högsta radiator.

När det gäller tryckkärl kan man resonera så att mätnoggrannheten är 0,2 bar och då lägga på 2 meter statist tryck. Om det nu är viktigt att kunna lufta högsta element när man har lägsta systemtryck...

S
Okej Matss.
Det är öppet system. Att man tar till för slutna system kan jag förstå.
Du tror inte på att höjden påverkar syresättning.Okej, det gör inte jag heller, därför frågade jag. Ingen har svarat på just den saken. (Väntar fortfarande på svar på den frågan. Någon?)

Men....varför sa rörmokaren det när han visste att det var öppet exp.kärl system?
Varför har Åskar fått liknande svar fast 1 meter höjdskillnad?

Å snälla, tala nu om för mig att om syresättningen inte påverkas av höjdskillnaden, du tror inte på det själv heller enl senate utsago här ovan, så VAD är det för fel med det jag skrev om expansionskärlet förutom då plastslangen som sådant? Jag har nämligen inte påstått något annat alls eller sagt något annat. Parafin olja är inte mitt påhitt! Läs noga.

Att svetsa å platsanpassa en ny exp.kärl, är det fel? Att ha ett glasrör som visar nivån, är det fel? Att det ligger inomhus och spillvärmen kommer till godo, hur fel är det. Båda skvalleröret och överfyllningen leds tillbaka till källaren, det kan inte vara fel.Att utnyttja en ej använd gammal avluftningsrör för rördragning genom två trossbottnar kan det vara fel?, glöm plastslangen. Vad finns kvar som jag tänkte på som är fel? Lär mig det!
Ser fram emot ditt svar.:)

Båda skvalleröret och överfyllningen leds tillbaka till källaren
Du har väl fortfarande ett evakueringsrör som leds ut? Om det börjar koka blir det nog ganska fuktigt i källaren annars ;).. Läste och såg att du hade ett sådant...

Annars är det ju en bra lösning, men vet inte vad nivåmätningen ska vara bra för? Bara större risk för läckage..
Paraffin-olja sägs ju vara bra för att förhindra syresättning, lär ju knappast bli sämre iallafall..

Syresättningen blir väl densamma även om du skulle ha 4 meter upp, 1 meter över funkar..

Redigerat:
S
Hej "ichgary"
Det finns golvbrunn i pannrummet i källaren.
Vet ej hur det skulle kunna koka. Jag eldar med havre. Ej ved.
Dels stänger brännarens egna styrsystem av. Dels finns det en extra tempbegränsare helt fristående från brännaren i pannan som då larmar. Brandvarnare som är kopplad till brännaren dessutom. Men man skall kanske inte ropa hej.....

Nvåmätningen...tja..det kostar just inget att tillverka när jag skall svetsa tanken och det är skönt att kunna kasta ett getöga på den när man råkar gå förbi å se att det är okej. Stillar nyfikenheten och bekräftar att det är OK. Det är klart jag går liksom inte ofta upp på taket för att se hur nivån är i exp. kärlet nu heller.

Frågan kvarstår, vad menade röris?

Jag har väldigt svårt att se det fysikaliska sammanhang som ger syreupptagning i expansionskärlet som funktion av höjdskillnaden mellan expansion och högsta element. Syreupptagningen sker i vattenytan på expansionskärlet. Om den då har för stor syreupptagning därför att högsta element ligger för nära i höjd skulle det hjälpa att sänka elementen ett par meter? Knappast är mitt svar, hoppas det räcker.

I övrigt är det inget fel att ha expansion i uppvärmt utrymme men du ska ha ett rör (Cu28) som går rakt ut genom taket för att evakuera ånga om det börjar koka.

Parafinolja minskar syreupptagningen. Det gör det även att ansluta ångröret och skvallerröret med ett T till EN anslutning upptill på expansion. Ansluter man ångröret i toppen och skvallerröret på sidan fås en oönskad luftström över ytan. Jag läste en forskarrapport om just syresättning av vattnet i expansion och just detta och parfinolja sas vara bra.

Nivåmätaren ökar läckagerisken och en manometer vid pannan är bättre.

S
Hej Matss.
Det är just så jag har det med en T koppling. Gissa varför.Men okej för att inte dra ner "ångröret" till källaren. Ger mig på den punkten Fast jag kommer i så fal låta den gå uppåt i det gamla avluftningsröret som ocskå går ut på taket.

Som du har säkert noterat eldar jag med havre och inte med ved, Att der är en vedpanna beror på konvektionsytorna i komb me havrebrännaren. Brännaren har dubbla säkerhets stoppar med drift avstänngin öch överhettningsskydd. Dessutom har en helt fristående kokskydd direkt på pannan. Rsiken att jag skall få en ångblåsning är mindre än minimalt. Man har ju gått på andra blåsningar däremot.

Manometer har jag men de är så onoggrann,liten skala. Vattenståndsröret ökar risken för läckage? Jo men den är så litet så jag kostar på mig att ignorera det faktum. Den jag tänkt montera har suttit på en gammal gjutjärnspanna som vi sländge ut för 30 år sedan och varit kokhet i åratal. Så den kommer att få mindre slitsamt på äldre dar :-))

Undrar hur jag skall kunna få in paraffinolja genom paraplykrycka röret på taket? Eller pressa upp det genom skvallerröret i källaren. Skulle vilja veta hur den röris tänkte, även om tanken för övrigt verkar god.
Frågan är dunstar inte olja av värmen?
Du får väl tappa ur systemet och istället fylla i enbart parafinolja.. Då kan du med all säkerhet också elda pannan upp till 150-200 grader innan skiten kokar.... ;-) För oljans högre kokpunkt gör ju också att dess ångtryck över vätskan är betydligt lägre än vatten. Ålltså kommer parafinoljan avdunsta betydligt mindre (rent utav obefintligt) än vatten vid tex 20 grader. Min "krycka" på expansionskärlet är avmonteringsbar så för mig är det då inget problem att få in oljan... ;-)

S
Ha..ha..bra idé Åskis!
Få se här nu, en liten flaska paraffinolja i snabbköpet, var kan man köpa annars?, kostar 20:-. Innehåller 2 dl. Det blir en hundring per liter. Systemet rymmer 400 liter så det blir 4000:-
Tja, det räcker för elen ett par månader, sedan har man räknat hem den?
Bra ide. Så får jag oljefyllda element på köpet.:D
Får man lämna tomflaskorna som farligt avfall eller kan jag elda dem i vedspisen?:S
Undrar hur många flaskor jag ta med mig på samma gång upp till taket. Det blir fin motion det, behöver inte gå på gym en vecka efteråt:wow:

Men skämt åsido. Det är smartare att köra upp pannan till 95 grade ett tag så det mesta av luften i vattnet, syert går bort.
En god vän har troligtvis kommit på varför rörisen sa som han gjorde. Man behöver ett viss övertryck även när det svalnat så 2 meter skulle räcka för det. Så han blandade nog ihop syresättning, eller så tror han att om det är lite tryck på vattnet så tar det inte åt sig syret lika lätt.

För min del tror jag jag lämnar frågan nu. Det har gått runt ett varv och börjar spåra ur så jag tackar alla och avslutar.

Haha ja vi får väl se när våra system rostar sönder om inte annat.. Nä jag bara skojade med mitt förra inlägg! :-) Parafinolja finns på en och femliters flaskor på bygghandeln. Jag har då hällt ca 1 liter i mitt expansionkärl. På skvallerröret (nivåröret) från kärlet som mynnar i golvbrunnen i pannrummet har jag tejpat igen så det inte blir luftdrag igenom skvallerröret och avluftningen, dvs minimera syre och luftströmmen över vattenytan i expansionkörlet enligt de principer Mats nämde i inlägget ovan. Skulle expansionkärlet rinna över så lossnar tejpen så fort en liten vattenpelare uppstår i skvallerröret. Jag har också en separat 28 mm ångblåsningsledning från panntoppen som är avskild från expansionkärlet och ensam mynnar i atmosfär (Även det enligt den hjälp och tips jag fick av Mats vid rördragningen) Så i mitt system är det bara att "brassa" på, aldrig luft/ånga i laddkretsen samt att jag kan värma sytemet så nära kokpunkten det bara går.. En gång for strömmen när pannan brann som bäst, då var ångblåsningsledningen verkligen guld värd..

Och som grädde på moset så har jag också en noggrann tryckmanometer (fick tag på jobbet) på pannan så då har jag även koll på trycket i systemet samt nivån i expansionkärlet..

Redigerat:
Det finns inget skäl till att vissa mått skulle till för att göra något vad gäller syresättningen via kärlet. Om botten på kärlet ligger i nivå med överkant högsta radiator har man nått funktion på systemet, finns ingen anledning till annat om man minimalt vill ha det så.

Luftens gaser dvs främst kväve och syre tas upp i vätskeytan oerhört långsamt och sträcker sig bara i storleksordningen mm ner på djupet, fortsatt utjämning i vätskan sker sen 1000-10000-tals gånger långsammare. Om man inte har mekanisk omrörning eller pumpning kan man i praktiken bortse från denna syresättning och alltså låta bli att söla med oljor odyl.

Det syre som kommer till vid ny eller påfyllning av ett system tas upp genom reaktioner med järn i systemet inom några timmar efter att man startar cirkpump. Det som sen ger problemen man brukar kalla luft är när den betydligt större andelen kväve som inte kan bindas kemiskt drivs ut genom uppvärmning.

Själv har jag gjort så här när ackvolymen ökades förra året och kärlet ökades med ett till parallellt med det befintliga, de delar anslutning i botten och skvalleranslutningen också parallell, toppanslutningarna proppade.
Från t-rör och upp i kryckan bytte jag till Cu eftersom det står en iofs liten yta med klen anslutning till uteluften här, men risken för korrosion är störst där.

3a7201053703P3d71.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.