Enligt termoventiler så ska kulverten anslutas på separata uttag på huvudtanken och inte på framledning och returanslutningarna som går från pannan, jag anser dock att om man har en strypventil på kulverten eller anpassar hastigheten på överföringspumpen bör det vara fördelaktigare med det senare, eller vad tycker ni?

På kopplingsschema laddomat 21 tycker jag att det framgår tydligt att man ansluter kulvert direkt på framl resp retur. Var hittade du att det skall vara speciella anslutningar, och hur skulle de kopplas?

Kolla på laddomat 31 som är avsedd för kulvertstyrning istället, de skriver i dokumentet att en föruttsättning/krav för bra funktion är bla: "Att tankarna har de uttag som krävs, d v s helst separat anslutning för kulvertrören. Se Fig 1 på sida 2."

Ok, då tror jag att jag förstår, Jag kör kulverten direkt mot huset och golvvärme.Pratade med Uponor i veckan om förlust i kulverten han sa: så länge du har under 10 gr från framledning till retur efter golvslingorna är det ok. Jag har mätt vid -3 till -5 hade jag 8 grader i skillnad . Det tycker jag är ok framledningstemp ca 36 gr.

Det säger väl inget om förlusten, eftersom även tempsänkningen i golvet är med?

Ok ca 1 grad per 10m vid 36-38 grader i framledningstemperatur

Förstår inte riktigt vad du mäter, "från framledning till retur efter golvslingorna". Menar du tempskillnad mellan framledning och retur i pannrumsänden av kullverten? Alltså inklusive tempsänkningen i golvet?

Framledning efter shunt tex 36gr 40m kulvert in i huset 32grader igenom golvslingor nb och öp 28 tillbaka till kulverten 40 meter och in i retur. Kanske blir lite lättare att förstå. Jag är ju ingen expert riktigt men detta kanske blir lite lättare att förstå.

Du tappar alltså 4 grader i kulvertens framriktning och lika mycket i golvet? Till detta kommer tempsänkning på vägen tillbaka genom kulverten. Det betyder att förlusterna är större än uppvärmningen? Låter inte så bra...

Hur mycket skall det va för att vara bra värden då?Pratade med en kulvertexpert på Uponor enligt honom va det helt ok.Trodde att det va vanligt med förluster i en tvåvägs kulvert 2X32 40m men hur mycket det vet man inte förrän man börjat använda den. Klart att man kan räkna ut i teorin hur mycket förlust det blir men i praktiken stämmer det oftast inte.

Jag kommer nog att koppla in kulverten på ett "T" från pannstigen innan den går in i tanken, på så sätt tror jag att omrörningen i tanken kommer att minskas, speciellt om jag kör kulvertladdningenspumpen på lägsta hastighet så att den inte tar mer än pannan hinner leverera, en nackdel kan ju vara att luft söker sig in i kulverten istället för upp i huvudtanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.