2 049 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kamin och luftburen värme
Äger ett eksjöhus från 88. Vi har Luftburen värme (bacho) med värmeåtervinning. .
Samt en gammal contura kamin ( 550 serien tror jag) som är dockad till rören för värmesystemet.Dvs kaminen har en fläkt som blåser ut varmluft i alla rummen via rören.
Detta system värmer 130 m2.
Ekonomidelen på 50 m2 värms med elradiatorer.
Separat varmvattenberedare.
Nu är kaminen snart förbrukad och vi skulle vilja ha ett system som ersätter detta. Problemet är att dagens kaminer inte har fläktar som går att koppla till detta system. Vilket kommer att göra att vid montering av t,.ex täljstenskamin gör att vi inte får spridning av värmen på samma sätt.
Vi behöver ca 2 brasor för att få en värme på ca 20-23 grader i huset utan bachosystemets värmeeffekt.
Vi undrar om någon har några ideer hur vi ska lösa detta med fördelning av värme i huset?
Allt är välkommet, ELDA butiken och en annan butik vi har kontaktat är het ointresserad att lösa detta åt oss.
Samt en gammal contura kamin ( 550 serien tror jag) som är dockad till rören för värmesystemet.Dvs kaminen har en fläkt som blåser ut varmluft i alla rummen via rören.
Detta system värmer 130 m2.
Ekonomidelen på 50 m2 värms med elradiatorer.
Separat varmvattenberedare.
Nu är kaminen snart förbrukad och vi skulle vilja ha ett system som ersätter detta. Problemet är att dagens kaminer inte har fläktar som går att koppla till detta system. Vilket kommer att göra att vid montering av t,.ex täljstenskamin gör att vi inte får spridning av värmen på samma sätt.
Vi behöver ca 2 brasor för att få en värme på ca 20-23 grader i huset utan bachosystemets värmeeffekt.
Vi undrar om någon har några ideer hur vi ska lösa detta med fördelning av värme i huset?
Allt är välkommet, ELDA butiken och en annan butik vi har kontaktat är het ointresserad att lösa detta åt oss.
Klicka här för att svara