Sedan några veckor har jag noterat att det luktat lite rök när pelletsbrännaren startat. De senaste dagarna har det tilltagit, och igår tittade jag ner i veckoförrådet för att se om det behövde fyllas på och såg då att dimmar låg tät där i. Det verkar alltså bli ett baksug på något vänster så att röken går hela vägen genom skruven och upp genom pelletsen i förrådet.

Jag har väl känt någon gång att det luktat lite när brännaren kör, men har tänkt att det nog är naturligt att det puffar in lite. Men det har aldrig varit så här. Det som är annorlunda nu från tidigare är att jag bytte tändelementet för några veckor sedan. Då startade inte brännaren först, sen hoppade den till liksom, alltså rent fysiskt. Ingen aning vad det var som hände, men sen har det fungerat bra. Bortett från röken då. :)

Det finns ordentligt med tilluft, och det har som sagt inte varit ett problem förut. Någon som har en idé om vad det kan vara?

Hej

Alt 1. Har du kollat startdosen. Om den laddar för mycket orkar inte tändelementet att tända. Det pyr istället och prännare och panna fylls med brännbar gas. När det väl tänder får du en brandgasexplosion i pannan. Kan smälla rätt bra, luckor kan fara upp och röken sprider sig...

Alt 2. Fel på det nya tändelementet. Har själv råkat ut för ett nytt tändelement som inte värmer tillräckligt. Konsekvensen av detta kan bli enligt ovan...

Mvh Wasa

Måste erkänna att jag inte har en susning hur stor startdosen ska vara eller hur jag reglerar det.

Kan ju vara alt 2, vilket känns surt isf. De är ju inte direkt billiga.

Vad har du för anläggning?

inte stereon alltså utan pelletsanläggning...

Kom på en grej till. Kan det vara så att du monterat tändelementet för långt bak när du bytte? Det är möjligt på vissa modeller...

Jag har den (ö)kända KMP PX-21. Det kan mkt väl vara så att jag monterat elementet i bakre läget. Det handklar visserligen om max 1 cm det går att justera läget, men det kanske är tillräckligt?

Stereon är ngt asiatiskt, med Jamo 5.1 högtalare. Låter najs när vi kör filmer.

kolla startdosen och flytta ev tändelementet till det främre läget.

Kan tyvärr inget om KMP PX-21

Startdos Ca 3-3.5 dl...konan trycks och skruvas tillbaka så långt fram det går...MEN tändelementet skall inte tryckas ända fram i konan några millimeters spellrum är bäst=luften skall passera +längre livslängd;)...MEN har du kollat så alla spjäll på pannan är fullt öppna + ingen skata eller för tidig julttomte i skorstenen?

Finns inga spjäll mig veteligen. Kan ju vara en skata, men det ryker bara i uppstarten, sen funkar det fint

OK! ta lös slangen nästa gång brännaren skall starta och mät upp startdosmängden i en påse sen kolla hur mycket du har i stora dlmåttet,,Var beredd med ca 3dl för handmatning ner i fallröret..;)

Uppföljning: det visade sig vara så löjligt enkelt att röret var blockerat av dåligt förbränd pellets. Det hade stelnat till hårda klumpar. Gissar att det antingen hamnar för mkt i vid ngt tillfälle, eller att fläkten inte satt igång ordentligt så att det legat där och glött men inte förbränts.

Jag har upptäckt att ibland matas en tänddos ner, elementet tänder, men fläkten hoppar inte igång. Obra. Men nu rycker det inte in längre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.