Värme allmänt
cederbusch: Efter att ha kört ett tag nu så konstaterar jag att bromsplåten hade ingen som helst effekt, förutom oljudet, i min anläggning. Några få pellets hamnar i pannan, men oljudet är borta.
orparn: Passar på och lägger in en angränsande fråga i denna tråden: Vad rekommenderar ni för metod när rören är dragna så tätt intill varandra eller vägg att det inte går att få dit vanliga rörskålar? Jag har en del sådana och funderar på att helt enkelt linda lite 45mm mattor runt dom och täcka med folie eller plastplåt. Drar ni alltid plastplåt över folien på rörskålarna även
Lars-Erik: Gustavsberg VP611. En kokspanna som jag monterat en tryckande fläkt på (eftersom kokspannor har så liten draglucka). Jag har tagit bort rostret och lagt eldfast tegel i botten, där jag bränner veden.
lordi: Håller med föregående inlägg. Om man gör en enkeluppskattning (vet ju inte hur många radiatorer du har mm), så borde du ha minst dubbelt så stor expansionsvolym som du redan har. På så stora expansionskärl brukar man alltid montera en avstängningsventil, för att man lätt ska kunna justera förtrycket utan att behöva tappa ner systemet. Tänk dock på att säkerhetsventilen inte
BigGitt: [citat] Har du borrat genom väggarna att det drar?
RoTe: [citat] Jag är busschaufför så jag är van. Inget ovanligt att man får sitta en dag i en buss med 5-10 grader invändigt.
Matti_75: En fördel som jag tycker det med Hiltis cirkelsåg är att dom funkar både som sänksåg och vanlig handklinga, då man kan låsa fast bordet i det djup man önskar. Vet ej om Festool kan det på dom nyare modellerna. Däremot så ska man köra mestadels med skena då är Festool det självklara valet.
ingemar_o: hushålselen är det inte som återvinns, det är ju den rumstempererande luften som flvp tar värme ur.
Jabba77: Ja just det den, kanske kan vara bra att ha, har kört med insektsnyckel nu men det är lite svårt att finjustera med denna. om jag stryper GV borde jag även strypa på radiatorerna också? När man stryper hur påverkas trycket i radiatorkretsen. Har liksom ingen koll på detta
LaT: @2an Jag tror inte min mark lämpar sig inte speciellt bra för markvärme, bara väldränerad sand, vi talar badstrandssand fastän det är långt upp på torra land. Jag hade rätt tight budget när jag byggde (egentligen 2milj, men jag hamnade på 2,2milj) och eftersom jag räknade på låg energiförbrukning så var en bergvärmeinvestering inte första prioritet (resonemanget kan man tycka
blackadder: Se till att det blir gjort pronto! 80-gradigt vatten i kranarna med barn hemma....
micsor: På mitt golv står det endast att det inte får vara luft fickor mellan GV och golv. Alltså gissar jag att det är OK med luftfickor under GV... men det är nog bäst att minimera dessa fickor i alla fall för att tåla ev stora framtida punktbelastningar... Tack Tack!
Gulfxx: Du kan väll lägga in bild här då du är färdig med murningen så får vi se : )
Fixar_Krille: Så svårt behöver det inte vara. Se till att du hela tiden har gott om vatten i systemet, sedan är det bara att gå runt och lufta i vilken ordning som helst.
Stiffan: Jag har fått ett erbjudande från en röris nu: Focus Eco Nature 40 + 2st 750l tankar + installation för under 60 000kr. (priset mera exakt imorgon) Jag har redan en 500l tank hemma. Dessutom har jag en oljetank på 3000l som står hemma som går att göra om senare. Är detta ett bra pris? Har även ev. en annan på gång: Calmar v33 + 2'500l tankar oxå under 60 000kr. Funkar båda? Bra
Rebeckaf: Ursäkta alla "misstryck". Har en relativt ny iPad som jag inte nödvändigtvis kommer överens 100 % med. Har börjat inse varför de kallar det för "läsplatta". :D
MickeD: Jamen så fantastiskt, tusen tusen tack, en decimeter får det bli!
m5patrik: tänkte köra med wirsbo pex då man använt det tidigare i huset. Matningen upp är 18mm rör, räcker det sedan om jag har 15mm rör på mina 2 slingor?
mlitsgard: Ja, snygga, men lite dyra... Radiatorn ska sitta undangömd i badrummet i källaren, så det får nog bli nåt billigt.
CarMan: Vad andvänds rummet till? är det källar föråd så är det ju bort kastat. Är det en ralaxavdelning ska du defenetivt ha det. Men då du kallar det källare käns det som du ska ha radiatorerna kvar. (jag tror defenetivt att det blir mycke dyrare att värma med golvvärme.)
ivanm: Hej! Låter som den satt sig igen helt, det hjälper inte alltid och knacka och motionera den.. Byt ventil, det löser högst troligt ditt problem. Dessutom går det ju åt snäppet mer värme om inte alla radiatorer är i bruk, så du har väl igen det vad det lider.. mvh
Mattias_Jo1: Du kan även kolla och ställa frågor i detta forum som är kanon: http://www.varmepumpsforum.com
orparn: Ytterligare en mycket bra informationskälla när det gäller vedeldning och förbränningsteknik är "vedpärmen" :) Mer info om fastbränsleeldning mm. finns på http://www.novator.se/bioenergy/
axelman: Tack Det verkar ju vara en bra ide' med att plocka ur pumpen. En tom pump / bulb kan väl inte ha särskilt stort tryckfall. Kanske inget alls jämfört med ett rör ? Jag kommer att använda koppling utan avstängning (kulventiler finns strategiskt ). Var finns sådana att hitta ? Jag fick tips om ITT Flygt eco-V-25-6. Lite dyr kanske, men den skulle vara bra. Min nya pump skall anslutas till
ivanm: Låter som det är antigen fastnat i stängt läge(kan hända exempelvis om det vart avstängt ett tag, tex sommartid) Eller att du behöver mer flöde, och det räcker inte med att skruva bort termostat huvudena, man kan med ett injusteringsverktyg justera ännu mer flöde i ventilen.
Salsakungen: Hej Jag har en fråga om min braskamin( Handöl 30). Förbränningsluftsreglaget har fastnat och jag undrar varför. Den går inte att röra. Är det några andra som har råkat ut för samma problem. Jag har eldat några gånger och det har funkat hur bra som helst. Nu går det inte att röra. Tacksam för svar.
EBMTJ: Hej! Hur gör jag för att fixa shuntstyrningen. På nyårsafton hade den hakat upp sig i "på" och det gick ~75 gradigt vatten till elementen, det var VARMT i vissa rum. I går när jag kom ner till frukost var den "av" och ~15 grader i köket. Jag har en Danfoss med ett antal (24?) pinnar som trycks in i en plint med "slottar" och här verkar det inte bli riktigt kontakt. Om jag rycker enheten
johnblund: Nej inte än men har kört ut 50 vid -16 ute så det kanske kommer...