Värme allmänt
lordi: Låter som ett jobb för plåtis eller den lokala smeden. Om du gör en skiss på alla mått så kan de säkert fixa en mellanplåt till dig. Har själv fått beställa plåtar ett antal gånger när brännaren inte passar den befintliga pannan
nattugglan11: [citat] Huvudfrågan i min tråd är metoden att räkna på värmekostnaden. Huruvida man vill ha varmt i ett kråkslott eller inte får vi kanske prata om i annan tråd ;) Visar det sig att det kostar 300kr i veckan att värme kråkslottet per garage när det är -15 grader ute så blir det till att höja avgiften, o täta springorna under garagedörrarna, för idag är hyran för garagen mkt
tompaah7503: Aha, tack för snabbt svar! Det var ju busenkelt. Lätt att missa när jag endast studerat äldre kökspanneinstallationer där rören dragits fullt synliga utmed tak-väggar- etc.
gaia: när det punktkokar så är det kanske mest ångbubblor och ej luftbubblor som bildas? Vårt vatten är nog rätt så luftfattigt då vi kör upp i 95 grader vid varje eldning. Det hörs inget bubblande i systemet så ångan vandrar ej vidare i systemet och troligtvis blir till vatten igen innan den lämnar pannan - det är kanske det man hör som en "tung utandning"/pysande ? Nu får man bara
Mats_C: Hej,Jag skulle vilja ha lite synpunkter på systeminställningar! Kör sedan Okt. med värmepump ner till -10grader. Pelletsbrännare som styrs från acktanken. (går igång när l/vpumpen inte räcker till) Fråga: vid vilken temp ska man stänga av värmepumpen & köra med enbart pellets, för att få bästa ekonomi på uppvärmningen. :rolleyes: Ctc Ecoair110 Baxi Eurofire i Solo+30 Ctc
gaia: vänd dej till viessman angående frågan vilken pelletsbrännare kan fungera bra i din panna.
orparn: Jag tänker så här...... Så länge temperaturen i pannan/systemet är någorlunda konstant så jobbar ju inte expansionskärlet särskilt mycket då det ju bara ska ta hand om avluftning, skapa grundtryck till radiatorkretsen och ta hand om vattnets volymökning vid varierande temperatur. Det borde då gå att lämna med minimalt med vatten i kärlet men om du tänker dra ner temperaturen på
Göran.W: Sist jag kollade kostade det 2500- 3000 kr för en pall beroende på bolag från Malmö till Västrås om man inte hade avtal.
JerreEssberg: När min 300L gick sönder fick jag tag på en 200L väldigt billigt och tänkte, "ah räcker nog". Men med 2 vuxna + 2 barn händer det ibland att varmvattnet sinar, speciellt om nån just fyllt hörnbadkaret, vilket det aldrig gjorde förut. Så ang. storleken rek. jag 300L iom att prisskillnaden brukar vara så liten.
johan_modig: Jag försöker förhindra vattenledningarna till diskbänksblandaren att frysa. En frostvakt i skåpet har inte hjälpt eftersom is uppstår längre ner (tror jag). Provade att öppna upp sockeln från diskmaskinens utrymme för att se om/hur rören var isolerade. På bilden ser man att rören är isolerade och det inte går att få emellan just något mer mot ytterväggen (till höger i bild).
Avemo: Om elden brunnit ner så att det bara är glödande kol kvar kan du stänga tilluftspjället helt och lämna en liten springa öppen på rökgasspjället. Då drar det inte ut så mycket under natten. Även om du lämnar allt vidöppet hela natten lär det inte läcka ut mer värme den vägen än vad elden bidragit med. Det vanligaste sättet att ta tilluft till kaminer är nog att ta det direkt
Avemo: Det kan finnas lokala föreskrifter beträffande miljögodkännande. Om kaminen inte är typgodkänd krävs minst en halv meter till brännbart material. För typgodkända kaminer kan det vara ok med mindre. Kaminen ser finare ut än rummet. Det skall nog till en grinig sotare för att klaga på den installationen om bara skorstenspipan går igenom provtryckningen. Erik
HJFF1969: Är också "tvungen" att lägga min slavtank då källaren ibland vattenfylls med 80cm djupt vatten, för att göra det bästa av situationen så kopplar jag tanken på diagonalen för att på så sätt tvinga vattnet att strömma genom hela tanken och förhoppningsvis stannar det varma längst upp :) Kommer även att göra allt för att få så lågt flöde som möjligt genom tanken genom att
larran: Nån som vet om det finns någon funktion för en Tyco T2 termostat som smyger igång värmen för ett nylagt klinkersgolv? Om inte, har sett i tidigare trådar att man ska öka på värmen med någon halv grad per dag men vilken temperatur ska man börja med sådant fall?
Stiffan: http://www.blocket.se/stockholm/Vedpanna_CTC_V30_31380670.htm?ca=16&w=3 Finns på blocket och jag är mycket intresserad utav priset. Bor ca 13mil ifrån oxå så sträckan inget hinder. HIttar dock ingen info om pannan. Någon vedpanna kunnig härinne som kan ge ett omdöme? Jag har redan en tank på 500l hemma. Har ett hus på 140kvm (tvåplan) och en 90kvm kallkällare. Klarar denna panna av
Matti_75: Ja men dom sitter under högsta punkten på systemet där luften samlas.
Mattias_Maria: Det är för jobbigt att räkna procent första dagen på nya året :-) Vi hade gjort lite mera renoveringar av hall, vardags och lite annat småfix. Totalt värderade banken upp huset från 1.850 till 2.3 milj. Vi hade lagt ut runt 120 kkr på renovering och 112 Kkr på fjärrvärme installationen (efter rot och bidrag). Själva fjärrvärmekonverteringen gick på 183 Kkr exkl. bidrag/ROT. Så
jajamänsan: Koppla alla cirkulationspumpar och pannan (om den är fläktstyrd) på samma slinga Och koppla sedan in en automatisk omkopplare med nödström. Då har du så att det räcker i några timmar beroende på batteristorlek. Jag har själv köpt från denna sida och det har funkat perfekt. http://www.energishop.se/ Smidigt med el och värme i samma panna som pr95 länkade om. // Anders
eluffe: Det är samma som du hade hittat själv på Conrad "]http://www.conrad.se/?article=646310 min termostat enhet ser bara lite anorlunda ut. Förmodligen har man ändrat designen. Shuntregleringen däremot ser exakt lika dan ut som min gör, i paketet låg det adaptrar till lite olika modeller av reglerventiler. Kan inte tänka mig att det inte skulle passa till en Push när det passade till min
cheetah1: Genomströmningsberedare och en riktigt noggrann blandningsventil?
PeterNacka: Japp, läcker i packningarna till elpatronerna. Är en CTC som har 3-kantiga, triangelformade ändar med 3 bulthål. Det ligger en form av gummipackning mellan elpatronerna och pannan. Ena skar gängan på när den skulle avmonteras så den svetsas. (Hobbie lokal så räcker med 1 patron a 6kw för att bara hålla sig över fryspunkten när man inte är där). Frågan, tänker på hur det blir
SgtArdbeg: Jag kör badrum uppe och gillestuga och duschrum i källaren direkt på samma värme som radiatorerna, naturligtvis med termostater och fast strypning. Det skulle gå alldeles utmärkt att få 40 grader varmt inne i badrummet om jag ville det! :-)
gjerman: Hejsan!!! Jag ska byta ut några element mot större, och då inte en enda rörmokare tydligen har tid nu (Om 3 mån:() tänkte ja göra det själv om jag fick reda på vad jag behöver till nya elementet. Jag bifogar en bild på hur elementen ser ut idag med rören... Jag har ett enrörssystem och rören går in mitt under elementet är det ett sådant flk 20 som jag behöver om jag ska köpa
jbremberg: acc tanken på 300 liter har även en 2stegs elpatron 1/3 kw
BigGitt: Jag är förvånad. :( Vid minus 20 har min Pana gett upp. Medan kompisens Zibro för 2995 tuggade på...
Krilleman: Varför ska man köpa trä när det finns stål? Frågan är ju när man ska dra gränsen till vad som är bra och funkar... Eller överkurs och också funkar...
Stiffan: Hej! Funderar lite över vedpannor från kotly.com. Det blir väll avsevärt mycket billigare om man köper därifrån vad jag förstår. Hur är kvaliten på pannorna där? Ackumulatortankar finns det någon bra? Sätter de ihop något paket vid önskemål? (rör och hela rasket)
tallmilan: Ni kommer att märka en markant skillnad, med våran plast dito som fastnade i uppfällt läge (tippade över) kunde man känna skillnad såfort man kom innanför dörren
PX-21: Ja det har ju inte varit så här kallt i snitttemp på 150 C...;) Nu om något skall man isolera sitt/sina hus...Bästa inbesparingen..Finns många olika produkter här en..http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4
Suhagg: [citat] Tack. Ska titta mer på detta när det är dags att beställa grejer.