924 läst ·
2 svar
924 läst
2 svar
Rökgastermometer och gammal inmurad panna
Har sökt runt men inte hittat något svar. Har eldat i 6 år i en gammal Norahammar 304 (20kw vattenmantlad överförbränningshistoria) kökspanna från uppskattningsvis 50-60-talet? Värmer hela huset med den och eldar mot en 2000 liters acktank. Det är inte så ofta man fyller tanken, men det räcker för att man skall kunna sova och åka iväg på jobbet utan att behöva komma hem till ett kallt hus. Nåja, min fundering nu då. Pannan är inmurad så jag kommer ju inte åt rökröret direkt. Eftersom det inte finns någon motdragslucka så funderade jag på ifall man kan sätta en rökgastermometer direkt i skorstenen alldeles efter pannan, ovanför den elektriska spisen som står framför sotluckan till skorstenen. Blev lite nyfiken eftersom vi i år eldar rejält torr gran och jag misstänker att rökgastempen är rätt hög, speciellt med tanke på att pannan knappast har någon hög verkningsgrad ens när den är nysotad.
Hej! Ja, jag vet inte. Om man tänker sig att skorstenspipan går rätt ned till botten där sotluckan är, så kommer inte rökgaserna in i pipan förrän en halvmeter upp eller så (dvs kanske 20-30cm högre upp än sotluckan). Då blir det inte riktigt rätt väl? Kan man sätta termometern direkt på murstocken?
Klicka här för att svara