Hej!
Vi håller på att förvandla vårt pannrum till ett kombinerat pannrum med dusch och toalett.
Rummet ligger i källaren och eftersom toalett och dusch skall in så måste avlopp dras fram vilket medför att vi drar om hela husets avloppstam i bottenplattan eftersom den är av gjutjärn idag. dettta innebär ju en del sågning och bilning.

Nu till min fundering, vi har på övervåningen lagt vattenburen golvvärme och pushen en uponor/wirsbo push 15 sitter i källaren på gäggen precis utanför pannrummet. Detta gör det lite intressant att dra in vattenburen golvvärme i pannrummet. Jag räknar i så fall med att jag får bila upp hela golvet i rummet, lägga in cellplast, armera och flytspackla in slangarna. Pannrummet är ca 10kvm och källaren är i övrigt inte uppvärmd men dränerad och isolerad med isodrän.

Innebär det detta avsevärt högre driftkostnader ellr bör man kika på elvärmegolv istället? vi måste ju ändå ha någon sorts element.

Hade tänkt hyra en bilmaskin till helgen och sätta igång men vill ju inte ta mig vatten över huvudet.

Finns det risk att övrig huskonsttruktion tar skada av att jag bilar upp golvet?

Huset är byggt 1946 och jag tror inte plattan är isolerad.

Mvh Henrik

http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kaellarprojekt.html

Om du inte redan läst här så gör det först.
Det är bra att isolera källargolvet, ju varmare utrymmet hålls ju mer lönar det sig att isolera.
Blir en del jobb. Golvvärme är en smaksak, jag skulle använda radiatorer i källaren men ändå isolera golv och även väggar om det behövs.

Redigering:
Nu läste jag att det skulle vara dusch och då hade även jag valt vattenburen golvvärme.

Vad har du för värmekälla/panna i pannrummet?

Jag har en relativt ny CTC Elpanna med luft/vatten värmepump.
Har bokat betongsåg och bilmaskin på ramirent idag så på lördag går jag lös på golvet...

Mvh Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.