Våra termostater håller på att ge upp mest överallt. Sitter dom på så får vi ingen värme, tar vi loss dom så blir det såklart full värme eftersom ventilen öppnar fullt. Alltså behöver dom bytas.

Jag har kikat lite på digitala termostater som man kan programmera. Det verkar som en smart grej om man vill spara lite energi. Frågan är hur bra dom är och om det är något fabrikat man skall passa sig för.
Har sett Honeywell och e-Q3 (Elfa). Elfas är billigast, 195kr+moms om man köper fler än 5st. Funktionsmässigt verkar dom ha det man behöver. Känner någon till detta fabrikatet?

Vad har du för uppvärmning?

Ingen shuntstyrning antar jag?

Nibe 310P, så vattenburen värme, 1-rörs system, ingen shuntstyrning.

Såg att Conrad har 3 olika varianter på temat på deras tyska sida.

310P har shuntstyrning. Hur ser värmevattnet ut som cirkulerar runt i systemet? Finns det smutsfilter monterat? Efter jag tömt och sköljt ur mitt system (svart smutsvatten med fibrer och metallspån) ett par gånger har termostaterna fungerat bra under alla år. När de blivit för dammiga skruvar jag loss termostathusen och sköljer av dem i ljummet vatten och ev rensar med en tops.

Det är grisigt vatten i systemet. Bytte nylingen en radiator och det vattnet som jag hällde ut var inte fräscht. Har ingen aning om det finns något filter.
Men jag byter nog termostaterna även om jag får liv i dom. Det verkar smart att kunna programmera dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.